DIY Bølgegenerator?

Hejsa.

SE5% stE5%r jeg med et projekt i skolen, hvor vi skal lave nogle bF8%lger i
et kar.

Men hvordan laver vi nemmest og billigst nogle bF8%lger?

Det skal gerne kunne stE5% automatisk og lave dem, sE5% dvs at et brE6%t i
vandet man stE5%r og rokker i nok ikke lige er lF8%sningen ;)

Mvh.
prooi

Re: DIY Bølgegenerator?

Hvad med at bruge en arm på en batteri-boremaskine til at skuppe og
trække i brædtet?

Re: DIY Bølgegenerator?

Det var selvfF8%lgelig en mulighed.

Har du nogen ide om hvordan vores setup kunne se ud? Gerne med en
illustration ell. lign

Re: DIY Bølgegenerator?

Se:
http://www.youtube.com/watch?v=kpLyKEqY72E&feature=related

Tag et stykke ståltråd buk det i en form i stil med:

-----------

           -----------

Hold om den ene ende og drej rundt, observer bevægelsen den anden ende
laver, sammenlign med bevægelsen af et at stemplerne.

Erstat stempelet med den øverste ende af dit brædt og du har din
bølgemaskine.

Re: DIY Bølgegenerator?

Men brE6%ttet skal jo kun kF8%re fra side til side, og ikke op og ned, som
jeg tror det der vil gF8%re?

Re: DIY Bølgegenerator?

Hejsa.

Så står jeg med et projekt i skolen, hvor vi skal lave nogle bølger i
et kar.

Men hvordan laver vi nemmest og billigst nogle bølger?

Det skal gerne kunne stå automatisk og lave dem, så dvs at et bræt i
vandet man står og rokker i nok ikke lige er løsningen ;)

"Højttaler"  og en tonegenerator

mvh
JBH

Re: DIY Bølgegenerator?

Vinduesviskermotor fra en bil og et bræt på hængsel.

--
MVH.
Finni

Re: DIY Bølgegenerator?
t i

Tror desvE6%rre ikke det bliver noget i den stil, da vi ikke lige har
adgang til en vinduesviskermotor, medmindre det er noget der kan
findes pE5% en billosseplads, gratis?

Re: DIY Bølgegenerator?

Ville man sE5% bare skulle nedsE6%nke hF8%jttaleren i vandet? For lyder da
ikke til den umiddelbart vil kunne tE5%le dette.

Re: DIY Bølgegenerator?

Ville man så bare skulle nedsænke højttaleren i vandet? For lyder da
ikke til den umiddelbart vil kunne tåle dette.

Hvilken slags bølger skal du bruge ?

Cirkulære bølger kan laves ved at lade højttalermembranen trykke ned på
vandoverfladen igennem f.eks en ballon. Skal bølgerne være paralle kan du
lade ballonen flyde på en firkantet træplade.

Ps. en "højttaler" kan også være en spole og en magnet

mvh
JBH

Re: DIY Bølgegenerator?
t i

Tror egentlig det er ret ligemeget om det er cirkulere eller
parallelle bF8%lger, bare de har lidt kraft, sE5% de kan bruges i den
anden ende.

[...]

En magnet ventil's spole, og så en gevind stang igennem med 2 møtrikker på
hver side af spolen, og på den ene ende et bræt eller lign som åre... og så
spolen på en effekt forstærker af en slags og en tone generator...

Kasper

Re: DIY Bølgegenerator?

Men hvor store bF8%lger vil sE5%dan en opstilling lave? Vi har brug for
nogle forholdsvis "store" bF8%lger, idet vi vil lave strF8%m af dem i den
anden ende.

Re: DIY Bølgegenerator?

Men hvor store bølger vil sådan en opstilling lave? Vi har brug for
nogle forholdsvis "store" bølger, idet vi vil lave strøm af dem i den
anden ende.

Ingen ide...

brug flere magneter...

hvad skal frekvensen af bølgerne være?

Kasper

Re: DIY Bølgegenerator?

Nu ved jeg sE5% ikke helt hvad en frekvens af en bF8%lge er?

Re: DIY Bølgegenerator?

Hvor stort er karret (vandoverfladen) og hvilken frekvens forestiller du
dig at bølgerne skal have?

En batteriboremaskine vil nok køre for hurtigt hvis i skal have vandet
til at skvulpe. - Men hvis i kunne lave et gear af f.eks. Lego og via en
krumtap få en plade i vandet til at bevæge sig vil i have gode chancer
for at opnå en optimal frekvens/takt..

Skal det være lidt højere frekvenser så i kan se bølgemønstre på
overfladen af vandet er mit bedste bud en højttaler med membran helt i
plastic og en tonegenerator og en lille forstærker.

Et eller andet sted har jeg sådan et par højttalere liggende - godtnok
kun to tommer - men hvis alt andet glipper.... ;-)

/Lars

Re: DIY Bølgegenerator?
On Feb 23, 9:33A0%pm, Lars Peter Larsen
t i

Karret er 1meter langt og 75cm bredt, og BD% meter hF8%jt.

Vandet skal helst ikke kun skvulpe, men nogle "rigtige" bF8%lger ville
vE6%re perfekt.

Re: DIY Bølgegenerator?

Så er det klart viskermotoren og en plade.

Rigtige bølges højde opstår ved at vandet ruller op mod strand (bunden
kommer tættere og tættere på).

Har i tænkt om i vil lave det, eller blot et kar, hvor vandet kan
skvulpe (ens dybde over det hele)

Du skriver at i ikke har adganng til en viskermotor (kan sikkert købes
billigt hos nærmeste hugger). Måske du så skal prøve at rides op, hvad i
har adgang til at "ting og skrammel"?

[...]

Jeg synes at det er snyd når du får andre til at fortælle hvordan det skal
laves.
Og ja, jeg ved godt der ikke er vinkler på det jeg citerer men jeg gider
ikke sætte dem manuelt og heller ikke skifte reader.

Steen.

Re: DIY Bølgegenerator?

Well.. Snyd og snyd..
Jeg sF8%ger jo som sE5%dan ikke en lF8%sning, men blot inspiration til
hvordan det kan laves.

Well, vi har jo som sE5%dan adgang til alt der kan kF8%bes for billige
penge, sE5% hvis man kan kF8%be en viskermotor billigt, er det da klart
noget vi mE5% undersF8%ge.

Vi har tE6%nkt os at lave det i et kar med samme dybde hele vejen
igennem, og det vigtiste er sE5%danset at vandstanden hE6%ver og sE6%nker
sig lidt sE5% det kan registreres i den anden ende.

Site Timeline