Trafoer der brummer

Hej,

Mine 230V, 320W ringkernetrafoer brummer. Jeg har læst, at årsagen til støjen højst sandsynligt er, at de ikke er viklet stramt nok. Jeg har tidligere læst herinde, at man skulle kunne fjerne beskyttelsestapen og dyppe dem i lak og lade dem tørre. Efter et par gange lak og tørring påføres ny beskyttelsestape. De skulle nu ikke brumme mere.

Er der nogen der har erfaringer med den slags? Kan det evt. give varmeproblemer at gøre det? Andre ideér?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Tjek for DC på lysnettet. To antiparalleldioder med en 1000uF lyt over hjælper ofte.

Reply to
Ole Geisler

Hej Ole

Skal der ikke to lytter til ?

Nej

Reply to
Ole Geisler

Hej, Jeg bruger allerede en netbrønd med netstøjsfilter:

Skulle det ikke være tilstrækkeligt? Det er i øvrigt ikke alle fire trafoer, der larmer lige meget.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Den napper ikke DC.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Turbogrilstarter:

Hvorfor får DC trafoen til at brumme?

Reply to
Ole Andersen

DCen får trafokærnen til at gå i mætning i den ene halvperiode.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Ja det er klart. Tak for uddybning.

Reply to
Ole Andersen

"Kim Therkelsen" skrev i en meddelelse news:44906588$0$15789$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

påføres

Hvis du har mod på lidt læsning ( lidt lang tråd ), så er der flere bud på løsninger her:

mvh Ebbe

Ebbe [7000]

Tak for svaret. Sådan som jeg forstår det, skal jeg prøve følgende:

Hvilke komponenter vil du anbefale/hvad skal specifikationerne være? Der skal kunne trækkes en del strøm igennem det.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Jeg har ikke lest dette, men vet av erfaring at bladkjernen i en ringkjernetrafo er meget stram. Det som er problemet er slappe viklingsmaskiner. Vanligvis vil lakkering, dypping i resorcinlim, eller lignende fjerne problemet. Vi skal vel ikke tenke at trafoen er feil dimensjonert? Om trafoen er beregnet for feil spenning, vil den gå i metning. En ringkjerne trafo for 240 Volt vil begynne å trekke tomgangsstrøm ved ca 265 volt. Da øker det magnetiske og mekaniske nivået betraktelig.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Jeg tror ikke, at trafoen er fejldimensioneret. Som du nævner er det viklingerne, der ikke er stramme nok på trafoerne. Jeg kan ligefrem se, at viklingerne ikke er lige stramme på alle trafoerne. Jeg vil prøve med et DC-filter, men er næsten 100% sikker på, at det ikke kan gøre tricket alene. Spørgsmålet er, hvad er bedst at dyppe trafoerne i? Hvad skal jeg købe? Skal det være tynd eller tyk lak eller skal det være resorcinollim? Hvad er bedst til at lede varmen bort/har den mindst isolerende effekt? Skal man købe noget specielt isoleringstape, når man skal pakke trafoerne ind igen?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Det trafoerne skal dyppes i må ikke opløse den eksisterende lak. Så alt på fortynderbasis er vel udelukket?

Reply to
Kim Therkelsen

Hej Kim

Nu er kobbertråd på ringkernetrafoer lakeret med en meget temperatur bestandig lak da ringkerner har det med at blive meget varme. Lakken er lagt på som pulver som så smeltes på tråden og den kan du højest sansynlig ikke fjerne uanset hvilket opløsningsmiddel du bruger.

Findes der i din nærhed ikke en trafofabrik hvor du kunne tigge lidt trafolak til at give dem med ?

Det er ikke lige lykkedes mig at finde et sted i nærheden af Aalborg, hvor jeg bor.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

"Kim Therkelsen" skrev i en meddelelse news:44932833$0$15782$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er ved at være nogle år siden, men jeg har da med held druknet et par stykker i det der kaldtes "zapon-lak". Ganske almindelig klarlak burde være helt fint, bare den ikke er for fed. De fik lov at ligge (efter hukommelsen) 6-8 timer med en smule belastning, dvs. en pære,modstand, whatever på udgangen, og så selvfølgelig primærspænding på osse. Når de så havde "kogt" færdig, så op i den friske luft og tørre et par dage. det fjernede den snerren, som ellers havde plaget. Det er et farligt svineri, så det er sjovest udendørs, og når jeg siger koge, så er det altså ikke bogstaveligt, trafoen skal ikke køres hårdt, bare med en smule belastning.

mvh Ebbe

Ebbe [7000]

Da jeg for mange år siden gik på teknisk skole lakerede vi vores selvlavede trafoer, måske der ligger en skole i Ålborg.

Tomas

Ps. Toppostning er noget gris.

Reply to
Tomas Pedersen

Ok, hvis teknisk skole har faciliteterne, kunne man måske være heldig at få lov at gøre det der. Jeg prøver at kontakte dem.

Mvh. Kim (der for fremtiden nok skal prøve på at lade være med at topposte :-) )

Reply to
Kim Therkelsen

Jeg har observeret, at støjen nogle gange kan gøres mindre ved at vende strømstikket. Hvordan hænger det sammen?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen