Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o

Jeg har en ide om at jeg gerne vil måle fugtighed med en AVR og jeg har
fundet en simpel (læs: billig) kapacitativ sensor som er 300-360 pF
afhængig af luftfugtigheden.

Sensoren er denne her:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok12%309.htm

Nu er analog elektronik ikke min stærke side, så den bedste løsning jeg
lige kan komme på er:

i/o A -----[====]--*---||----- GND
            100k   |   Sensor
i/o B -------------'

Først aflades kondensatoren helt (begge i/o ben lav)
Så sættes B til input og A til høj og en timer startes.
Timeren stoppes når B går høj.

Problemet er at jeg ikke aner om sensoren er glad for kun at blive udsat
for pulserende dc.

Alternativt kunne jeg bruge en opamp til at lave en oscilator hvor
sensoren bestemmer frekvensen, så bliver den udsat for rigtig ac, men
jeg kommer til at bruge flere komponenter.

Re: Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o

Der finnes en liten "skøyer" kallt 555. Bruk sensoren i tidskonstanten
og sett opp %%% som astabil. Du teller pulser med en kontroller.

HM

Re: Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o

Meget fint, men det er forkert.

Hvis jeg gør det virker det på samme måde som min første løsning;
sensoren bliver altid ladet op med samme polaritet.

Den eneste grund til at bruge en oscilator skulle være at få skiftende
polaritet over sensoren.

Re: Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o

Takk, da lærte også jeg noe nytt.

HM

Re: Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o

Velbekomme, se i øvrigt denne side, den beskriver det ret godt:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/square.html

Re: Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o

Takk. Registrert.

Da har du løsningen:
Du lager en "kunstig " jord for C; 5V/2
Vout -> telleinngang på AVR. Timer0 brukes for samplingstid. Counter2
teller pulser fra Vout.

Den vil jeg bygge selv, - dersom jeg får tid :-(

HM

Re: Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o
Flemming Frandsen skrev:

Det er sådan de opstillinger jeg har set virkede. Sensoren består af to
ledende lag med en plade polyamid i mellem. Jeg tror polyamid er helt
lige glad om du pulser dc eller ac.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Kapacitativ fugtighedsføler vs. AVR i/o

Den slags følere "plejer" at være kede af enhver DC restspænding.

Jeg vil nok starte med følgende:

                      100nF    Føler

De to nye komponenter skal vælges så de har lille indflydelse på målingen:
100nF kondensatoren er valgt stor i forhold til føleren.
10M modstanden er valgt stor i forhold til 100K reference modstanden.

--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline