Hvornår og til hvad, benyttes et all-pass filter?i

Hej,

I skolen, sidder vi i øjeblikket og regner på alle mulige og umulige
filtre. Vi er nu stødt på at all-pass filter - hvad bruger man dog sådan
et til? Jeg er klar over at det lader alle frekvenser komme igennem,
samt laver en faseforskydning afhængig af frekvensen. Men hvad er den
praktiske benyttelse af sådan et filter?
Min lærer havde imidlertid ikke noget svar på dette - kan I hjælpe?

Jonas Jalling

Re: Hvornår og til hvad, benyttes e t all-pass filter?i

Den benyttes så vidt jeg husker netop til at rette op på evt fase
problemer man kan have med et signal. Dette kan være vigtigt i visse
applikationer, men jeg kan dog ikke nævne nogen lige pt.

/Fromm

Re: Hvornår og til hvad, benyttes et all-pass filter?i

I TV sendere
Daniel

Re: Hvornår og til hvad, benyttes et all-pass filter?i

I de gode gamle 64'er dage da jeg sad og rep'ede 1541 diskdrev, kan jeg
huske der sad et spøjst filter i læse-forforstærkeren. Det signal der kom ud
af hovedet bestod af peaks der gik opad eller nedad, med vandrette stykker
imellem. Efter filteret var signalet 'væltet' fasemæssigt, så peaksene var
blevet til flanker der enten gik fra lav til høj eller omvendt, og de
vandrette stykker var blevet til nogle 'svaj' foroven eller forneden. Altså
et signal der meget mere lignede en firkant. Det signal kørte man så ind i
en schmitt-trigger. Jeg vil gætte på det filter var et all-pass.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvornår og til hvad, benyttes e t all-pass filter?i
Et all-pass filter dækker vel også almindelige delays (neg. lineær fase)???
Og ja, det bruger man jo til at forsinke et signal i forhold til et
andet (eller det bruger jeg det til digitalt i hvert fald)

Site Timeline