Spændings regulator?

Hej ng..

Jeg skal snart have tilsluttet en masse led's på min knallert ( Yamaha

4 gears ). Men da spændingen tit er meget høj på den maskine, ville jeg gerne vide hvordan man kunne lave en spænding regulator, så led'en ikke brænder af.

Er godt klar over at der skal en formodstand på, så det er slet ikke problemet..

Problemet kommer bare derved at spændingen skifter meget, mellem 6V og noget mere.. Vil nok tror det ligger omkring 10V måske en til to volt mere..

Håber der er nogen der forstår noget af det, som jeg har skrevet.. :o)

Hilsen Ulf

Ps.

Jeg har haft nogen problemer herinde på google groups. Nemlig med at jeg ikke kan besvare mine egne indlæg.. Nogen derved hvad fejler muligvis kan skyldes?

Dog håber jeg at det problem har løst sig selv.. :P - Da jeg ellers vil sende svar på mail.

Reply to
Ulf

Det er bedre at lave en strøm regulator.

Du skal starte med at få repareret dit el system, dit batteri må være dødt, ødelagt af et defekt ladekredsløb ( må kun give ca 7,1V, ved højre spænding vil det ødelægge dit batteri og det tyder det på når du har så høje spændinger)

--
Madsen
Reply to

"Ulf" skrev i news: snipped-for-privacy@posting.google.com

Hvad med at lave en konstant strømsgenerator i serie med dine led.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Sæt du bare en 470 Ohm formodstand på så sker der under ingen omstændigheder noget med dine LEDs heller ikke hvis spændingen varierer som du beskriver det

Mvh Allan

Reply to
Stanpe

Nu behøver den model jo ikke engang at have et batteri monteret.. Der er ingen elektronik der kan tage skade, så det eneste problem er at pærerne kan finde på at sprænge ret ofte, men resten fungerer fint. Et velfungerende batteri vil dog gøre spændingen noget mere stabil, som du skriver.

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Du kan bruge f.eks: LM317 eller LM78xx

På grund af minimums spændingsfald på 1,5V eller deromkring skal du nok højst vælge en 7805, eller justere en LM317 til max 4,5V!

Du kan selv regne værdier ud for modstande og spændinger til LM317 med denne formel: Vout = 1,25*(1+R2/R1)

Men der er et problem med den slags spændingsregulatorer! - Du mister en masse effekt i dem, det vil sige at de bliver varme hvis du trækker strøm nok, og det kan betyde at du skal have en køleplade på! Hvis du køber LM317 i TO220 hus så er temperaturen 50°C/W over "rumtemperatur"! Hvis du har 10V ind, 4V ud, og du trækker 100 mA (0,1A ca. 5 LEDs) så afsætter du (10-4)*0,1 altså 0,6W det vil sige den bliver 0,6*50 (altså 30) grader varmere end luften omkring den, en dag med 20 grader vil den altså blive 30+20 = 50 grader varm, den må maximalt blive 125 grader!

Det skal lige siges at alle de data jeg har her er fra et datablad fra National Semiconductors, tallene kan godt være forskellige mellem producenterne!

Brian

Reply to
Brian Lund

Du ved måske hvilken model der er tale om? Den Yamaha 4 Gears som jeg var ejer af var født med et 6V batteri.og der var også et ladekredsløb.

--
Madsen
Reply to

Så vidt jeg ved, så findes der ingen model med elektronisk tænding, selvfølgelig med mindre det er blevet eftermonteret.

Jeps, det var min også, men den fungerede fint uden batteri, lige bortset fra at den sprang pærer ret ofte.

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Hej Brian / Og jer andre.. :P

Tak for de hurtige svar.. Jeg tror aldrig jeg skulle ha skrevet, af jeg har en 4 gears.. :D

Når men, kan jeg så ikke bare lave den her opstilling?

Det er den inde fra

Er ikke vild go til det med elektronik, så jeg håber at der evt. er en, som kan sige mig ca. hva modstandende skal være på..

Hilsen Ulf

PS.

På forhånd tak :D

Reply to
Ulf

Hvorfor skal elektronisk tænding blandes ind i denne tråd?

Det er lige derfor at man ikke skal køre uden batteri.

--
Madsen
Reply to

Fordi hvis den havde elektronisk tænding, ville den sikkert slet ikke kunne køre uden batteri.

Netop. Jeg ved bare at mange slet ikke kører med batteri, så det kunne være at det var der hans problem var.

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Lige mig igen..

Er det så nogen lunde rigtigt, hva jeg har laver her..

Jeg ved godt at der til 6 volt, skal anvendes en 7806, men den stod jo billedet til 7805, så gad ikke lige ændre den..

Dog håber jeg at det er nogen lunde rigtigt, da jeg ikke er super til diagrammer osv..

Reply to
Ulf

Ja det er helt rigtigt MEN; hvis du bruger en 7806 skal du regne med at der kun kommer omkring 4,5V på output når du har 6V på input! - Ved en 7805 vil du også kun have 4,5V ved 6V input, men hvis du har brugt en formodstand tilpasset til 5V så vil der ikke blive så stor forskel på lysstyrken...

Brian

Reply to
Brian Lund

Det er ikke altid et krav at der er et batteri, for at en elektronisk tænding kan fungere , næsten alle motorsave, påhængsmotorer og næsten alle nyere haveredskaber har elektronisk tænding og de fungere fint uden at der er et batteri tilstede.

Så er det selv skabte problemer, det må blive deres problem.

--
Madsen
Reply to

Øøh, de motoriserede (ikke el) haveredskaber/motorsave jeg har set startes med en "optrækssnor". Og er derfor IKKE med elektronisk tænding.

Hvis de skal startes med en "knap", dvs. elektronisk stænding, skal de have en startermotor, og dermed have en strømforsyning. Enten i form af et batteri, eller ekstern forsyning.

--
Venlig Hilsen
Michal

Elektronisk tænding og elektrisk starter har ikke noget med hinanden at gøre. Jeg tvivler på at der findes motorsave med elektrisk starter. Det vil være lidt irriterende at slæbe rundt på startermotor+batteri, når man kun har brug for det når man skal starte motoren..

Elektronisk tænding kræver normalt en stabil DC-spænding for at fungere ordentligt, og i tilfælde af at der ikke er et batteri til at fjerne ripple, kan man selvfølgeligt forsyne tændingsboksen gennem et lille filter der laver den pulserende DC om til en mere ren DC. Der kan man sikkert blot nøjes med en kondensator til at erstatte batteriet.

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Sorry, jeg havde læst det som "hvis den havde elektronisk tænding ville den helt sikker kunne køre uden batteri" :)

Jeg tvivler også på om der findes motorsave med startermotor+batteri ;)

--
Venlig Hilsen
Michal