MOSFET & SCHOTTKY dioder

Hej NG jeg har lige taget et lille projekt op igen, desvære kniber det lige med hukommelsen, hvor var det lige det var meningen Schottky dioden skulle side i serie eller parallelt med mosfeten for at gøre nogen nytte

: serie
: parallel

P.S det er en stepmotor styring, og motoren er på 3V 2A men hvem ved om den ikke kunde blive stører ?

/Carsten

Reply to
carsten

Jeg vil sige parallelt for at beskytte fet=B4en mod de "spark" stepmotoren vil give tilbage n=E5r den bliver slukket. N=E5r man tager str=F8mmen fra en spole vil spolen pr=F8ve at forhindre dette ved selv at genererer sp=E6nding.

Ren=E9

carsten wrote:

de

den

Reply to
Rene E

ikke for at starte en længere diskussion !, men opnår man ikke dan samme beskyttelse ved at sætte den i serie ? bort set fra at der så er et spændings fald over dioden?

/Carsten

Reply to
carsten

Det kommer jo an på hvad du til opnå:

Hvis du sætter dioden parallelt, bliver der jo ved med at gå strøm i spolen i lang tid, men sætter du den i serie vil den gå meget kortvarigt. I øvrigt er de fleste moderne MOSFET'er specificeret til at optage energi fra spolen som avalance breakdown.

Jeg har valgt en BUZ11A og i følge datablad, Avalanche current,limited 30A

så skulle det ikke være nødvendig med diode beskyttelse ! har jeg forstået det korrekt ? /Carsten

Reply to
carsten

Jeg vil vove den påstand at ingen af disse koblinger yder nogen nævneværdig beskyttelse. Jeg ville hellere sætte dioderne parallelt hen over spolerne.

I din kobling vil spolerne generere en stor positiv spænding på drain af mosfetten, når denne afbryder. En diode i serie vil blot fortsætte med at lede strømmen. En diode i parallel over mosfetten vil heller ikke gavne, da den vil være forspændt i spærreretningen.

En diode over spolen i stedet (med anoden mod mosfetten), vil redde dagen ved at kortslutte spolen når den skal slukke.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Netop her opstår problemet: når du kortslutter spolen bliver strømmen ved at gå i lang tid. Hvis formålet er at slukke strømmen (fjerne magnetfeltet) skal man ikke have en diode, men acceptere den spænding, der opstår. Moderne MOSFET'er et bygget til det.

Ja, du har forstået det. MEN: du skal læse bladet med hensyn til max energi du kan "fyre af" i avalanche forløbet, max strøm og max effekt i transistoren.

der står tillige

Avalanche energy,periodic limited by Tjmax EAR 1.9 mJ

Avalanche energy, single pulse EAS ID = 30 A, VDD = 25 V, RGS = 25 L = 15.6 µH, Tj = 25 °C 14 mJ

men det er sk... lidt svært at forholde sig til ! min stepmotor 3V 2A Henry ?? men det kan da vist ikke gå helt galt !

/Carsten

Reply to
carsten

Den energi, du har i viklingen af motoren er bestemt at strømmen igennem den og induktansen: E=1/2 * L * I^2 Hvis du ganger det med den frekvens du arbejder ved, får du effektafsætningen, og det skal der kunne være plads til.

Det er også rigtigt. Jeg forholdt mig bare til de to forslag med dioder, hvor det slog mig at ingen af dem ville have nogen nyttig effekt. Men hvis man sørger for at få nogle MOSFET's, der kan klare mosten, og i øvrigt har brug for slukke strømmen hurtigt (jeg missede i første omgang at det var til en stepmotor), så kan jeg kun være enig.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Ja og nej.

Hvis man opfatter spolerne i step-motoren som "rene" ukoblede spoler så er det rigtigt at ikke yder nogen beskyttelse.

Men teoretisk set er dette ikke rigtigt. Jeg kalder den teoretisk, da jeg ikke har bygget kredsløbet og målt spændinger og strømme som funktion at tiden og prøvet at finde sammenhænge.

Her er forsøg på en teoretisk forklaring.

Antagelser:

*spole 1 og 3 (MOSFET styreende) er i modfase *spole 2 og 4 (MOSFET styreende) er i modfase

Når Q1 trækker spole 1 ned, vil spole 3's blive ligeså meget positiv.

Lige nøjagtig BUZ11 har disse dioder indbygget. Og dioderne er tilmed hurtige og kan tåle meget strøm. Hvis BUZ11 har køleplade har dioderne jo også!

Teoretisk set vil det være en uhensigtsmæssighed at sætte dioder direkte over spolerne, da de vil hindre at en spole 3's ende bliver højere end extern +5V(+ca.0,7V). Spole's 3 ende burde frit kunne blive i omegnen af

2*extern V+ dvs. ca. 10V.

Derimod vil kan det forsvares at sætte en diode over extern +5V og GND tæt ved styringskonnector, da en pludselig forsvinden at extern +5V måske vil danne en høj spænding på spoler som har strøm i sig og som måske bliver sluppet af både 1 og 3 eller 2 og 4 MOSFETten.

Det kan også forsvares at sætte 2 zenerdioder (i serie ++ eller --) (eller anden overspændingsbeskyttelse) over hver spole. De skal have en værdi som hindrer spændingen at blive så høj at lakisoleringen ikke gennembrydes - og må ikke være så lav (mindre end 2*extern V+) at den influerer med den normale elektriske styring. Zenerdioder skal være tæt på viklingerne og skal sikre i tilfælde af løse forbindelser i stikket eller ledninger hen til styrboardet.

Min formodning er at zenerdioderne er (nærmest?) overflødige, da spændingen hovedsagelig er en funktion at rotationshastighed, antal vindinger og magnetstyrke. Kun en meget lille del af spolen vil være en egentlig spole.

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Carsten

Du skal undersøge om PIC16C84P 's styresignaler (0..+5V?) er høje nok til at BUZ11 til at gå i mætning.

Vgs(th) kan ligge mellem 2..4V ifølge databladet.

Og ifølge side 4 vil MOSFETten BUZ11 allerede opføre sig som en strømgenerator ved ca. 7A ved Vgs=5V. Jeg vil anbefale dig 10..12V til Vgs ved "on". Eller også skal der anvendes "logic-level" MOSFETs (f.eks. IRL540 eller andre). "logic-level" betyder blot at de er fuldt "on" ved Vgs=+5V. I dag er der et stort udvalg i "logic-level" MOSFETs.

datablad kilder:

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Tak for hjælpen jeg blev en del klogere ;-) /Carsten

Reply to
carsten

Ja det troede jeg også. Prøv at parallelkoble en MO(R)SFET med en schotky diode. Temperatoren i fetten falder en del.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde