Effektforstærker brummer ?

Hej alle kloge hoveder.
Forstærkersæt : Yamaha CX-2 / Yamaha MX-2.
Problemet er at når jeg slukker forforstærkeren så brummer det i
højttalerne.
Ikke sindssygt højt , men nok til at jeg er begyndt at blive bekymret.
Har prøvet at tage kablet af mellem forstærkerne og sætte det på igen.
Har prøvet med andet kabel.
Når så jeg tænder forforstærkeren så stopper brummet som ved et
"trylleslag".
Hvad kan være galt ?
Forforstærkeren er iøvrigt meget varm underneden , der hvor strømforsyningen
sidder.
Faktisk så varm at man kun kan holde fingeren på i to sekunder..Er det helt
normalt?
.

HH

Re: Effektforstærker brummer ?

Ikke normalt. hvorgammel er den ? det er muligvis en kombination af nogle
indtørede lytter og et kredsløb der forsøger t starte op. den skal til rep

Jacob

Re: Effektforstærker brummer ?

Er det forforstærkeren eller slaveforstærkeren du mener skal til rep. ?
HH

Re: Effektforstærker brummer ?

Først hvad bliver unaturligt varmt ? bliver den også det når den ikke er
furbundet til den anden forstærker ? hvis effekt forstærker bliver den så
også varm når højtalerne ikke er tilsluttet ?
med hensyn til brum prøv at korsslutte indgangen til din effekt forstærker
blot for at bekræfte at når indgangen på effekt forstærkeren ikke er
"styret" brummer den. er det begge kanaler ?

jacob

Re: Effektforstærker brummer ?

Hej Jacob.
Det er forforstærkeren der bliver meget varm.Det er på undersiden i venstre
side hvor
strømforsyningen sidder.Kabinettet har godt nok heller ikke nogen lufthuller
hvor varmen kan slippe ud fra.Den bliver meget varm i bunden ,uanset om den
er forbundet med effektforstærkeren eller ej.De lodninger der sidder i
kabinettet i den side må være blevet godt varmet op.Den er så varm at 1-2
sekunder , så flytter du fingeren i en fart.Må være 60 grader eller
derover..Det kan ikke være godt for levetiden på forforstærkeren ??
Med hensyn til brum fandt jeg ud af det.! I ledningsrodet bagved
effektforstærkeren havde der forvildet sig en 230v ormegård ind.Så snart jeg
flyttede 230V kablerne væk stoppede brummeriet.Pyha..En banal fejl 40..
Kan det tænkes der går ild i den forforstærker ?

Re: Effektforstærker brummer ?

Jeg tror ikke at der går ild i den foreløbig. Men jeg tror ikke at yamaha
selv om de er japanere kan finde på at designe noget med en drift temperatur
på 60 grader eller derover. Min japaner bliver ikke over 30-40 grader max.
Du kunne jo åbne den og se om du kan se noget der ser forkert ud.

jacob

Re: Effektforstærker brummer ?

Har det altid været sådan ?

Brummer det også, når du ikke har et kabel i ?

At forstærkeren opfanger 50Hz brum fra luften, når ikke forforstærkeren
har signal ud ?
Det vil godtnok kræve at forforstærkeren er lidt underligt bygget, men
hvad....

Det vil jeg ikke mene, men kan den ikke komme af med varmen andre steder
(opad) må det jo varme nedeud....

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
  Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen og er ikke set siden
Re: Effektforstærker brummer ?

Når din forforstærker at tændt har den en lav z-out, når du slukker den så
stiger z-out og så kan udgangs forstærkeren samle lidt brum op der bliver
capacetivt koblet til signalkablet "grundet dårlig skerm".

Løsning:
1) Brug nogle signal kabler der er lavet på den rigtige måde og af noget
ordenlig kabel.
2) modstand på 1-10Kohm over hvert signalkabel "mellem skerm og inderleder".

strømforsyningen
helt

?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

For at få det hele "ned på jorden" , skal jeg sende effektforstærker
og/eller forforstærker til rep. ? Er der muligvis en diagnose ?
Er taknemmelig for al hjælp. :)
HH

Re: Effektforstærker brummer ?

Jeg tror ikke at der er noget af det der skal til rep. Du kunne muligvis
prøve med nogle andre kabler af en anden og bedre type.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvis du nu slukekr for effektforstærkeren først, sker der så noget
uventet ?

Ja = rep

Nej = tænd forforstærker ført og sluk sidst.