Findes sådan en dims

Hej venner

Jeg afslører nu min afgrundsdybe uvidenhed og spørger, findes sådan en dimmerlas.

Her er en primitiv skitse af hvad jeg forestiller mig.

|-----||-----| | | B

To ens modsat rettede transistorer med fælles base, der åbner eller lukker helt for AC. Den AC der er tale om, er en skarpkantet firkant på

+/- 14V og op til 5A, der helst ikke må forvrænges.

Hvis den findes andre steder end i min fantasi, hvad hedder den så og kan den fås i et TO220 hus.

mvh ....... Peter

Reply to
Peter Rosenthal

Hej Peter

Måske en TRIAC kunne løse problemet.

Den 06-05-2013 10:35, Peter Rosenthal skrev:

Hvad er formålet? Hvis den venstre B/E strækning er forspændt i lederetningen, og 'input' er på den venstre emitter, så kommer signalet ud på den højre kollektor og visa versa. Så vidt jeg kan se, så kommer du til at forbinde input med output og så er jeg hægtet af.....

Er det en relæfunktion du efterlyser? Når der er spænding på basen, så er der fuld gennemgang i relæ'et?

--
Uffe
Reply to

En transistor der kortslutter DC-siden (+ og -, emitter til - og collector til +) af en brokobling, så har du en AC-kontakt på AC-siden af brokoblingen.

Den forvrængning der vil blive, er de 2 x 0.6 volt som broen har i serie

  • indre modstand, men kan du nøjes med det, så har du i hvert fald noget der virker.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej Peter

Den findes hvis du lader B være en gate på en RBIGBT - så blev den opfundet for flere år siden:

Forret:

Feb 1, 2008 Bridgeless PFC Boosts Low-Line Efficiency

Hovedret:

Dr. Slobodan Cuk:

Del 1: Jul 1, 2010, True Bridgeless PFC Converter Achieves Over 98% Efficiency,

0.999 Power Factor:

Del 2: Aug 1, 2010, True Bridgeless PFC Converter Achieves Over 98% Efficiency,

0.999 Power Factor: Part 2:

VIP - med diagram: Del 3: Oct 1, 2010, Single-Stage Isolated Bridgeless PFC Converter Achieves Over 98% Efficiency, 0.999 Power Factor:

-

29 June 2012, The major difference between a conventional IGBT and RB-IGBT is the reverse blocking capability:

Glenn

Reply to
Glenn

Hej Peter

PS: Man skal anvende 2 stk RB-IGBT.

Hvis man både kan lave en N-ch og en P-ch RB-IGBT burde man kunne koble de gates sammen og styre dem fra samme styresignal.

[...]

Hej Glenn

Tak for de mange links, det lyder bare som om jeg skal skyde gråspurve med kanoner, det jeg har brug for er i princippet en simpel kontakt, der skal ikke konverteres noget, hvor et signal på B åbner eller lukker mellem de to C/E, et relæ ville kunne klare opgaven, men en elektronisk løsning ville være sjovere. For dem det siger noget, er opgaven en reverser til modelbane DCC, der er AC, så man undgår modfase mellem skinnesegmenter, jeg ved godt at sådan en kan købes men det er sjovere at prøve selv.

mvh ..... Peter

Reply to
Peter Rosenthal

Peter Rosenthal skriver:

Du kan altid bygge en selv, den koster næsten ingenting.....

Men frem for alle de avancerede links, så se, hvad Max har skrevet, det er nemlig det du mangler. Du skal bare bruge 4 :-)

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Den 07-05-2013 06:53, Klaus D. Mikkelsen skrev:

Tak Klaus

Som lalleglad elektronikamatør har jeg aldrig spekuleret over hvad en triac var, men selvfølgelig, du har ret, det var præcis den funktion, jeg efterlyste, og ja der skal bruges 4 der oven i købet findes i TO220 som jeg drømte om.

mvh ..... Peter

Reply to
Peter Rosenthal