dykker lygte

Jeg ved ikke om det er det rette sted jeg henvender mig, eller må i bære
over med mig.

Jeg er gået igang med at bygge min egen dykkerlygte, nu står jeg så med det
problem at jeg ikke ved en skid om elektronik, derfor ville jeg gerne hvis
der var en der brænder for at hjælpe mig, eller endnu bedre hvis der er
andre der har lavet nogen magen til.

Projektet lyder på følgende

En halogen pære på 12volt 50 watt den skal have strøm fra et batteri, som
sidder i en tank på ryggen, i den tank skal der være en drejlig knap i
bunden hvor jeg kan tænde og slukke og muligvis bestemme lysstyrken 50%
75%og 100%,  Jeg have tænkt mig at noget med nogle magnet kontakter så man
slipper for at lave hul i tanken, tanken er i aluminium.

Jeg har her på nette set noget magen til så jeg ved at det kan lade sig
gøre, men som sagt strøm og mig det dur bare ikke.

håber at der er nogen der vil være behjælpelig med kommentar eller hopper
med på projektet

Mvh. Michael Ottesen

Re: dykker lygte

Hvis du vil kunne variere lysstyrken vil jeg anbefale at lave det ved hjelp
af en PWM, og din kontakt eller kontakter kan være reed rør, du kan også
lave det med en hall sensor hvor du så kan lave lysstyrken trinløst
variabel.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Faktisk er det også en fordel at bruge PWM selv om man ikke har tænkt
sig at dæmpe lyset for det forlænger batteri levetiden at regulere den
spænding man giver lampen.

Der er en gut som har lavet en god håndfuld forskellige lampe styringer,
med lysdæmper i:

http://lightbrain.8m.com/2002_solo.html

Re: dykker lygte
en gut som har lavet en god håndfuld forskellige lampe styringer,

Hvad vil der ske hvis jeg parallelkobler en 3-4 stykker af den FET?

Vil størsteparten af belastningen lægge sig over een af dem, eller hvad vil
der lige ske?
Kunne være en nem måde at få sig en smart lille lysdæmper til meget store
halogenpærer....

Og måske en snild indgangsvinkel til den PIC..?

Henrik

Re: dykker lygte

Sæt en fet driver chip imellem PIC'en og fet'en, så kan du bruge en stor fet
og den vil ikke blive varm.

Og en radio-støjsender. Kredsløbet bør placeres tæt på pæren, lange
ledninger med et firkantsignal støjer ret kraftigt.

Re: dykker lygte

store

Radiostøj er inderligt ligegyldigt under vand.

Mvh
//zigge

Re: dykker lygte

Hvor står der noget om "under vand"?

Hust at det er Henrik Mortensen jeg svarer ikke Michael Ottesen!

Re: dykker lygte

En spole+kondensator på ind/udgangen kunne let klare det problem.

Re: dykker lygte

Ihvertfald reduce problemet.

Re: dykker lygte
Hej Michael,

Det er det.

Kig evt. på:
<URL:http://www.ElektronikTeknolog.dk/Circuits/Power/Dykkerlygte/
Hvis det er noget du kan bruge skal jeg nok hæfte alle komponentværdierne
på.

Og husk at lave en overtryksventil hvis ikke der er meget luft i
batteriboksen.

--
Venlig hilsen,
Søren

hvis man nu skulle gå efter den tegning der er på linket
<URL:http://www.ElektronikTeknolog.dk/Circuits/Power/Dykkerlygte/ og man
ville have en position mere ind, hvor man fik lampen til at blinker S O S
hvor svært vil det være???

Og er der nogen der har en ide om hvor man kan få det lavet, for jeg har som
sagt ikke meget forstand på elektronik, jeg er bar ærelig, så jeg håber der
er nogen der brænder for at hjælpe mig med at få det lavet.

Mvh Michael Ottesen

Re: dykker lygte
som
der

Hvor i landet bor du ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Rimeligt svært (Kræver ihvertfald nogle flere stumper).
Hvorimod det andet link (solo) kunne rimelig let modificeres, der vil det
bare være en software rettelse.

Re: dykker lygte
man

Det kan ikke være det store problem, hvis man må bruge en lille cpu til at
styrre det hele.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvilket netop er hvad solo projektet gør, hvorimod det han linkede til var
med en 555.

Re: dykker lygte
jeg bor ved Odder syd for Århus

Michael Ottesen

at

Re: dykker lygte

Jeg vil godt hjelpe dig med at lave et print, men skal bruge nogle
oplysninger om udformning / størrelse.

PS Jeg bor i knudlund industricenter syd for Silkeborg.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ikke sådan helt ligetil (for at sige det mildt). Så skal du fx. bruge en
PIC12C509 eller lignende.

Er det i øvrigt ikke bedre, om det skal være, at lade den blinke i 3
blink, pause, 3 blink, pause etc., det er også et almen kendt nødsignal og
det er vel lige så godt som at bruge Morse (om ikke bedre til dit formål).

--
Venlig hilsen,
Søren

Mvh

Carsten

Re: dykker lygte
Hej Carsten,

Tjaa, det handler vel bare om at fange sin buddys opmærksomhed, så alt
hvad der blinker kan jo nok bruges når det kommer til stykket :)

Jeg aner dog ikke hvad en "solo regulator" er (går ud fra at det er et
varenavn ?)

Et RC-led havde sikkert været rigeligt.

Problemet opstår pga. at reedswitchen i dit tilfælde bruges som
"trykknap" (altså "push on, releas off") og siden det er en reedswitch
kunne jeg have mistanke til, at magneten måske er lige et nummer for
svag i forhold til afstanden, da en magnetisk "kobling" har indbygget
hysterese.

Hvis det er en controller du selv har kompileret/assembleret programmet
til er det jo blot at ændre lidt (og har den ikke A/D-C kan du bruge en
OP-AMP og en digital indgang til low-batt. :)

Jeg kan dog ikke helt se ideen med autosluk ? Lygten skal jo helst ikke
gå ud mens man har brug for lyset og det er vel en naturlig refleks at
slukke for den, når man ikke har brug for lys mere (eller dykker ud).

--
Venlig hilsen,
Søren