Hvordan finder jeg ud af om det er 4 eller 8 ohms højtallere ??

Hejsa

Jeg har fået et par små ældre højtallere hvor enhederne ser ud til at være
noget godt kram. Dem kunne jeg godt tænke mig at bruge til min lille
"4-ohms" forstærker, men hvordan finder jeg ud af om højtallerne er 4
eller 8 ohm ??    Jeg er ikke specielt god til det med elektronik, men lidt
kan jeg da hitte ud af og jeg har også diverse slags måle-udstyr. Så vidt
jeg husker fra mine unge dage, er der noget om at man ikke må bruge
4 ohms højtallere til en 8 ohms forstærker, eller også er det lige omvendt -
om der er noget om det ved jeg ikke, da det er mindst 15 år siden jeg fik
det af vide af en klasse-kammerat. Nå, håber der er nogen der kan hjælpe
mig med mit lille 4/8 ohms højtaller problem.

Mvh.:
Mikael Gitt

Re: Hvordan finder jeg ud af om det er 4 eller 8 ohms højtallere ??

Har du tænkt dig at spille højt med dine nye højttalere ?

Nej = glem alle dine problemer

Ja = næste spørgsmål ->

Kan din forstærker klare 4 omhs højttalere

Ja = glem alle dine problemer, da 8 ohms højttalere belaster
forstærkeren mindre en 4 ohm gør.

Nej = lad være med at spille så højt at forstærkeren bliver godt varm på
overfladen.

Re: Hvordan finder jeg ud af om d et er 4 eller 8 ohms højtallere ??

Man bruger en impedans meter !

Hvis du kan komme forbi enten hvidovre (hvor jeg arbejder) eller Solrød
Strand, kan jeg måle det for dig.
Claus

Re: Hvordan finder jeg ud af om det er 4 eller 8 ohms højtallere ??

Hvis det er en "4 ohms" forstærker, så er det lige meget, om det er en 4
eller 8 ohms højttaler. Sæt du det hele sammen og spil musik.

Som Klaus skriver: Hvis det lyder godt, er alt OK. Hvis det begynder at lyde
underligt/grimt, når du skruer op, så skru ned igen.

MVH / BR
Bo Holmqvist

Om spor N: www.jernhesteN.dk
Billeder af DB / SBB / BLS o.a.: www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: Hvordan finder jeg ud af om det er 4 eller 8 ohms højtallere ??
Hej igen

Jeg takker mange gange for jeres svar. Jeg bor i Fredericia, så der er lidt
for langt til Hvidovre men tak for tilbuddet !!    Jeg har nu sat dem til og
det virker perfekt - de kan spille rimeligt højt, trods at forstærkeren er
både lille og billig  :-)

Mvh.:
Mikael Gitt

Site Timeline