Inverter 12 til 220 volt

Jeg skal bruge en 12 til 220 volt inverter til en autocamper - den
skal primært forsyne en satellitmodtager med strøm når der ikke er el
i nærheden.

En typisk pris for en 1000 watt udgave hos Harald Nyborg er ca. kroner
900,-

En Mobitronic (f. eks) med samme ydelse koster ca. kroner 3.000,-

Hvad får jeg egentlig mere i den dyre udgave - er det pengene værd til
mit brug ?

Re: Inverter 12 til 220 volt
Hej Gert

En meget dårlig løsning rent effektivitetsmæssig, kan man da ikke
få en sattelitmodtager der kan køre på 12 volt ?

Mvh Max

Re: Inverter 12 til 220 volt
On Wed, 15 Mar 2006 15:17:12 +0100, "Max"

Nej, desværre ikke - har undersøgt markedet..

Re: Inverter 12 til 220 volt

Øhh der er mange der køre på 12V De leveres da godtnok alle med 230V
adabter, men mange skal skal den have 12V DC ind i enden på selve sat
boksen.. fx min billige thomson 4200 box fra viasat, køre på 12V, skal bare
have adabter til det stik der sidder i enden.

Re: Inverter 12 til 220 volt

Ikke godt nok.

"Überprüfen Sie, ob die auf dem Typenschild des Netzteils angegebene
Spannung mit der Spannung ihrer Steckdose übereinstimmt. Stecken Sie den
Niedervoltstecker des mitgelieferten Netzteils in die Buchse 12V auf der
Rückseite des SATT-Receiver und anschließend das Netzteil in eine Steckdose.
"

Min DVB-T modtager kommer dels med 230V-ledning, dels med et
cigartænderstik.
Så der findes helt givet også DVB-S modtagere, der har 12V indgang.
Jeg tror altså ikke du er den eneste, der vil have sat-modtager på
campingbatteriet; der er nok et marked for det...

Se f.ex. http://www.parabolshoppen.dk/shop/productinfo.asp?id11%37

Komplet Camping System
med 40 cm parabol, mini satellite receiver, LNB & Beslag

SPECIFIKATIONER:

. Free-to-air mini satellite receiver
. 4000 programmable channels for TV/Radio
. Electronic Programme Guide
. Teletext
. DiSEqC 1.0/1.2 and Stab USALS
. Small and handy receiver
. Smart silvery cabinet
. External power supply
. 40 cm satellite dish with compass
. LNB
. Cable
. Wall & balcony mount materials
. All-in-package in handy hard box suitcase
. OPTION: Car adaptor

External power supply og optional car adaptor tyder da meget på at den ikke
kræver 230V

Leif

Re: Inverter 12 til 220 volt

Hvis den ike skal slæbe andet end en sattelitmodtager, er der ingen
grund til at bruge så mange penge, en 300W's er mere end rigeligt.

Hvor længe har du tænkt dig at bruge den hver år ?

HN udgaven vil højst sandsynligt "dø" tidligere, men er det om 10 år kan
det være lige meget.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Inverter 12 til 220 volt
On Wed, 15 Mar 2006 15:18:29 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Det var nu også mere for at have lidt power i overskud, hvis der blev
behov for "et eller andet"..

Den skal kun bruges til at se lidt dansk TV i udlandet - ture på 2 - 5
måneders varighed.

Skidt med holdbarheden - det går mere på om den spænding der
produceres i den billige, er "ren" nok til f. eks. en
satellitmodtager, eller det er mere fornuftigt at købe en af de dyre
og nøjes med 300 watt ?

Re: Inverter 12 til 220 volt

Køb en ekstra i stedet...

Så det er vigtigt at den ike går i stykker kan jeg regne ud...

Den spænding der produceret ensrettes som noget af det aller første, når
det kommer ind i sattelitmodtageren, så om det er sinus, trekaneter
eller firkander der kommer ud af inveretern er sattelitmodtageren ret
kold overfor.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Inverter 12 til 220 volt
On Wed, 15 Mar 2006 15:32:57 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Det vil jeg så nok gøre..

Joh, men skulle det ske kan man nok købe en ny "derude" :-)

Altså, billigudgaven er fuldt tilskrækkelig til lige denne opgave !

Tak for gode råd.

Re: Inverter 12 til 220 volt

Ud over der er flere sat og DVB-T bokse der kan køre på 12V hvorfor skal du
så bruge 1000W?

Rema 1000 har fx en 300W inverter for 229,-

Re: Inverter 12 til 220 volt

Jeg har gode erfaringer med Branford converterene (dem Harald-Nyborg sælger)

I øvrigt kan jeg oplyse at jeg har en halvdyr150W converter fra
telebutikken, som har samme stby strømforbrug som 1000watts modellen fra
Harald Nyborg.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline