FET?

Jeg mangler små FET-transistorer i gjenbrukslagerbeholdningen min. Hvor
brukes der små FETs i "moderne" elektronikk?

Siden jeg har svært liten erfaring med bruk av FET, ser jeg behovet for
et lite utvalg til eksperimentbruk.

HM

Re: FET? [ IRF7343 IRFP4228 BS107 ]

Hej Harald

Jeg har ingen forslag til hvor du kan finde brugte små brugte, men der
findes nye gode MOSFETs.

Kig på:

Lille stærk sag:

IRF7343PBFCT-ND (n-MOSFET + p-MOSFET i SMD)  1,21 eu, datablad kan
downloades:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail?name=IRF7343PBFCT-ND

Stor meget stærk sag, nyeste generation:

IRFP4228PBF-ND, 4,7 eu, datablad kan downloades:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail?name=IRFP4228PBF-ND

Middelsag (VMOS design fra 1980'erne):

BS107, vare nr 641-926, 2,45kr:
http://dk.rs-online.com /
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/BS107-D.PDF

-

Du kunne f.eks. bygge denne intelligente servostyring (anvender MOSFETs):

http://www.openservo.com /
http://www.openservo.com/forums/index.php

ZXCT1009 kan også købes hos digikey.

Diagram:
http://www.openservo.com/moin.cgi/Schematic3
(download-link i pdf er under figuren)

Her er softwaren i C:
http://www.openservo.com/viewcvs/OpenServo/AVR_OpenServo_V3/?root=cvs

Openservo anvender 2 halvbro effekt MOSFETs:
IRF7307 (brug gerne IRF7343 istedet):
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf7307.pdf
Max 20V VDS
Max 3,4A Ta<70 C
Ron<0,09 ohm
VGS max +-12V

hilsen

Glenn

Re: FET? [ IRF7343 IRFP4228 BS107 ]
Glenn Møller-Holst skreiv:

Jeg /vet/ at der finnes mye, så mye at det er omtrent umulig å velge.

Jeg har forsølt en BF245B i mit første "FET-prosjekt". Den kan kanskje
brukes, men den er langtfra tilfredstillende. Jeg har også forsøkt J112,
den fungerte "bedre", men ikke "utbyttbart" bedre. Neste forsøk blir
kanskje BF245A, men den er ikke "lagervare" i nærmeste radioverksted.

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail?name=IRF7343PBFCT-ND
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail?name=IRFP4228PBF-ND

Neida. Dette er ikke veiebn å gå. Når en brukbar FET er identifisert,
skulle det være en enkel sak å "kjøpe" et passende antal tilsvarende.

Det ville være bra om der fantes en pakke "blandet drops" av små FETs.

HM

Re: FET? [ PC motherboard ! ]

Hej Harald

"Store" MOSFETs findes på PC bundkort eller grafikkort. Med en skarp
flad skruetrækker kan du nok få mejslet nogle af. Lod først de 2-3 små
ben fra inden du mejsler. Pas på dine hænder! Mejsel væk fra dine hænder.

Af en eller anden grund smider folk som regel deres PC ud efter ca. 4-8 år.

hilsen

Glenn

Re: FET? [ PC motherboard ! ]
Glenn Møller-Holst skreiv:

Merkelig. Jeg er ikke istand til å finne slike komponenter på et eneste
av de hovedkortene eller grafikkortene jeg har liggende.

Er nå det så merkelig? Man "oppgraderer" etter behov, og det er ofte mer
lønsomt å kjøpe helt ny maski en å kjøpe tilleggskapasitet på en eldre.
Personlig har jeg bare to hender som kan betjene et keyboard, og to
øyner, et for hver av de to 19" skjermene på maskinen. Hva annet kan jeg
bruke de gamle maskindelene til, annet en samlinger av smådeler?

HM

Re: FET?

Hvilket brug?
Audio?
RF?
Digital on/off?
Andet?

/Bo.

Re: FET?
Bo Braendstrup skreiv:

Akkuratt nå har jeg denne utfordringen, Lysstyrke -> ADC:

BF245A, Vcc = 5V

Drain -> Vcc
Source -> GND via R27%K(?), paralell med C= 100nF(?); 50Hz
Source -> ADC
Gate -> via gul led -> GND.
    LED = fotomotstand.

Måleområde: "0" til + 2,65V
-----------
Jeg arbeider ikke med "audio".
Jeg arbeider ikke med RF.
Max uP-f = 10MHz(?)
Strøm: max 200mA, eller 20?

Det blir "analog" innenfor disse beskrankninger.

HM

Re: FET?
2E%
Ja som Bo nE6%vner sE5% er der jo flere typer funktioner, hvor man sE5%
bruger forskellige arter fets.

der er JFET som feks BF245 ..mosfets og enhanced mosfets.. sidste
typer mest til switching..
NA8%E5r man bruger en JFET sE5% er det bare at huske at gate skal til stel
feks via en 10 mega ohm . ellers kan gaten ikke forspE6%ndes
korrekt.,den bliver let negativ.
BF 245 burde vE6%re en lagervare , hvis ikke der er kommet en nyere
version jeg ikke kender. Der er en US type som er i brug endnu J
310 .jo der er jo en ny type som jeg tror er JFET . BSN 304   disse er
alle N-channel.. men den komplementE6%rer P-Channel kan ogsE5% fE5%s .feks
er BS 208 en P channel.
Du kan nok finde nogle begangna /brugte jfets i forstE6%rkere af lidt
E6%ldre dato.. der bruget man tit fets i mutekredslF8%b.. eller i mange FM
tunere brugte man J fets ogsE5%.. feks i B&O tunere brugte man nogle
TIS  .numret kan jeg ikke sE5%dan .
hE5%ber det kan hjE6%lpe lidt
alex

Site Timeline