Fase justering til subwoofer

Jeg har bruge for et kredsløb som kan juster fasen til en aktiv subwoofer
jeg er ved at bygge. Filteret må helst ikke påvirke frekvensgangen.
Jeg har set på mange købte subwoofer at der er en knap hvor på man kan
juster fasen mellem 0 og 360grader . Det er sådan en funktion jeg mangler.
Har søgt på nettet men synes ikke rigtigt at jeg kan finde et kredsløb som
kan gøre det.

Nogen der har et bud på hvordan sådan et kredsløb kan laves?

På forhånd tak

Mvh
Nielsen

Re: Fase justering til subwoofer
Hejsa

"Switched capacitor delay" vil være en mulighed. Så får du kun faseforskudt
(tidsforskudt) dit signal, uden at påvirke frekvensgangen.

Søg på Google.

Mvh Hauge

Re: Fase justering til subwoofer

Det er ikke sikkert du kan bruge det til ret meget, men man kan købe sådan
en fasedrejer til bilstereo-brug (12V ... ved ikke om du skal bruge 220V)

http://www.autohifi.dk/shop/special.asp?special=-1

(2/3 nede på siden)

Jeg har ikke den store forstand på elektronik, men tænkte da du skrev at du
havde søgt, uden at finde at du da for en god ordens skyld måtta have
linket.

MVH Peter C:

--
I stalden:
1997 Volvo V40 2,0 Aut.
Re: Fase justering til subwoofer
Hejsa

"Switched capacitor delay" vil være en mulighed. Så får du kun faseforskudt
(tidsforskudt) dit signal, uden at påvirke frekvensgangen. Man kan jo i
teorien kun faseforskyde et bestemt antal grader ved een bestemt frekvens,
resten vil jo være mere eller mindre forskudt.
Er det for at kunne justere din sub's placering i rummet, så lyden kommer på
samme tid, som alt det andet?

Søg på Google, hvis du skal bruge mere info.

Mvh Hauge

Re: Fase justering til subwoofer

Det kan laves ret simpelt med en opamp. Det kaldes ofte et allpass filter og
er frekvenslineært.

http://en.wikipedia.org/wiki/All-pass_filter

Det kan ikke dreje fasen hele vejen rundt, men kun lidt under 180 grader. Så
kan man vende ledningerne i sub'en, eller sætte to filtre efter hinanden.
Jeg bruger selv noget lignende jeg byggede for nogle år siden. Har lige fået
det sat op igen, da jeg også selv lige har lavet mig en sub. En rigtig
basbamse, to 12-tommere i et koblet cavity kabinet på godt 85 liter. Lineær
fra 30 til 90 Hz, og -3 nede ved omkring 20 Hz. Det giver sq en hel ekstra
dimension i musikken.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

85 liter - 2 12"  og -3 ved 20Hz ?   Ren Magi ;)

Jeg skal bruge 140 liter for at nå derned ;)

Jeg kunne ikke forstå hvorfor et bestemt nummer med Pink Floyd fik
køteren til at gå ud til hoveddøren hver gang, men der var nu en årsag

( Dark side of the moon )

--
Jan_stevns

Re: Fase justering til subwoofer

Mine sidder i 'compound'-konfiguration, med membranerne mod hinanden på hver
side af den plade der sidder inden i kabinettet. Det er et par Vifa'er med
21Hz resonans.

