FET

Hej

Hvis jeg har sådan en fet her:

Hvordan vil jeg finde ud af hvor længe det vil tage om at den går on, , hvis gaten skal trækkes høj via en pull-up, istedet en lav impedans source ?

Hvad vil formlen være ?

Kasper

Reply to
Kasper

Hej Kasper

Man kan med en større gate-driver-modstand (1kohm?) modellere driver kredsløbet, som en ideel digital driver, der driver et RC-led.

En omtrent formel er: t=R*C (efter t sekunder spændingen faldet eller steget ca. 63-70% over kondensatoren).

hvor

t er "omtrent værste" off-til-on (eller on-til-off) tid i sekunder.

R er summen af den indre gate-modstand og spændingsgeneratorens indre modstand og en evt. modstand i serie med gaten. Her forudsættes at der ikke er isat en modstand i serie med source.

C er (værste) sum af gate-source-kondensatoren størrelse og gate-drain-kodensatorens størrelse (se f.eks. side 4 figur 5).

Her forudsættes at Vgs(th) ligger pænt under on gate-spændingen. Effekt MOSFETten skal være helt on ved max. 0,7*(min._gate-spænding - max._gate-spænding) og helt off ved min. 0,3*(min._gate-spænding - max._gate-spænding).

Læs mere om RC-led her:

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Ja, se det kunne man fristes til at tro bare var et spørgsmål om at regne på et RC-led hvor R er din pullup, og C er din gate kapacitet, her 3,6nF - MEN : Så simpelt er det ikke.

I så tilfælde er formlen t=r*C hvor t er tiden i sekunder til 2/3 af spændingen på din pullup.

Fortæl i stedet hvad du vil opnå, er det noget PWM, ellr skal du bare bruge den som ON/OFF kontakt ?

Hvad er spænding/strøm på output?

Hvad havde du regnet med at bruge af puulup, og til hvilken spænding?

Reply to
Ole Geisler

Du kan prøve dette program her:

HKJ

regner med ca 8-15A og en drain spænding på ca 12V

og ja det er PWM...

Spørgsmålet er om jeg skal have en 324 imellem min micro(5V) og fet'en

Kasper

Reply to
Kasper

Øh.. LM324 er ikke en FET driver. Og en 15A FET skal som regel drives med mere end de 3.3V, der kommer ud af en processor. Hvis Du skal have en rigtig driver, der kan noget fornuftigt m.h.t. skiftetider, så skal den forsynes fra 10-15V. Hvis Du kun skal bruge nogle få stykker, så send en mail med adresse, så skal jeg formidle det. Skal den være inverterende eller ikke ?

Bo //

bo snabel sarek dot dk

Du skriver ikke noget om frekvensen, men en PWM og passiv pullup = røgudvikling.

LM324 er ikke en FET driver.Dette er en FET driver:

Ole Geisler

Hej

Jeg lavede lige nogle initial tests i går, bare med fet'en til en uC's portben. Det virker, men er ikke helt tilfreds stillende.... (Jeg har nogle high/low side drivere liggende jeg kan teste med senere)

Jeg stødte dog på et andet problem ved at PWM en alm. ringkerne trafo... Traffoen blev meget varm, jeg switsede med 65Khz.. Har det noget med kapaciteten at gøre i trafoen ?

Det er ingen hemmelighed jeg er ved at lave en lille inverter, dc~~12V til

220V, hvor jeg skal skunne justere amplityden og frekvensen... Kan man ikke PWM en alm traffo ?

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Der er alt for meget jern i en normal ringkerne. Den kan slet ikek følge med.

Nej, Køb evt en 12 -> 230 volt tingest i HN til 300 kr og split den ad, så har du en del af komponenterne.

Øhøh? Bruger du en alm. 220V/50Hz trafo? Det vil IKKE fungere. Der er for mange vindinger, kernematerialet er ubrugeligt over et par KHz oma.

Amplituden? Så skal du have en regulator ind på primæren. Hvor meget effekt regner du med at kunne overføre?

Jo, prøv ved 50-100Hz.

Reply to
Ole Geisler

Ja, det var lidt ideen

2-300mA på 220V siden

Det skal bruges til noget test af nogle små 220V elektronik enheder

Kasper

Reply to
Kasper

Hvorfor ikke bruge en (soft)tonegenerator og en audioforstærker, efterfulgt af en transformator?

Jeg formoder du skal teste over/underspændigsforstyning ved både 50 og

60hz?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Jep... Det kunne man sikkert godt gøre... Men den skal også kunne levere noget saft..

  • jeg skal have bygget en uC styret osc.. men det kunne vel være PWM der modulere en sinus med et filter... eller en DDS

Kasper

Reply to
Kasper

Og her kan du ikke nøjes med PWM. Så skal du ud i noget L-C på primæren, og pulsbreddemodulere hver halvperiode. Men det er et princip jeg selv har brugt, det er bare ikke noget man får til at virke på et par timer - eller dage for den sags skyld.

Den version jeg lavede var også baseret på en ganske lille SMPS trafo, og ensretning og udglatning med dobbelt LC på sekundæren. Den blev temmelig kompleks.

Må jeg anbefale en brugt effektforstærker, en gammel 220V24V 100W trafo og en tonegenerator.

Reply to
Ole Geisler

Hvad er det der gør, nu har jeg prøvet med 50hz firkanter, det virker fint... fet'sene bliver ikke varme etc... Men transformeren bliver VOLDSOM varm.. nu er det jo samme frekvens, ved godt arealet af spændingen er lidt støre... men har set andre bruge det koncept.. ?

Jae, jeg har hørt det før, men bliver nød til selv at bygge det... det skal være uC styret det hele, da det skal kombineres ind i en hel test stand, som skal kunne laves flere af etc..

Kasper

Reply to
Kasper

Du driver formentlig trafoen i mætning.

Men du bruger push-pull?

Altså trafo med midtpunkt + en FET i hver gren?

Så brug en gammel effektforstærker + et lydkort?

Evt. en DAC på din MCU?

Ellers, hvis det er til produktion er det jo useriøst med firkanter, køb dog noget færdigt udstyr. Jeg ved vi har det (kan ikke huske fabrikat og type, men kan da kigge i morgen) - og det er faldet meget i pris det sidste års tid.

Reply to
Ole Geisler