KÆMPE laser switchmode supply

Hej alle.

Jeg har gang i et ret vildt projekt. Det er stadig kun i mine tanker men
et kæmpe ønske at få ud i virkeligheden!

I gennem mange år efterhånden har jeg rodet med lasere, både store og
små. De store lasere som jeg arbejder med er alle lavet til Amerikansk
kraft (læs: 3x208v). Derfor skal man bruge en autotrafo på mange
kilowatt for at kunne benytte udstyret.

Jeg vil gøre næsten alt for at slippe for det 40kilo tunge helvede! Så
nu er min plan at bygge en forsyning der kan tage Dansk kraft direkte og
føde laserne direkte uden en auto trafo.

For at give en ide om hvad det er for noget udstyr, så kan man se et par
billeder af sådan nogle lasere her:
http://www.laser-events.dk/privat/sp_index.php?file=./Laser%20grej/DSCF0967.JPG
http://www.laser-events.dk/privat/sp_index.php?dir=./SP2010

De lasere som man kan se på billederne udsender ca. 8watt blå/grøn lys.
For at generere så meget lys skal der enormt meget strøm til.
Over anode/kathode ligger der 220 volt 40 amp.
Over filamentet ligger der 4 volt 26 amp.
og så er hele dyret selvfølgelig vandkølet for at komme af med alt den
overskydende energi!

I dag er mit setup sådan her:
Kraft->AutoTrafo->Laser Regulering->Laser

Mit ønske er:
Kraft->Hjemmebygget regulering->Laser

Jeg har lavet en tegning af hvordan jeg tror at man kan lave sådan en
supply. Se min fine tegning her:
http://www.laser-events.dk/laserps.pdf

Min ide er at bruge nogle kraftige IGBT'er til at choppe den ensrettede
kraft i småstykker (10KHz eller noget) og smide det i en trafo med ca
3:1 vindings tal. Så skulle der gerne komme omkring 248 volt DC ud på
den anden side. Dette skal så kunne reguleres ned til omkring 80-100 volt.

Jeg har slet ikke nogen ide om hvorvidt min ide vil virke, da jeg aldrig
har prøvet at lave en switchmode før.

Så jeg mangler en person der kan give mig nogle hints... Jeg har flere
gange herinde set folk fortælle at de til dagligt arbejde med STORE
switchmode ting med IGBT'er. Så der må være nogle herinde der kan give
mig nogle spark i den rigtige retning.

Jeg har tænkt mig at bruge en micro processor til at styre switchmoden
med tilbage kobling. Den del kan jeg selv lave, men stort set alt andet
end microen har jeg brug for hjælp til.
Materiale til trafoer, vindingstal... Switch frekvenser osv...

Men som sagt så vil jeg gøre alt for at komme i gang med projektet...
Jeg har arbejdet med elektronik i mange år og er bestemt ikke tabt bag
en vogn, men det her er absolut mit mest ambitiøse analoge projekt til dato!

PS. Hvis nogen vil hjælpe så har jeg en masse udstyr som jeg er villig
til at bytte for hjælp. Og med hjælp mener jeg ikke lodninger, men
diagram og udregninger...

Mvh
   Jan Thogersen

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Hvad vil du opnå ved at lade filament-IGBTerne arbejde på AC?

Plejer lasere ikke at skulle forsynes med en "blød" forsyning?

Hvor stor forskel er der på arbejdsspænding og tændspænding i øjeblikket?

Hvordan er den nuværende forsyning opbygget?

Overvej dobbelt enkeltensretning med midtpunkt, på sekundæren.

(I parentes bemærket, så skal du nok firvente mindst 560V DC på
hovedladelytterne.)

Mvh. Uffe Ravn

Re: KÆMPE laser switchmode supply
Sorry. My bad. Der skal selvfølgelig ensrettes inden filament IGBT'erne
også! Men outputtet på filamentet skal være AC da filamentet ellers
ville blive magnetisk og ødelægge laseren. Ved dog ikke hvordan den har
det med 10Khz på filamentet... eller 1Khz for den sags skyld.

Hvad mener du med en blød forsyning? På den originale forsyning sidder
der en kæmpe spole med kerne for at sløve systemet.. Hvis det er det du
mener...

Tja, for at starte røret skal der vel omkring 20kilo volt til.
Jeg kan ikke huske hvor meget spændingen falder når røret starter... men
drift spændinden er imellem 90-220volt. Røret virker ret analogt med en
Zener diode... Altså at når spændingen kommer over et vist punkt så
begynder der at løbe strøm.

Her kan du se kraft delen af den originale forsyning.
Det er lavet som en liniær regulering med to store Darlingtons og to
store vandkølede 2.2Ohm's modstande. Ret syret! faktisk!
http://www.laser-events.dk/434401s1.pdf
http://www.laser-events.dk/privat/sp_index.php?file=./Laser%20grej/DSCF0971.JPG

Hvad vinder jeg ved det?

Ok. Er det til at finde nogle IGBT'er der vil arbejde under disse næsten
vandvittige omstændigheder?

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Er en af transformatorene ikke også med luftspalte?

Altså skal din forsyning være en konstantstrømsgenerator.

http://www.laser-events.dk/privat/sp_index.php?file=./Laser%20grej/DSCF0971.JPG

Mindre diodetab, graezbroer er sjældne på sekundærsiden af en SMPS.

Dont ask me.

Hvorfor vælger du ikke bare at lave en SMPSstrømforsyning der DCforsyner den
gamle strømforsyning lige efter trefasebroen.
Og få viklet en glødetrafo til danske forhold.

Det vil være langt lettere og simplere.

Mvh. Uffe Ravn

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Du har flere problemer. Hvad med tændspændingen?

Du skal strøm og effektbegrænse, ellers = BUM - ingen laser
Du ønsker definitivt ikke en konstantspændingsforsyning. Løsningen med
at smide anodeforsyningen ind på midtpunktet af glødeforsyningen er
meget sød - men husk at din sekundærvikling skal være lavohmet.

Jeg ville bruge en alm. trafo til gløden, det er overkill med IGBTer
til 100W

Og uanset hvad - så ville jeg nok starte med en kunstbelastning, og
ikke laseren!

Re: KÆMPE laser switchmode supply
Tændspændingen er ikke noget problem. Alle større lasere har et modul
siddende i selve laseren, da man ikke ønsker at trække højspændingen i
kablerne fra forsyningen. Så det eneste der skal til er guf på anoden
(220 volt) indtil lade kredsløbet er ladet op i højspændings generatoren
og så ellers bare 5 volt til at trigge den. Så kaster den ca 20kv hen
over røret.

Hvilken en af dem snakker vi? Filament eller anode?

Ja du har nok ret, men 4 volt 26 amp vil også være en pæn tung trafo. Så
hvis det blev en ombygget PC forsyning ville den veje meget mindre...

Nej klart. Bare ret svært at emulere en laser... når der skal forbrændes
  220v X 40A = 8800 watt... Nogen idéer?

Mvh
   Jan

Re: KÆMPE laser switchmode supply
Jan Thogersen wrote:ø

Fire varmeblæsere, ja jeg ved det er rent ohmsk.

Mvh. Uffe Ravn

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Filament

1 kg maximum.

Husk, det er kun ca 100 watt. Jeg har en håndfuld 2x10V/10A ringkerner i
forskelligt brug. De fylder ø10cm x 4-5 cm i højden.

Hvor høj spænding har du brug for ?

Nogle steder skriver du 70 andre steder 220 volt.

Re: KÆMPE laser switchmode supply
Ja ok. Men den her trafo skla vel også kunne tåle de 40 amp fra Anoden?
De går vel egentlig også igennem her... er ikke sikker. Men vil da mene
at strømmen går den nemmeste vej og det er ikke ind midt på filamentet.
Altså vil strømmen der løber fra Anoden ind i gassen og ned til
filamentet ramme siden af filamentet først. Altså skal strømmen også
lige igennem filament transformeren først. Så den skal altså kunne klare
66 amp (Måske er jeg helt off her)

Ja, måske...
Jeg var faktisk lige henne og kigge ned i den originale forsyning, og
den filament trafo der sidder der er egentlig heller ikke så stor. Til
ledningerne er heller ikke slemme, så måske går anode strømmen ikke
igennem filament trafo'en.
Man kan se trafoen her:
http://www.laser-events.dk/privat/sp_index.php?dir=./SP2010
Den sidder i forsyningen lige ved siden af de tommelfinger tykke sikringer.

Ja. Jeg har måske ikke været så god til at formulere mig. De 70volt er
tomgangs spænding på røret og 220volt er fuld skrald. Altså skal
forsyningen kunne reguleres imellem 70 og 220.

Mvh
   Jan

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Det gamle var at sentertappen på glødingen ble koplet til GND. Strømmen til
Anoden gikk via katoden. Det vat det som var poenget med indirekte gløding,
å holde glødekretsen med brum, adskilt fra signalkretsen. Hensikten med
sentertappet gløding, er å senke vekselspenningsnivået og å la
vekselspenningen "utbalansere" seg. Se om sentertappingen er jordet.

HM

sikringer.
forbrændes

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Det er dit mindste problem. At konstruere en fungerende 8KW+ SMPS er
ikke noget man bare gør. Overhovedet.

Glem det.

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Overvej at finde en gammel svejseinverter Migatronic LDH 160 er et godt bud.
Der er hele primærkredsløbet fikst og færdig til dig, og du kan koncentrere
dig om sekundærkredsløbene. Ydermere er kredsløbet bygget til
strømreguleringstilbagekobling.

Disse svejsere kan Du få foræret når metalspåner har taget livet af et
udgangsmodul, men med to defekte svejsere har Du komponenter nok til at
reppe én af dem.

Og så findes den i en udgave med HF højspændingstænding  :-)

Orla
Re: KÆMPE laser switchmode supply
Hmm. Det vil jeg da prøve... Kan det lade sig gøre at skaffe diagram til
sådan en fætter? Jeg vil prøve at ringe til Migatronic, måske har de
noget gammet skrammel til at ligge og samle støv... Det er da et forsøg
værd...