Wow, DET skal jeg lige prøve!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Lad være med at spise noget letfordøjeligt først ;)

--
Jan_stevns

Re: Fase justering til subwoofer

LOL  :-D  Venter lige til i morgen, der er jo noget der hedder naboer her...
:-P

Prøv Amarok (Mike Oldfield) ca. 5 et halvt minut fra start. Der kommer et
fedt brag.  :-D  Det har jeg ikke hørt lyde så fedt før. Senere kommer der
nogle ens bastoner der rammer resonansen i mit rum. Det skal jeg ha' gjort
noget ved, det lyder nærmest som en lang tone, og overdrevet kraftigt. Det
med en faseknap er alle tiders, skal også ha' justeret min ind, men de
rumresonanser er godt nok slemme. Jeg har en lille parametrisk EQ i mit
delefilter foruden faseknappen, den skal jeg ha' leget med, eller flyttet
sub'en.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Så må du jo ud og købe en hund.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Undskyld, men hvad skal man bruge en subwoofer til i et hjem? Ja, hvad er et
hjem uden en subwoofer - måske et godt hjem.:-) Hvis Højttalerne ellers er
tilstrækkeligt store nok, er sådan en jo overflødig. Skal man endelig have
en og kan men ikke sove om natten uden at have en, så skal man da have to.
Så er man så rart fri for fasekomplikationer.

Så, i øvrigt skal et par nødvendige subwoofere kun kunne høres, når de slås
fra - altså man kun får den nedre grænsefrekvens rykket en oktavs-penge
længere ned. Virkningen bør være samme niveau før som efter delefiltret.

Ellers må det bare betragtes som et par Brian-højttalere - undskyld til dem,
der hedder Brian.

Det resulterer de fleste gange i, at stuens størrelse taget i betragtning,
er subwoofere overflødige.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Det med kun at have én er vel egentlig bare for at spare plads. Men selv med
to ville man godt kunne få faseproblemer alligevel, hvis de er lavet som
koblet cavity. Fasen ved delefrekvensen bliver nemt lidt rodet hvis sub'en
f.eks. går op til 90Hz, men deles ved 60Hz med et filter. Jeg skal have
leget med det selv, og se om jeg kan få det til at hænge ordentlige sammen,
så man ikke hører overgangen, og får 'smækket' i bunden med. Koblet cavity
har jo ry for at lyde noget blødt og 'bamset', og det tror jeg mest skyldes
rod med fasen omkring delefrekvensen.

Haha, ja hvad er et hjem uden sub? Det er et ukomplet hjem, der mangler sq
li'som noget!  ;-P  Det med stuens størrelse er tit et problem, det er svært
at få noget brugbart output under rummets nedre resonans. Hvis sub'en
virkelig kan sige noget seriøst dernede, kan det godt lade sig gøre. Men man
får så også slået rummet an ved resonanserne så man ikke er i tvivl, og det
er det absolut største problem, synes jeg.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Det ved Torben noget om.

Det kommer vel mere eller mindre an på refleksionsdæmpningen og ditto
vinklerne

Jeg prøvede en gang for efterhånden mange år siden at sætte en enkelt
subwoofer (18" E-V) op. Det viste sig, at den skulle stå lige midt i
lydbilledet. Det var der ikke plads til. Så prøvede vi med 2. Det virkede,
men det var der ikke indretningsmæssig mulighed for. Så vi måtte opgive
projektet, men da hovedhøjttalerne med 15" E-V blev anbragt lidt akustisk
mere hensigtsmæssigt, lykkedes det sådan nogenlunde. Det drejede sig om et
sted, hvor der var plads til ca. 200, så montering af flere mindre
højttalere opnådes en homogen lydfordeling med de ønskede lydtryk de
nødvendige steder - naturligvis med flere forstærkere. Der havde såmænd også
sneget sig noget pseudo-halløj ind dér.

I modsætning hertil havde vi mere "held" med 18" E-V subwoofere bygget ind i
scenehøjde med de øvrige højttalere på scenen. Det kom til at lyde af noget,
og igen lokalets størrelse taget i betragtning med plads til ca. 600.
Selvfølgelig blev der også sat flere højttalere op mest optimalt.

