Herstal elektronisk trafo m. Touch-dæmper

Hej

Jeg er den ulykkelige indehaver af en halogenlampe fra Herstal - med den elektroniske "trafo", som er monteres i et hvidt rundt plastik hus (de sælges ofte med et kegleformet dæksel). Den er monteret i badeværelset og når jeg har været i bad, og der er fugt i luften, begynder den at køre lysstyrken op og ned - det er som den bliver "berørt" hele tiden, og det er vel også det den tror den gør når det er fugtigt. Jeg har renset den for støv.....Skal jeg sprøjte den med silicone eller WD40? Er der nogen der kender en løsning? Det er min erfaring med sub. at de er meget følsomme, og det kunne være fint hvis man kunne nedsætte følsomheden.....

m.v.h. Elmer

Reply to
Jørgen Elmer

"Jørgen Elmer" skriver:

Jep

Hvorfor ?

Jeg vil godt bytte med en der ikke er regulerbar (eller bare regulerbar med et potmeter)

Ja, monter udstyret et sted, det kan holde til at være. Badeværelse er vådområde og det er die lamper ikek beregnet til.

Så skal du ændre i transformeren.

Ja..Jeg kunne forestille mig at 10 - 100Mohm til fase kunne hjælpe

Elmer

Reply to
Jørgen Elmer

"Jørgen Elmer" skriver:

Det kunne jeg ikke, Ved ikke helt, hvordan de er bygget.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Der er uhyre tit problemer med Herstal touch transformere.

"Jørgen Elmer" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Børge Larsen

"Børge Larsen" skriver:

Nej, det er noget vrøvl.

Jeg har 4 stk der fungerer uden problemer. Der sælges tusindvis af dem, uden problemer.

Desuden har det ikke noget at gøre med at det er en "herstal transformer" der sidder her. Det er forkert brug af transformeren der skaber problemet.

MIN mening er det jeg har set til herstal lamper er at kvalitet er rimelig i bund... de er kun blevet så populere fordi de har haft en god arkitekt.... (ved ikke om det er ham der har lavet elektronikken også)

Kasper

Reply to
Repzak

Repzak skriver:

Deres transformere er de samme som dem (næsten) alle andre bruger

Jep, de laver nogle gode lamper, de er en smule bedre rent mekanisk end meget af det andet på markedet (personlig erfaring)

Næppe, sådan noget henter man færdigt i Østen.

rimelig i

Har også haft en Herstal - skod må jeg sige. Tilslutningen til halogenpærerne er så lille at man næsten beder om en kortslutning (og så virker den ikke mere kan jeg fortælle)

Printet er ellers udmærket kvalitet.....

mvh

Klaus Vestergaard Kragelund

Hmm... meget lav standard så! Har ikke så mange halogen-lamper så vil selvfølgelig ikke påstå at næsten alle andre ikke bruger samme transformere. Vil dog blot sige at de transformere i lyspanel på badeværelse og køkken svj kan se ikke er den samme slags - de summer heller ikke!

Herstal påstår at de bruger kvalitetskomponenter - tvivler jeg kraftigt på!

Hmm.. så må du virkelig handle de forkerte steder... de er pænere end mange andre lamper, men vejl. udsalgspris er MEGET høj i forhold til kvaliteten (også mekanisk) - har du nogen sinde set en Herstal lampe uden "skår" i glasset - jeg har ikke. Finish'en er meget ringe.

Reply to
Preben

Preben skriver:

Nej, dem i lyspaneler er helt anderledes.

Men loftspendler er oftest leveret med samme "runde" eletriske transformer. Vi har pt 4 sæt af 2 lamper + 2 "halve sæt" (smadrede lampeskærme) heraf er de 3 sæt af Herstal, købt på tilbud (jeg kunne ikke drømme om at købe dem til fuld pris !) og dem har jeg ikek haft problemer med. Derimod døjer "kopisættene" med at hænge lige, skærmen vil gerne "tilte" til den ene side.

Ikek når du kan købe dem til samme pris som et sæt "kopier" i en møbelbutik

Jep, har ikke mindre en 2 sæt pendler + en lille loftslampe med 3 glas.

Og der er ikke nogen som har en løsning på mit problem?

Elmer

Reply to
Jørgen Elmer

"Jørgen Elmer" skriver:

Har du brug for touch på badeværelset ?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Jørgen Elmer" skriver:

Nej, jeg bor i byen, der er så meget lys udefra, så det er ikek nødvendigt :-)

Okay, du kan ikke undvære det :-)

De fleste kender vel det at skulle op om natten......Og PANG - tænde lyset for at finde potten. Med en dæmper - lysløs touch- kan man lige tænde lamperne så de kun gløder. .........

Elmer

Reply to
Jørgen Elmer

Jeg har reverse-engineered mig frem til det meste af diagrammet (i forbindelse med et projekt). Kredsløbet til detektering af touch er opbygget på følgende måde: RC-ledet på en 555 timer tæller er forbundet til 12 volt siden af pæren. Når man rører ved dette RC led, ændrer man frekvensen på timer kredsløbet (nogle få %). Denne tæller er forbundet til en 12C508, som tæller frekvensen og derved detektere ændringen i frekvens.

Dette var den meget korte version, men er nok rimelig dækkende? Forsyningen til kredsløbet er i forvejen genereret ud fra fasen og således forbundet til fasen. Jeg tror ikke en modstand til fase vil hjælpe. Derimod skal man nok nærmere kigge på, hvordan man undgår, at fugten ændrer på kapaciteten fra 12 volt til stel (555 har en kondensator direkte fra thredshold til stel).

Men bortset fra det, så har jeg altså også dårlig erfaring med denne dæmper. Jeg kender adskillige, som har fået dem byttet og flere steder har de ekstra til at ligge, så man bare får dem ombyttet med det samme (uden vrøvl).

mvh Bjarne

Reply to
Bjarne Just

Bjarne Just skriver:

Er det sådan at man kan få en kopi ??

Gennem modstand, kondesator eller ??

Jeg har sendt dig en mail.

mvh Bjarne

Reply to
Bjarne Just

Hej Bjarne

Jeg vil også meget gerne have kopi - har en liggende jeg skal have reparereret :-(

mvh

Klaus Vestergaard Kragelund

"Jørgen Elmer" skriver:

Et skud fra hoften (og tak til Bjarne):

Fra stel på 12 volt siden sidder der 2 kondensatorer (2,2 nF) i serie med en 1 Kohms modstand. Skift modstanden til 4,7K eller 10K Ohms - blot for at prøve.