Hjælp til Step-motor forbindelserne - Page 3

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Poul
Ok med tæksten tværs over, den havde jeg ikke taget mig i agt for...Uhaaa
Hvad betyder teksen, jeg er ikke god til Engelsk.

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

"Udgået produkt - bør ikke anvendes til nye konstruktioner"

OK, måske ikke ordret - men det er meningen.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Ok Poul
Så kan jeg godt smide den idee væk..

Så må jeg heller satse på L297 og L298
Og bruge den opstilling fra databladet L297
Har du de krede liggende?

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Poul

Se lige dette link:
http://solaris-digital.com/imagenes/l293.pdf
Denne kreds syndtes jeg, at kunne bruge. Men har et problem, de bipolar
step-motor bruger op til 3Amp.
Så har du et forslag til, hvordan kredsen beskyttes f.eks med IRF540, men
hvordan skal de kobles på det eksemple der angives i databladet L293.pdf ??

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Jeg kan bedre lide

http://downloads.solarbotics.com/PDF/SGS_L298_motor_driver_IC.pdf

op til 4A

og med en 297

http://www.chipdocs.com/datasheets/datasheet-pdf/SGSThomson-Microelectronics
/L297.html

har du masser af plads til overs i din PIC

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Poul

I databladet L297 vises hvordan en bipolar step-motor forbindes til
henholdvis L297 og L297
Jeg er intresseret i, at step-motoren hastighed reguleres af en LM35
(temperatur reg), således at ved 10 C køres der langsomt og ved 40 C kørere
step-motoren på fuld omdrejninger.

Hvordan kobles det på L297 ?
Er det noget du vil hjælpe mig med, da jeg ingen erfaringe har med L297 og
L297
Og i følge databladet er der mange løse ender på L297, som jeg ikke hved
hvordan de skal forbindes.
Jeg vil bliv meger, meget glad hvis du kunne tegne et diagram ned
og sende det til mig på E-mail: mjs at nypost dot dk  ;-)

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Så skal du have konverteret dine mV til pulser. Det kan gøres analogt,
eller med en uP.

Hvad er det du skal bruge stepmotoren til ?

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Klaus
Skal bruge stepmotoren til, at trakke en varmepumpe.
Det er derfor jeg snakker om, at tilslutte udgange på en PICAXE kreds til
den Bipolar stepping motor controller som vises i databladet for L293 f.eks.
Eller kan L298 også kobles som L293 ?

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Hvorfor finder du ikke en DC motor i stedet ?

En stepmotor har meget moment både i start og stopretning. Den er imho
ikke velegnet til at drive en pumpe.

L298 kan godt køre med bipolar motor.

Du ville have godt af en tur forbi et gammelt Elektorblad nummer
7/8-1988 her bygger de en stepmotordriver med L297 og L298 samt
beskriver, hvordan den virker under forskellige forhold.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Klaus

Fordi jeg så her kan juster hastighen nøjaktig efter temperaturen
og den har et meget stort trejningsmoment i forhold til dens størrelse.

Elektorblad nummer 7/8-1988 kan det købes løs. Og hvor?
Eller vil du værer behjælpelig med fotokopi af aktiklen i Elektorblad ?

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Men kan du opnå den rigtige hastighed med den ?

Momentet på en stepmotr falder med hastigheden.

Elektor kan som regel låned på bibilioteket.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Klaus

Ja..
Step vinkel = 1.8
Frekvens = 8Mhz (8000)

Z = 360/1.8  = 200 step
N = (8000*60)/200 = 2400 Omdr./min

Det gør ikke noget så er motoren kommet i omdregninher
Dc motor har det med, at blive slidt op efter 1 år, også en af grundene at
jeg prøver med en step motor!

Jeg låner det der.. Tak

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Jeg vil gerne nedlægge en protestant her....

8 MHz er 8.000.000 Hz -
og der har stepmotoren ikke noget moment -
- mener du kHz ?
2400 o/min er også meget højt for en stepper.

Jeg ville mene at det var en god ide at lade din
PIC tage sig af temperaturmålingen, så kan du lave
tabelopslag med korrektin osv. i stedet for
justering på alle mulige potmetre.

Ellers må jeg give Klaus ret ( selv om han
eksponerer min kærlighed til meget små, vingede dyr ;o) )
- umiddelbart lyder en stepmotor ikke som det oplagte valg.

Må vi få lidt mere at vide om dit spændende projekt ?

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]
2E%..
2E%..

Hej Klaus

Ikke hvis den bliver drevet med dette SMPS kredslF8%b:

Current Control in Stepper Motors:
http://www.eio.com/crntctrl.htm

Ved hjE6%lp af dette kredslF8%b kan drejningsmomentets styrke bibeholdes =
for20%
stF8%rre hastigheder. (Der er en fejl i det fF8%rste diagram. Forbindelse=
n20%
mellem BDW84 basis og jord skal fjernes.)

-

DC-motorer skal ogsE5% drives af konstant strF8%m for bibeholde deres20%
drejningsmoment.

Grunden er i begge tilfE6%lde at man normalt driver dem med konstant spE6%
nding.

Det hele skyldes at elmotortypernes drejningsmoment er propotionalt med20%
strF8%mmens styrke.

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

L297 og L298 laver også strømstyring....

Jep

DC motorer driver man normalt med PWM, hvielket giver fuld strømtræk.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

Der er en fejl mere - emitter og kollektor skal byttes i tegningen.

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

Det undrer mig at man går så meget igennem, når nu man kan få det hele
i L297/298 kombinationen.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

Hej Klaus

Man kan jo ogsE5% kF8%be en fiks og fE6%rdig printer, plotter,... Man beh=
F8%ver20%
sE5% ikke tE6%nke i aktuatorer.

-

L298 kan med fordel erstattes af 2 stk IR21844 10..600V eller LM510420%
10..100V og 8 MOSFETs efter eget valg - og kan kobles i PWM ligesom L298 =

kan det.

L298 krE6%ver kF8%leplade. Jeg tror at MOSFET baserede H-broer kan undvE6%
re20%
kF8%leplader.

Eller bE5%de L297 og L298 kan erstattes af A3984 med mikro-steps (til20%
1/16) (8..35V og 2A). Den har indbyggede effekt MOSFETs og PWM strF8%msty=
ring:
http://www.allegromicro.com/ic/motor.asp#fullbridge
"...
Synchronous rectification
Reduces power dissipation and can eliminate need for external Schottky20%
diodes. Typically a 20% power savings.
2E%.."

Se pE5%:
http://da.wikipedia.org/wiki/Step-motor

-

IF8%vrigt kan det vE6%re en stor udfordring at adaptere til dynamiske20%
belastninger. Dette gE6%lder generelt for aktuatorer.

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

Øøøøh snakker vi ikke driver til en motor til en pumpe ???

For besværligt

Måske - måske ikke.....

L297/298 konfigurationen er simpel og effektiv, selvom den er gammel.

Jo tak, er blandet ind i det dagligt, men med lidt større enheder end
små plottere. Vi opererer med ca 250 bars tryk på hydraulikcylindre
der kan dreje en 40 meter vinge 90 grader i løbet af 8-10 sekunder.
Eller DC motorer der kan flytte 45 meter vinger på samme tid. Dynamisk
pitch..........

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [bibeholdelse af drejningsmoment]

Det er vindmøller, Klaus omtaler. Han drejer oven i købet vingerne, mens de
roterer, og mens vinden presser på dem!
Nå, men det var et sidespring. Jeg vil mene, at de fleste (alle) halvledere,
der skal bestille noget, afgiver varme, og det skal på en eller anden måde
fjernes igen. Hvis en halvleder ikke skal køles, må det være fordi den ikke
bestiller noget. Ok, hvis man er i stand til at åbne helt for gennemgangen,
og lukke totalt igen, på ingen tid, kan man måske overbevise mig.

Erling

Site Timeline