I2C bus

Jeg har nogle spørgsmål angående en I2C bus som jeg bruger i en maskine hvor
den styre flere PIC'er som via PWM styrede nogle DC-motorer. Jeg har det
problem at der kommer en del støj ind på bussen, så jeg har været nød til at
sænke bushastigheden til få KHz for at få det til at fungere bare
nogenlunde.

Jeg har derfor følgende spørgsmål:

Hvordan undgår jeg bedst støjen, ved at føre clock og data ledningerne i en
skærmet ledning, eller i et fladkabel alene lige ved siden af hinanden,
eller med en stel leder imellem ?

Hvad med pull-up modstand hvor stor bør den være for at give den højeste
clock hastighed, jeg bruger i øjeblikket 2 Kohm ?

Hvordan bør jeg føre bussen rundt, som en lang kæde med pull-up i den ene
ende, jeg har i øjeblikket delt den på midten og ført hver sin ende rund til
PIC'erne og terminert med 4 Kohm.

Mange hilsner

Niels

Re: I2C bus

hvor
at

Bruger du deciderede I2C kredse eller er I2C interfacet lavet i software på
2 almindelige portben på CPU'erne ?  I så fald hvordan er spændings
niveauerne (og hvad er hysteresen ) for lav og høj bit/clock?

mvh
JBH

Re: I2C bus

 Både PIC'erne 16F88 og  hovedprocessoren LPC2214 er "født" til I2C bus.

mvh Niels

Re: I2C bus

Jeg ville nok smide en 2632 i den ene ende og en 2631 i den anden og
sE5% kF8%re med ballancerede signaler. Der ud over bF8%r der sidde filtre
imellem alt hvad der er fra cpu til motor.

Re: I2C bus

Jeg ville nok smide en 2632 i den ene ende og en 2631 i den anden og
så køre med ballancerede signaler. Der ud over bør der sidde filtre
imellem alt hvad der er fra cpu til motor.

Hvad slags filter tænker du på--Ferit perler ?
mvh Niels

Re: I2C bus

Kommer an på frekvensen af dit PWM signal ville jeg skyde på.

Re: I2C bus
Hejsa

Prøv at søge på Google på I2C og interface til pc, der er mange
versioner der kan køre _mange_ meter. De bruger
konstantstrømsgeneratorer i stedet for modstande.
Kan ikke lige kaste en link her og nu, men fandt det for et stykke tid
siden, da jeg skulle bruge et sådan interface.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060721220655@smart-tech.dk