Lader f. Lithium kredløb (5)?)

Er der her i gruppen nogen der ligger inde med et godt diagram for en
Lithium lader 5V DC. med 12V DC tilslutning.

På forhånd tak.
Børge
mail evt. til: bl-dk(fjern)@post.tele.dk

Re: Lader f. Lithium kredløb (5)?)

Hvor mange celler skal du lade ? for 5V er ikke en "gyldig" spænding til
noget lithium batteri. hvor mange celler  (i serie) består batteriet af  ?
og er det li-ion eller li-polymer ?

Jacob

Re: Lader f. Lithium kredløb (5)?)

Tak for svaret, Jakob
Ja det er selvfølgelig rigtig  Det er Li-ion på 3,7V. Men laderen skal være
på 5V iflg. produktets data.. Men det kan jo tyde på at det egentlig kun er
en PS til 5 V 2 A. jeg har brug for. Det er en autolader (PS) jeg skal have
konstrueret til min billed databank.

Børge

Re: Lader f. Lithium kredløb (5)?)

Du skal lave dig en 4.1V (4.2V hvis lipo) spændings forsyning. den skal
strøm begrænses så den max kan levere 1C dvs. hvis batterier er på 1000mAh
skal den maks kunne levere 1A.
tolerancen på spændingen er temmelig lav så maks 4.105V.
din spænding på 3.7V tyder på at det er et lithium polymer batteri.
Jeg ved ikke hvor producenten har de 5V fra. men dit batteri vil ikke kunne
tåle det.

Jacob

Re: Lader f. Lithium kredløb (5)?)
On Fri, 13 Jan 2006 11:56:31 +0100, "Børge Larsen"

5V ?

Hvis det er et færdigt produkt sidder der allerede lader i, formentlig
en single-cell.

Så skal du bare bruge en std. 5V PSU.

Re: Lader f. Lithium kredløb (5)?)

Tak for svarene.
Ja, det er egentlig også det jeg har fundet ud af. Der må sidde et
ladekredsløb i maskinen. Det gør jo det hele noget lettere.

Børge

Re: Lader f. Lithium kredløb (5)?)

Hvis der "bare" er fra bil til 5V, findes der en del færdige løsninger.
Jeg har nogle DC/DC convertere, der hedder 9-36V input 5V 1Amp out. De
findes i mange størrelser.

Hvis det er til bilbrug er der en mere besværlig løsning, der muligvis
er billigere. Køv en Bil-til-230V kasse hos HaraldBlylår. SÅ kan du lade
bærbar PC og meget andet...