Hurtigladning av "9V" NiCd

Fluke 8022A med baterieliminator, 1,45V * 7 = 10,15V.

Bateri, "9V" NiCd.

Instrumentet gir meldingen: "BT" ved 7,2V.

Nå kan jeg "kortslutte" bryteren i eliminatortilkoplingen med en motstand.
Det vil medføre at bateriel blir ladet når instrumentet er tilsluttet nett.
Bateriet vil lade med konstant spenning.

Hvor stor ladestrøm kan jeg tillate når baterispenningen er 7,2V?

HM

Re: Hurtigladning av "9V" NiCd
Hej Harald,

Glem alt om hurtigladning med konstantstrøm hvis du ikke ved hvor ofte og
hvor længe den er tilsluttet lysnettet.

Det har intet med spændingen at gøre.
Se på mærkekapaciteten og del det tal med 300, så er du på den sikre side
hvis den står tilsluttet længe.
Fx. 500mAh/300 = 1,7mA

--
Venlig hilsen,
Søren

Her er jeg ikke enig med deg. Ifølge GE sin NiDd manual er lading med
konstant spenning fullt lovlig lademetode, men der er behov for
strømbegrensning. Generellt, NiCd kan tåle forholdsvis store ladestrømmer,
men jeg vet ikke hvor stor strøm disse bateriene "tåler".

HM

Re: Hurtigladning av "9V" NiCd
Hej Harald,

Fint nok, sålænge det ikke er mine batterier der skal håndteres ;)

Hvis du har strømbegrænsning er det noget sludder at snakke om
konstantspænding.

Ja, hvis de er beregnet for det, men dog ikke længere end til de er fuldt
opladet (derefter gasser de af).

Der må være en mAh-mærkning på dem.
Hvis der ikke udtrykkeligt står på dem at de er beregnet for "Quick
Charge" eller lignende benævnelse, bør du ikke give dem over C/10 - og så
meget må de kun få hvis du terminerer opladningen når de er fuldt opladede
(+ evt. et par timer), men det er svært at vide hvis de ikke er helt flade
når opladningen begyndes.

Kender man ikke opladestanden og/eller skal de oplades i dagevis er
standard-recepten C/300 hvis de skal overleve længe.

--
Venlig hilsen,
Søren