Der kan stilles nok så mange skemaer og tabeller og endnu flere meninger op
om, hvordan lyden skal være og hvordan den ønskes. Intet kan vurderes
korrekt endsige eksakt, og optimal (bedst mulig) anbefaling er ikke mulig
uden at have set og akustisk vurderet det pågældende lokale/stue. Der findes
godt nok nogle enkelte tommelfingerregler, hvor man kan nå langt, men de ses
sjældent anvendt.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Tjaehhh - hvis en sub endeligt er nødvendig, er det et hjem med
elendige højttalere ;)

ok - indrømmet, nogen har sgu'tte plads til et par ordentlige bamser

fair nok

--
Jan_stevns

Re: Fase justering til subwoofer

Jamen, så er man jo ligevidt.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Jep !

min erfaring siger mig at en højttaler der kan selv, lydmæssigt langt
er at foretrække, fremfor et subwoofertilskud, men at man dælme også
kan komme langt med en god sub

har leget med begge dele - og har stadig ikke fundet stedet, hvor det
lydmæssigt er bedst at skære mellem sub og normale tøjhalere

ligger lige og lusker mellem 60-70Hz (SA1050 versus AudioPro B2-50)

--
Jan_stevns

Re: Fase justering til subwoofer

Nu afhænger det meget af, hvilken slags musikinstrumenter man hører. Hvis
det er et rigtigt orgel, kan det være en fordel, hvis man ellers har
lokalet/stuen til det, men ellers langt de fleste musikinstrumenter siger
simpelthen ikke noget før 60 - 80 Hz. svjh. Jeg kan altid slå det op.

De fleste aktive delefiltre kan indstilles et eller andet sted mellem 60 -
150 Hz. Hvis højttalerne virkeligt er utilstrækkelige uden subwoofer, vil
delefrekvensen nok ligge mellem 90 og 110 Hz.

Jeg ville nok foretrække et par højttalere store nok og i en kvalitet til at
klare sig uden subwoofer. Det, en aktiv subwoofer eller subsoofer, aktivt
delefilter og ekstra forstærker koster, ville gavne hele kvaliten.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Tanken at sætte en sub under hver højttaler har jeg haft.  :-)  Og jeg havde
da også bygget et par transmissionlines med en 10-tommer i hver som passede
under mine højttalere, for længe siden. De gik pænt dybt, men havde til
gengæld et problem omkring 90Hz, hvor linien var én bølgelængde. Der sagde
de ingenting fordi porten var lige under enheden, og de kom i modfase. Det
hul i frekvensgangen var lidt træls, selvom delefrekvensen var lidt lavere.
Min nye koblet-cavity bas-bamse her er sjovere, den har en rigtig lækker
frekvensgang og meget mere output i den dybe ende. Hvis jeg ikke kan få det
til at hænge sammen med én, så må jeg jo lave en til. Går og drømmer lidt om
at lave en der er lineær ned til 20, i stedet for at ha' -3dB punkt der.
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer
Folk der smutter omkring ørelægen og får lavet et audiogram plejer da
ikke at få konstateret så god hørelse dernede i den dybe bas ? :) OK der
handler det ikke om lyd men om mekaniske påvirkninger :) Lige præcis den
slags frekvenser der ELSKER at blive transporteret vha. bygningsdele
mellem boliger og ind til naboerne..... det burde sku ikke være lovligt
at besidde højttalere der går under 50Hz i etagebyggeri!!!!!

Sagt af en person der hader hans nabos subwoofer :(

Men OK bor man i eget FRITLIGGENDE hus er det jo ikke et problem....

Re: Fase justering til subwoofer

Jeg udvikler selv audiometre og tager høretest ret tit når jeg tester, haha.
Sådan et tester kun ned til 125Hz. Min nabo er selv elektronik og hifi-mand,
og da han var inde for at høre mine højttalere (uden sub), sagde han at der
ikke var ret meget bas på. Det kan jeg jo ikke ha' siddende på mig, LOL!

Forresten tror jeg ikke det er de helt dybe frekvenser der er værst til at
genere. Men jeg ta'r selvfølgelig hensyn, og spiller ikke højt klokken lort.
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark