loddelak, hvordan og hvorfor?

Ok....Det giver måske sig selv for de fleste herinde, men jeg spørger altså
alligevel.

Loddelak. Lötlack sk10 bliver markedsført som et produkt der ligefrem gør
det nemmere at lodde, og samtidigt beskytter kobberet mod iltning.

Hmm...Jeg er lidt skeptisk af natur, og undrer mig over hvorfor et
forurenene stof som lakken kan _hjælpe_ mig med at lodde. Sviner det skidt
ikke printet til med sorte aflejringer og andet snavs når jeg har loddet
direkte igennem lakken?

Jeg sidder og filer som en gal på printkortene med helt fint ståluld for at
få det rent, og skal man så pladre det til i lak igen før lodning...det
lyder mystisk.

En der kan forklare mig hvad der sker?
Jeg har ganskevist bestilt en dåse, og nu er det så jeg gerne vil vide
hvormeget jeg er hoppet på limpinden. Wheres the catch??

Henrik

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?

altså

Hvis ikke du beskytter printet med eet eller andet vil det ilte, og blive
mørkt. Det er ikke farven, der er problemet, med en iltet overfalde er meget
svær at få loddetinnet til at flyde på. Du kan i princippet bruge rød
cykellak, men det brænder ynkeligt, når du varmer på det. Derfor findes der
loddelak. Hvis det bliver sort, når du lodder er din kolbe for varm.

Bo //

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
meget
der

Okay. Dvs det er intet problem at få tinnet til at flyde ud igennem lakken,
og man øger ikke chancen fpr dårlige lodninger?

Mht for varm loddekolbe, så har jeg funderet over at bruge en billig
"inline" lysdæmper. Sådan en billig trekantet ting med en finger"skive" man
kan justere på.
Det må da være en fornuftig måde at regulere en simpel ANTEX25W kolbe på?

Så et billigt termokobler instrument fra "tiger" på spidsen så kan jeg vel
indregulere en fornuftig temperatur uden probs.

Henrik

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?

Min erfaring er at lakken næsten virker som et flusmiddel, som flyder til
siden så snart der loddes, så der er en helt ren kobberflade at lodde på.
Det gør det altså nemmere at lodde, da loddetinnet flyder bedre ud.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej,

Rent faktisk står der bag på mange "Lötlack"-dåser i den tyske beskrivelse
at indholdet _er_ flusmiddel. :)

/Thomas

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej Henrik,

Gå lige amok ;)

Hvis det bare er for loddelakkens skyld behøver du ikke alle de
krumspring.

--
Venlig hilsen,
Søren

:-)

Jeg har nu længe ville have en temperaturvisning på den alligevel.

Jeg pljer lige brænde den værste varme af på en våd svamp hvis det bliver
alt for varmt.
Men det kunne da være fancy nok at samle et temperaturdisplay og regulering
til loddekolben for under 40dkr alt incl.

Henrik.

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej Henrik

Temperaturvisning på en loddekolbe er noget overflødigt gejl, jeg kunne
aldrig drømme om at kikke på det display, jeg har da heller ikke temperatur-
visning på når jeg slaglodder og svejser.

Mvh Max

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?

temperatur-

Jeg har da også klaret mig uden indtil. Blot tror jeg den bliver rigeligt
varm, så jeg tænkte det kunne være fint med et mål for hvornår det var
tilpas.
Det kan lysdæmperen selv nok klare med en fast indstilling....

Henrik

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej Henrik

Gør dig selv en stor tjeneste og gå ud og køb en termostatreguleret
loddekolbe, alt andet er kun til nødløsninger.

Mvh Max

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?

Nej, du kan regulere effekt, ikke temperatur.
Hvad sker der, når du smider kolbne ned på et stykke printbane? Den vi
afsætte en masse effekt i printbanen og derfor blive for kold. Det
eneste der virker er 40-50 watt varmelegme og temperaturstyret on/off
kontakt.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej Henrik

Jeg kan kun sige at loddelak specielt SK10 er guds gave til
elektronikfolket.

Mvh Max

Sv: loddelak, hvordan og hvorfor?

 Hej Henrik

Jeg har brugt SK10 lötlak i ca. 10 år og er stadig "kun" på første dåse, så
det rækker langt.
Jeg bruger som regel fotoprint, når jeg laver kredsløb og når jeg har ætset
mine print, så renser jeg pladerne med acetone og derefter giver jeg dem lak
( ingen ståluld ), men jeg sprøjter dem ikke, jeg kommer lötlak på et stk.
køkkenrulle og derefter smører jeg det på printet.
Det giver et tilstrækkeligt beskyttende lag, tørre hurtigt og det er rigtig
godt at lodde på.

Det er bare et godt tips.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej Ejvin

rigtig

Ja, det er et godt tips, specielt da SK10 efterhånden bliver svær at få fat

i danmark.

Forøvrigt er tykke lag af denne lak intet problem, jeg har brugt den på
gamle
oxyderede print når man reparere og det virker fint.

Mvh Max

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?

Øh? Sker der da en ændring i lovgivningen som gør SK10 forbudt, eller hvad?

/ Hans

Sv: loddelak, hvordan og hvorfor?
fat

Hvorfor det???

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej Ejvind

Skulle være noget EU lovgivning der gør at bl.a. mærkningen på
produktet skal være på dansk, og så skal indholdet også goidkendes
af en eller anden myndighed, disse ting vil den danske impotør ikke
betale da omsætningen er for ringe. Det er hvad jeg har hørt fra
min leverandør.

Mvh Max

Re: loddelak, hvordan og hvorfor?
Hej Ejvind

Jeg er lidt forvirret, på leverandørens hjemmeside ser det ud som at
han fortsætter med at have produktet, han har måske ombestemt
sig, eller min leveverandør har været forkert på den.

Se http://www.kontaktchemie.dk