Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...

Hejsa,

Jeg har fundet mig et nyt speedometer til min bil. Der er et
informationsdisplay, kaldet FIS. Det er et ganske simpelt LCD.
Displayet virker fint ved start, men mister stille og roligt efter små 20min
de linier hvori der står få bogstaver, de fader nærmest ud- jo mere skrift
jo bedre kan man se skriften.
Der står fx:

MFA1
4.5°C
Ambient
Temperature

Her ses ordet "Temperature" altså bedre end tallene 4.5°C. Hele linien fader
ikke nødvendigvis lige meget, nogle enkelte "pixel-linier" fader mere end
andre, umiddelbart stadig de "pixel-linier" med mindst information (færrest
prikker om man vil).
Skifter man informationen i displayet kan samme tekstlinie bedre vise "lange
ord" end "korte ord". Håber i forstår.
Hvad kan dette skyldes?
Jeg tænker selv varme, da det kommer over tid. Skulle man prøve med
kuldespray? Og evt varme for at fremprovokere fejlen...

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...

Har selv haft noget af det samme problem.

Ud fra egne erfaringer ville jeg gætte på at der sidder et bøjeligt print op
til selve displayet.
Dette print taber kontakten.

Hvad der er at gøre ved det?
Ikke særlig meget er min erfaring :-(

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

ARGH! Det er da bare et snalle bøjeligt plastik bånd med nogle kobber baner
i... det må kunne fuskes :)

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...

Velkommen i klubben af dem der troede de kunne fuske den slags.
Har forsøgt og opgivet :-(

Men når det er sagt, så bør det ikke kunne afholde dig fra at gøre forsøget.
Det lykkedes ikke for mig, men det gør det måske for dig.

Du kan fejlsøge ved forsigtigt at vrikke lidt med det flexible print når
fejlen er der.
Så kan du se om det hjælper.
Men gør det forsigtigt, så du ikke forværrer skaden.

Disclaimer: Jeg fraskriver mig ethvert ansvar.

:-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...

Der er godt nok noget som ligner "elastomer", men når der er det fladkabel
går jeg ikke ud fra at det er elastomer...

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...

Er der sådan et stykke gummi som bliver klemt mellem display og print?

Hvis svaret er ja, så er det en helt anden historie.

Det kan mange gange reddes ved at rense grundigt med isopropylalkohol.
Skil tingene ad og rens grundigt.
Lad det hele tørre helt.
Saml det hele igen og se omdet ikke virker.

Ved mig var det et stykke flex-print der var limet på både display og print.
--
Uffe Bærentsen

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...
[...]

Den har jeg også prøvet... Jeg hører også gerne om succes-oplevelser, for
mit blev også opgivet ;-P

Mvh.
 Anders

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...
Hejsa,

Til tider kan et ganske almindeligt viskelæder (fra før det blev til en
delete-tast) gøre underværker.

Friktionsvarmen kan nogen gange reducere overgangsmodstanden/genskabe
forbindelsen mellem LCD og flexprint.

/Claus

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...

Dejligt med en masse fine råd :)
De bliver alle forsøgt i en vilkårlig rækkefølge...

Re: Dot-matrix mister linier efter ca. 20min...

Har engang haft held af at ordne sønnikes gamle gameboy engang hvor
displayet var ved at fade ud fra venstre - og var forbundet med denne
type gummibånd.

Proceduren var simpelthen at trykke lidt på gummiet ved displayet med et
varmt strygejern, så fik "limen" igen forbindelse (jeg har senere ladet
mig fortælle at det åbenbart er en ledende substans af en art).

// Steffen

Site Timeline