Hvorfor mener du at den vil kunne bruges? Er spændinger og strøm da ca
det samme?

Mvh
   Jan

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Fordi at den er strømreguleret, og det får Du behov for. En "almindelig"
strømforsyning er spændingsreguleret, og som skrevet andet steds i tråden,
så vil det være døden for dit laserrør.

Nej ikke helt, max spændingen for svejseren er ca. 80 volt, men det vil alt
andet lige være lettere at vikle trafoen i en eksisterende switch-mode
konstruktion om, end at starte helt fra bunden. Styringskredsløbene skal
selvsagt også modificeres lidt aht. reguleringsområde. men ellers ret
simpelt. Hele det primære kredsløb kan bruges uændret. Og alt kredsløb i den
er gængse logikkredse og operationsforstærkere. Eneste specielle komponenter
er fet-transistorerne, (med usædvanlig lav gate capasitet), der driver
trafoen i en lidt speciel seriekonfiguration, (diagram på udgangstrinet
haves).

Orla
Re: KÆMPE laser switchmode supply
bud.
koncentrere

Hvis du skulle falde over een der vil forære disse væk(eller sælge til
repererbar pris), så giv lige et praj. Jeg har haft meget svært ved at finde
dem som defekte til "defekt pris".

Mvh
Henrik

Re: KÆMPE laser switchmode supply

finde

Det burde ikke være et problem, den korte tid jeg var i branchen blev de
typisk skrottet, og erstattet med lettere og bedre svejsere. :-/  De må vel
stå og gabe rundt om i smedevirksomhederne....

Som svejsemaskine er den idag middelmådig, og TIG-tændingen rent elendig.
Men som hobby kæpsvejser er den da fin nok, blot at man husker, at den ikke
tåler fugt, eller at bo i nærheden af en vinkelsliber.

Orla
Re: KÆMPE laser switchmode supply

Du vil have justerbar 70-220VDC forstår jeg ?
De er klart en switchmode der skal til der !

Det er da for nemt at få lavet en 100W trafo med den spænding. Det mener
jeg absolut ikke kan betale sig at switche på, med mindre at du har
nogle voldsomme krav til stabiliteten af spændingen.

På diagrammet kan jeg se at det i forvejen blot er en transformer.

Definer lige, hvilken spændign du har brug for 100 volt 40A er
betydeligt lettere at få end 230V 40A (rent effektmæssigt)

Så kan du godt regne med at du laver "røg" en 5-10 gange, inden det
virker.

Jo, sådan i 800KW størrelse :-)

Men det er en helt anden snak.
Har du overvejet at købe en færdig løsning ?

Re: KÆMPE laser switchmode supply
Hehe. Ja det har jeg indset... Nu skal det så laves :-)

Næ, det er faktisk ikke så kritisk, men tænker bare på min ryg som skal
løfte dyret når den er færdig. Switchmodes vægt måles jo i fjer og
trafoer i bly.

Ja, det var jo i gamle dage... :-)

Laseren kan som sagt køre nede fra omkring 70 volt. Ved de 70 volt er
strøm forbruget og mindst. Så de 40Amp er ved 220 volt.

Hehe. Ja. Det regner jeg også med. Jeg har arbejdet med 1000 watt's
audio switchmode forstærkere hos ICE power i lyngby, så jeg har set hvor
hurtig røgen kan slippe ud af komponenter når de næsten er direkte
koblet på nettet :-)

Tja. Producenten af mine lasere er først lige begyndt at lave
switchmodes til min type lasere. Man kan så købe en ombytnings
forsyning. De får det gamle lig og jeg får en ny switchmode. Problemet
er at de ikke bytter lige over :-) Der er sådan ca 130´000kr til forskel.
Der er så nogle ganske få private mennesker rundt om i verden der har
fået samme ide som mig og som faktisk er lykkes med at lave en
forsyning. Men de skal stadig have omkring 40´000 for noget hjemmebyg,
som jeg ikke helt tør stole på. Desuden har jeg jo 4 lasere af denne
kraftige type, så det løber jo op :-)

Men jeg tror som også nok at det skal lykkes for mig at få lavet noget
der virker. Men ikke uden hjælp. Jeg aner fx. ikke engang hvor jeg skal
skaffe stumperne... Hvor jeg skal få viklet trafoer eller bare skaffe
materiale til det.

Mvh
    Jan

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Forskellen bliver ikek så voldsom, når det kun er ca 100 watt du har
brug for.

Okay, altså har du brug for en switchmode der kan køre op til 8,8kW ved
220 VDC.

Av av av....

Der har tidligere været nævnt et firma der vikler trafo'er her i
gruppen. Prøv at søg lidt tilbage med google groups. Var det i Horsens
de lå ????
Rimelige priser i selv små produktioner. Ellers er der koshel
(stavemåde??). Prøv dgs.dk med transformer.

Snak med scanpocon om switchmoden. De leverer alt muligt (og umuligt).

Re: KÆMPE laser switchmode supply

Der er/var en her: http://www.vrt-transformer.dk/ og her:
http://www.dantrafo.dk/mainpage.asp?menu_nbr=2&param =

Søren