Hjælp til udregning

Hvordan er det nu jeg udregner følgende:

Har en LED pære der bruger 100mA (1,2W)

Den skal op at bruge 21W ved 12VDC for at snyde en pærekontrol

Jeg monterer en 25W effektmodstand parallelt over LED pæren men hvordan er
det jeg udregner hvormange ohm den skal være på?

Re: Hjælp til udregning
Champ.... skreiv:

Du bruker Ohms lov. Jeg anbefaler på det sterkeste at du lærer den, og
at du øver deg å bruke den. Det er kunnskap du har nytte av resten av livet.

21W / 12 V = 1,75A Det er den strømmen hele kretsen skal trekke.

Av dette skal LED-en trekke 100mA. Altså,
1,75A - 0,1A = 1,65A gjennom paralellmotstanden
12V / 1,65A = 7,27 ohm

Dette er ingen standardverdi. 6,8 eller 8,2 ohm er standardverdier. Men
på den annen side, 12V er heller ikke den korekte "12V" for en bil. Den
ligger nærmere 13,8V. Dette er laangt fra mitt fagfelt. Spenningen burde
være å finne i instruksjonsboken, eller du kan måle den med motoren på
et rimelig høyt turtall. Og så får du noe reinetrening ved å
etterkalkulere. ;-)

HM

Re: Hjælp til udregning

Bare af ren nysgerrighed: er det en af bilens reglementerede lygter du vil
erstatte(blink, stop,pos etc.)?
så kan du jo komme i problemer med bilens godkendelse.
Det kan jo heller ikke være for at spare strøm, når du vil bibeholde samme
forbrug.
Tilbage står at levetiden på "pæren" forlænges, - jeg har aldrig skiftet
mere end en enkelt accessory-pære over en femårsperiode, og de har vist
aldrig kostet over en tier.

Eller har du et spændende projekt igang, som ingen før har tænkt på?  :-)

finn

Re: Hjælp til udregning
On Fri, 24 Jul 2009 00:13:35 +0200, "Champ...."

Nogle pærekontrolsystemer sammenligner en given pæres forbrug i højre
side med forbruget i venstre side, hvis det er et sådan system du vil
snyde, ja så prøv uden snydemodstand.

Og med snydemodstand vil du nok aldrig opdage at en LED er holdt op
med at lyse, så hvorfor have et pærekontrolsystem i det hele taget,
sæt det dog ud af kraft.

/Hans

Site Timeline