Hjælp til Step-motor forbindelserne - Page 4

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]
Hej igen

Må jeg komme med et spørgsmål her?
Et alternetiv måde, at kommunikere til en bipolar-stem motor

Se her!
www.sunwind.dk/pic16f84ogallegron.jpg

www.sunwind.dk/pic16f84ogl298n.jpg

Kan jeg sammenkoble L298 med PIC16F84 ?
Jeg ønsker vil lave koderne selv, det kan man jo med Allegro UDN2998
eksemplet.

Linket hvorfra billedet er hændtet:

http://www.piclist.com/techref/piclist/jal/DrivingBipolarStepperMotors.htm

Vil du hjælpe med, at lave en tegning hvor PIC16f84 og L298 er koblet
sammen?

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

Ja

Så skal du bare til selv at lave strømstyring osv.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]
Hej Klaus

Strømstyring skulle jeg ikke havde svært ved, at lave. Med mindre du mener
noger specielt!
Men jeg vil blive meget glad hvis du vil hjælpe med tegning over hvordan det
kan forbindes.
Det vil værer til en stor hjælp ideet under programmering af Pic-kredsen er
det vigtig, at udgange på pic-kredsen
er forbundet korrekt til L298.

Mvh
Monie
www.sunwind.dk

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

Strømstyring og chop af udgangene, kræver i det midste at du bruger 2
analog indgange på PIC'en til det.

Med strømstyring ?

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

2E%..

Hej Monie

Her er lidt til inspiration:

Diagram pE5% side 19..20 og med strF8%mstyring.
AN822, [bipolar] Stepper Motor Microstepping with PIC18C45220%
[+L298+74HC08+74HC04 (evt. HCT udgaver)]:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00822a.pdf

Download the latest PICStep Sources [2*LMD18245+PIC16F628A]:
http://www.fromorbit.com/projects/picstep/index.php

TrikiBoard 2 (PIC 16F877) for Yantriki Micromouse and Hobby Robotics in
India [+L298 men uden strF8%mstyring]:
http://www.geocities.com/fuzzyviv/trikiboard/trikiboard2.htm
http://www.geocities.com/fuzzyviv/trikiboard/triki2/triki2pic.png

Ufattelig simpel "DCC Command Station" tilsyneladende med strF8%mstyring:=

"16C84 (3D%16F84 "F"3D%flashbar) drives two L298 dual H-bridges through a=
20%
few NOT gates":
http://www.users.bigpond.com/pbhandary/dcc/CmdStation.html

Windows serial to PIC 16F877 plotter engraver at 19200 Baud:
http://cstep.luberth.com/PStep.html

LMD18245 3amp 55volt full bridge [bipolar] motor driver + PIC 16F627 +20%
Source code:
http://www.embeddedtronics.com/microstep.html

http://magiist.free.eplanet.hu/English.htm
CNC Controller:
http://magiist.free.eplanet.hu/CNC/VezerloProfi/ProfiEng.htm
Diagram [uden strF8%mstyring og til unipolare step-motorer]:
http://magiist.free.eplanet.hu/CNC/VezerloProfi/PCBV41/Profi1V4.1D.pdf

L298 Compact Motor Driver Kit:
http://www.robotobjects.com/scripts/prodView.asp?idproduct3D%67

"This tutorial aims to show you how to control a DC motor though an20%
H-bridge driver chip using the PWM output from a PIC to achieve speed20%
control":
http://www.robotbuilder.co.uk/Resources/Articles/152.aspx

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Tak Glenn

Forsøger her at tilslutte en Pic-kreds med L298
www.sunwind.dk/pic16f876l298n.jpg

Er disse tilslutninger i orden?

Pin 1 (SEN A) og Pin 15 (SEN B) skal de bare føres til stel igennem en
modstand

og så tilpasset til Step-motorens forbrug?

De 8 Dioder havd type er bedst eller er det bedere med shottky diode,
hvilken kan det så værer?

