Force MM1000

Jeg har sådan en gammel tingest af en sattelit reciever, eller rettere
den står hos min mor, som gerne vil se kanalerne fra 19 gr øst + Dr2

Og indtil i forgårs har den klaret den opgave uden nogen form for problemer.
Desværre vil den nu ikke længere tænde, strømforsyningen kommer med en
Tikkelyd.  Lidt søgen tilbage her i gruppen indikerer at det er en 200V
Zener
der er død.
jeg har prøvet at skifte denne med en alm 200V/1.3W zener ( ikke smd)
men den er stadig død, og ifølge en forhandler jeg kender, så sælges der
ikke
længere et rep kit til den slags Smps.

Nogen der har et godt råd, udover at dumpe den i den store grønne ??

Mvh
kaj Kristian Thomsen

Re: Force MM1000
Hej!

Skift lytterne på primærsiden* i strømforsyningen! Og skift/kontroller dem på
sekundærsiden ligeledes...

* = Pånær den store hovedlyt (400V / 1-2-300µF).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Force MM1000

Det prøver jeg lige, primærsiden er let nok, der sidder kun en :- )
En 47 Uf smd, den kan jeg vel godt bytte ud med en alm lyt ?

Sekundæren er værre, det _skal_ vel være low esr lytter
og dem har jeg ingen af.

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Re: Force MM1000
Hej!

Jeps, smid du bare en alm. lyt i istedet.

Nej, det kan godt være alm. lytter - jeg bruger ganske alm. 105 graders til alle
former for reparationer, undtagen pc-motherboards :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Force MM1000

Tjae og så er du ikke sikker på den holder specifikationerne... :( , men det
er jo ikke altsi lige vigtigt...

Desuden kan man komme ud for at hvis man sætter nogle med mindre esr i at
psuen ikke vil starte op pga for stor opstarts strøm....

Det med den står og pulser kan vel også være pga for meget belastning på
sekundær ? (kom lidt i tvivl om den opfører sig sådan)

Kasper

Re: Force MM1000
Hej!

Visse vasse :) Maaaaange reparationer af SMPS-strømforsyninger har givet mig den
erfaring at alm. 105 graders lytter virker fint. Og som regel kan man også godt
være rundhåndet med dem (eks. 47 -> 100µF) når de erstattes...

"ikke altid" = "uhyre sjældent" :)

Aldrig set her...

Sagtens, men strømforsyningen er nem lige at starte med. Og da sådan noget skidt
som regel presses til 140% er det en god begyndelse...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Force MM1000

Har du så prøvet at måle på støjen bagefter ? (tror jeg nemmerlig ikke, men
som sagt, kommer jo an på hvad apperatet bruges til)

tjae tror jeg nu heller ikke jeg selv har, men hørte det på et kursus

tænkte nu også bare lige på sec. side af psuen.. dioder lytter..

(og til tråden:)
Jeg lavede en PSU til en force1122, og jeg syntes at kunne huske der sad en
switcher på sekunær siden (ikke galv. adskilt)

Kasper

Re: Force MM1000
Hej!

Nej, men det har spillet og virket 100% som det skulle.

Men selvfølgelig afhænger det af lytternes ESR - dét er jo hele pointen ved at
erstatte dem med for høj... ESR ;-)

Ja, også en god idé. Synes bare lytfejlene er i overtal ift. diodefejlene.

Kan godt være - jeg har ikke erfaringer med den specifikke model.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Force MM1000

YES ! Det var lige det der skulle til, nu kører den bare igen :-)
Tak for hjælpen.

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Re: Force MM1000
Hej!

No problemo :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Force MM1000

Hvis alt failer, mail mig lige, kan måske skaffe en frem fra mørket :)

Kasper

Site Timeline