Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Jeg har et fjernsyn hængende i køkkenet og et ganske langt og snævert (12
mm) hul igennem en væg indtil rummet ved siden af, hvor elektronikken skal
stå.

Jeg har ledt efter tynde færdige kabler, men der er ikke rigtigt noget, så
nu vil jeg lave et kabel selv.

Jeg har brug for:
VGA (1280*1024)
Strøm
Antenne
USB
Composite
6 Lydkanaler

Kablet skal være omkring 2-3 meter langt, men kan også være kortere hvis det
hjælper.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad behovene er fra de enkelte
signaltyper? Herunder hvor mange ledere/par til VGA og USB, og hvorvidt de
enkelte typer skal være coax eller parsnoede.

Mit håb er at jeg kan finde et eller to multikabler der kan bruges til alt
pånær strøm (og måske antenne). Altså fx et kabel med 10 coax og et med 10
snoede par, eller fx 2 cat5/cat6-kabler og 4 tynde coax-kabler.

Et alternativ er selvf. at bore et større/ekstra hul, men af flere årsager
foretrækker jeg at forsøge med et mindre kabel først.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Tjo, jeg betragter nu den anden løsning som alternativet, da det vil være
meget nemmere lige at bore hullet op. Idet der allerede er boet 12 mm, så
følger det større bor jo bare efter. Hvor langt er det?

Nicolai

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Evt. boring kan jeg tage op i relevant gruppe, hvis det ikke kan lade sig
gøre at fremstille et kabel der passer i det eksisterende hul.

Der er omkring 40-50 cm, da geometrien er lidt mærkelig netop der.
Af hensyn til andre installationer kan hullet ikke udvides ret meget, så jeg
skal bore et hul ved siden af og være ret præcis i begge ender.
Alt i alt en ret vanskelig bore-opgave.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Det kommer aldrig til at lade sig gøre gennem 12mm! ;)
Med strøm går jeg ud fra du mener 230V, og det fylder så allerede halvdelen
af dit hul,
VGA fylder den anden halvdel (eller måske endda det hele) og så er der ikke
plads til resten.

Brian

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV
Nu ikke så pessimistisk Brian... :-)
man kan faktisk få noget meget meget tyndt coax... som bl.a. B&O bruger ved
jeg...

VGA: Du skal bruge 5 x coax (R,G,B + Horz. og Vert.)
Strøm: træk f.eks. to "løse" bløde ledninger - du kan godt gå ned til ½
kvadrat når det kun er en skræm der skal forsynes...
Antenne: endnu en tynd coax
USB: To gange to ledere - twisted pair - det ene par med +5V og GND og det
andet med Data+ og Data-
Composite: endnu en tynd coax
6 lydkanaler: et 6 ledet kabel med fælles skærm burde kunne gøre det

Hvis du vil gøre noget frækt vil jeg tro at du muligvis kan benytte et kabel
med 9 ledere og fælles skærm (6 ledere til hver lydkanal, 1 leder til +5V og
2 til data på USB'en)... men hvis du stripper et CAT5 kabel og snupper to af
parene fylder de heller ikke meget...

Coax kan du få i f.eks. 3,6 mm i diameter (DKT mini coax), men som sagt ved
jeg at B&O har noget der er tyndere endnu... og det er en blød type... det
må kunne skaffes... :-)

Til VGA kunne du f.eks. strippe alle 5 coax'er for deres yder-plastic kappe
og derefter samle dem med krypeflex -altså sådan at alle skærmene rører
hinanden... det er alligevel fælles stel så det vil sikkert gå fint... og
plastic kapperne fylder altså en del...

mvh
Rasmus, Aalborg

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

På en gruppe der er forsikert med mindst 10 A ?

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Se det fra den lyse side: Forsikringsselskabet slipper for at betale en
klink hvis lortet futter af på grund af en bundulovlig installation.

Der skal vel mindst et PVIK kabel hvis man skal føre strøm gennem en væg...
og det skal adskilles fra lavvolts-installationer.

/Preben Friis

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Også selvom det ikke er en fast installation?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Når den går gennem en mur er det nok lidt svært at kunne fjerne ledningen
uden vold eller værktøj ....
Jeg kan ikke huske ordlyden  i stærkstrømsreglementet, men så snart man
skruer et trestik fast i væggen er det at regne som en fast installation.

/Preben

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Tja, de ledninger der er klipset fast på væggen kan heller ikke fjernes uden
vold eller værktøj.

Der vil jeg tillade mig at udbede mig en henvisning.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Man må ikke føre ikke fast installation igennem bygningsdele. Det kan du
læse dig til i Stærkstrømsbekendtgørelsen.

Nicolai

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

OK, hvis det står sådan har jeg et problem med strømmen..
Men er diverse stikdåser der er gjort fast på væggen også forbudte?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Kan godt være det er meget pernittengryn men:

Definition på fast installation: "De faste installationer er alt det, du
ikke må tage med dig, når du flytter."

Bolig-handeler omfatter alt "nagelfast" inventar  - alt der ikke kan fjernes
uden brug af vold eller værktøj.

.. så enten får man problemer med elektricitetsrodet eller med
ejendomsmægleren.... vælg selv :)

/Preben Friis

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Er det den fra stærkstrømsbekendtgørelsen?

Hvornår har du sidst handlet bolig?
Det er altså ganske normalt at man tager diverse højttalere, fladskærme,
spejle, malerier, netværksudstyr, skabe, lamper etc med uanset at man har
måttet bruge en skruetrækker for at tage det med.

Jeg kan umuligt forestille mig at få bøvl med ejendomsmægleren...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Nej, det er bare fornuftigt. :-)

Nicolai

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Dette er så ulovligt, så det er vel dumt at råde om.

Nicolai

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Minimum må være 2x0,75 dobbeltisoleret "flad" lampeledning

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Det er også planen..

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Dette ville heller ikke være lovligt.

Nicolai

Re: Gør-det-selv VGA/UBS/Antenne/AV

Det har du ret i - man kan ikke monteret et tv lovligt med på væggen med
tilledningen ført igennem væggen. Jeg tror ikke jeg har set et tv hvor det
vil være ligetil at aflaste og tilslutte et std pvikj kabel ....

Site Timeline