Den første bipolar motor der arbejdes med bruger ved 12v 1Amp.

Mvh

Monie

Hej Monie

Her er lidt til inspiration:

Diagram på side 19..20 og med strømstyring.
[...]

India [+L298 men uden strømstyring]:
http://www.geocities.com/fuzzyviv/trikiboard/trikiboard2.htm
http://www.geocities.com/fuzzyviv/trikiboard/triki2/triki2pic.png

Ufattelig simpel "DCC Command Station" tilsyneladende med strømstyring:
"16C84 (16%F84 "F"=flashbar) drives two L298 dual H-bridges through a
[...]

Diagram [uden strømstyring og til unipolare step-motorer]:

http://www.robotobjects.com/scripts/prodView.asp?idproduct67 %

[...]

Hvis du ikke vil strømstyre kan du lige så godt slutte direkte til stel.

Det er beregnet til at man sætter en modstand, måler strømforbrug og
chopper spændingen i stykker ud fra strømforbruget. Derfor er der også
på den sidste side af mit pdf dokument en forsyningsspænding til motoren
på 40 volt og ikke 12 volt. Det sidste diagram er fra en italiensk
printer som jeg har repareret i tonsvis af.... (dog yderst sjældent på
stepmotorkredsløbet).

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej Klaus

Current Control in Stepper Motors:
 http://www.eio.com/crntctrl.htm
Vil det sige at ovenstående kan tilsluttes Pin 1 (SEN A) og Pin 15 (SEN B)
for at holde samme strøm,
men så skal der vel benytte 2X current Controller?

De 8 Dioder der tilkoblet udgangene på L298 hvilke type er bedst eller er
det bedere med shottky diode,
hvilken kan det så værer?

I jeres store hjælp tror jeg, at målet snart er nået!
Prøv at se her:
www.sunwind.dk/UC3717 med L298.pdf

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej

Havde en lille fejl i linket, men dette skule virke.
www.sunwind.dk/UC3717_med_L298.pdf

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej Klaus
Havde lidt problemer med et af linket...Derfor gentager jeg dette indlæg ;-)

[...]

www.sunwind.dk/UC3717withl298.pdf

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

g ;-)

Hej Monie

"Chopningen" sker ved hF8%je hastigheder og dioderne pE5% udgangen af L29=
820%
skal derfor vE6%re hurtige, hvilket gF8%r at der normalt anvendes Schottk=
y20%
dioder - det skal vE6%re hurtige Schottky-dioder ligesom normalt i SMPS.

De skal med stor sansynlighed kF8%les via en kF8%leplade.

F.eks.:

BYW29-150 150V, 8A * 25 nSek reverse recovery time *:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup3D%5&subGroup3D%GENERAL-PURP =
OSE

-

Jeg vil umiddelbart frarE5%de dig at anvende strF8%mstyring som vist i20%
http://www.eio.com/crntctrl.htm , da kredslF8%bet er designet til20%
unipolare step-motorer, og L298 nok ikke er egnet til step-dowm SMPS20%
strF8%mforsyning pE5% + strF8%mforsyningsbenet.

Med L298 (og andre kredse bipolar brug) skal du anvende en "komparator20%
med hysterese", sE5% chopfrekvensen er designet til dioder, driver og20%
transistorer.

Chopningen sker indenfor et driver on-signal. SE5% en step-motorstyring20%
modulerer translatorkblokkens brosignaler, men kun nE5%r de "on".

Kig pE5% side 8 figur 14 - PWM-styresignal er foroven og den mE5%lte strF8%
m20%
gennem motoren er forneden i figuren. Man har pE5% sin vis indlejret SMPS=
20%
som du ser pE5% www.eio.com/crntctrl.htm billedet i Microchip AN822.

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej Glenn
Jeg få raget noget viden om step-motor til mig ;-)
Jeg arbejder vider med L298..

Forløbligt rigtigt mange tak.

