Firkant på functions generator

Hvor "pæn" skal en firkant være på sådan en ?

Jeg har lige købt en Phillips PM5190X, men synes ikke firkanterne er så "pæne".

F.eks. ved 50 Hz ligger høj- og lav-niveauerne som svagt krumme linier i ca. 30
grader (+/-) i forhold til vandret.

Kan det være rigtigt ?

Mvh KS

Re: Firkant på functions generator [AC- koblet?]
30

Hej KS

Måske skyldes det at signaludgangen og/eller måleinstrumentet er AC-koblet?

hilsen

Glenn

Re: Firkant på functions generator
Hej KS

Du er sikker på at det ikke er indgangen i oscillioskobet der
ikke er termineret korrekt ?

Re: Firkant på functions generator
Jamen det må jeg jo lige kontrollere !

Mvh KS

Re: Firkant på functions generator
Indgangen på scopet står på DC !

Der er en dæmpet svingning ved skiftet mellem høj og lav niveau - svingningen er
størst på det lave niveau.

Ved stigende frekvens (allerede ved 25kHz) er høj og lav-niveauet, betragtet
hver for sig, tydeligt en del af den omtalte dæmpede svingning og det samlede
indtryk er bestemt IKKE et "pænt firkant-forløb".

Stilles om til sinus- eller trekant ser disse meget velformede ud.

Jeg forsøgte at tage et billede af det, men kunne ikke lige få blitsen slået
fra - prøver igen i morgen.

Er der fejl i generatoren eller er det "brugeren" !

Mvh KS

Re: Firkant på functions generator [spæ ndingsforsyningsbrum?]
er

Hej KS

Et andet gæt er spændingsforsyningsbrum på 50 eller 100 Hz.

Prøv at måle "støjens" frekvens.

hilsen

Glenn

Firkant på functions generator
Der ligger nu et par billeder i dk.binaer

Generatoren er indstillet til:

100kHz, 1 V på den almindelige udgang (ikke TTL)

og der er sat 50 ohm over udgangen og scopet måler
over denne modstand - proben er justeret og dæmpet
med en faktor 10.

Er det en forventelig form på et firkant-forløb eller er
der noget galt med generatoren ?

Mvh KS

Re: Firkant på functions generator
Hej KS

Jeg ville skamme mig hvis jeg havde lavet en firkantgenerator
med den kurveform :)

Det ser ud til at du har en defekt generator, både overshoot og
rippelen på toppen skal ikke være der. Prøv at starte en fejlsøgning
i strømforsyningsdelen af generatoren.

Re: Firkant på functions generator
Har du mulighed for at vise et billede af din generators firkantforløb
ved 100 kHz, 1V ?

Mvh KS

Re: Firkant på functions generator
Hej KS

Min gamle proff. generator med rør går kun til 50 kHz, og min anden
en lille Trio har problemer med level potmeteret, så jeg har lagt et
dårligt billede af 100 kHz signalet fra en hjemmebikset generator
i dk.binaer.