Mvh
Monie

Hej Monie

"Chopningen" sker ved høje hastigheder og dioderne på udgangen af L298
skal derfor være hurtige, hvilket gør at der normalt anvendes Schottky
dioder - det skal være hurtige Schottky-dioder ligesom normalt i SMPS.

De skal med stor sansynlighed køles via en køleplade.

F.eks.:

BYW29-150 150V, 8A * 25 nSek reverse recovery time *:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup=5&subGroup=GENERAL-PURPOSE

-

Jeg vil umiddelbart fraråde dig at anvende strømstyring som vist i
http://www.eio.com/crntctrl.htm , da kredsløbet er designet til
unipolare step-motorer, og L298 nok ikke er egnet til step-dowm SMPS
strømforsyning på + strømforsyningsbenet.

Med L298 (og andre kredse bipolar brug) skal du anvende en "komparator
med hysterese", så chopfrekvensen er designet til dioder, driver og
transistorer.

Chopningen sker indenfor et driver on-signal. Så en step-motorstyring
modulerer translatorkblokkens brosignaler, men kun når de "on".

Kig på side 8 figur 14 - PWM-styresignal er foroven og den målte strøm
gennem motoren er forneden i figuren. Man har på sin vis indlejret SMPS
som du ser på www.eio.com/crntctrl.htm billedet i Microchip AN822.

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

Nej, slet ikke.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej

Var der nogle her, der havde nogle L298N tilovers som jeg kunne købe?

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [L298 købssted]

Hej Monie

Kig pE5%:

http://www.pc-elektronik.dk
IC-KREDSE -> L-xxx (ca. 38 kr muligvis ex. moms)

-

Kig iF8%vrigt ogsE5% pE5% - den er ogsE5% i step-motor artiklen:

"There are so many ways to drive a stepper motor, Here is another20%
circuit that use 74LS194 4 bit bi-directional universal shift register20%
as a phase generator and UDN2543B to drive the unipolar stepper motor":
http://home.att.net/~wzmicro/phasegen.html

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [L298 købssted]
Tak Glenn
Fandt L298N
Men søgeren virker ikke, men kom med beskeden: kunne ikke finde kredsen!

Mange tak

Mvh
Monie

Hej Monie

Kig på:

http://www.pc-elektronik.dk
IC-KREDSE -> L-xxx (ca. 38 kr muligvis ex. moms)

-

Kig iøvrigt også på - den er også i step-motor artiklen:

[...]

PrF8%v uden "N".

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

Prøv at spørg i news:dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Tak Klaus

På peteropfinders hjemmeside: http://peteropfinder.dk/_konst/motor/step1 /
Om step styring skriver han:
En simpel stepmotor styring, med strømbegrænser, til mellem store stepmotore
"op til 2,5A / max 50V".
Formålet med strømbegrænser kredsløbet er at der kan bruges forsynings
spændinger der er noget højere end den normalt påtrykte på motoren. Hvis man
køre med forhøjet spænding vil man opnå at motoren hurtigere går i
strøm-mætning, hvilket er en fordel hvis der er brug for at køre hurtigt med
moteren. Man bør dog normalt ikke anvende en spænding der er større en to
gange den påtrykte.

Spørgamålet er så: skal jeg bygge denne strømbegrænser til forsygning af
L298, jeg ønsker, at kunne køre hurtigt med motoren.
Eller har du et andet forslag? Eller er der noget jeg skal værer opmærksomt
på?
Jeg er nemlig ved, at færdigøre midt Test-board (PCB) for bipolar stepper.

Med venlig hilsen
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [simpel bipolar step-motorstyringer]

r i20%
rksomt20%

Kig i F8%vrigt pE5% denne yderst simple ikke strF8%mstyrende bipolare20%
hastighedsdims:

http://www.ozitronics.com/motor.html#k158

download databladet for byggesE6%ttet k158 - her er diagram og20%
komponentliste ogsE5%.

mvh/Glenn

Site Timeline