CNC styret fræser

Hej! var det ikke her i gruppen, der var nogle selvbygger, der byggede
nogle CNC styret fræser bl.a. til fræsning af printplader. Så vil jeg
gerne høre nærmere.

Ejvind Andersen
Re: CNC styret fræser
Jeg har længe haft een på bedding. Ting som egnet software til at styre
skidtet, og så det at få fart nok på stepmotorerne har indtil nu stoppet
mig. Hardwaren er et mindre problem.

Jeg har "forsket" lidt i at ombygge steppere til linærmotorer. Dette kan
feks lade sig gøre ved at bore akslen ud af stepmotoren, og lave et nyt nav
til motoren.Dette nav har indvendigt gevind, og man kan så føre en spindel
igennem motoren. På den måde har man kun motorens egenenerti at skulle
arbejde med, idet motoren skruer sig op og ned af gevindspindlen. Det har
virket betydeligt bedre end at skulle dreje en spindel med en fastmonteret
motor.

Men som sagt kniber det at få fart nok på stepperne, og softwaren til
styringen har jeg ikke så godt styr på, plus der er en million hits på
nettet om diverse forskelligt software, så hvad fungerer godt, og hvad
fungerer knapt så godt.

Min applikation er nu først og fremmest en CNC styret plasmaskærer, men pcb
fræseren er jo meget lig.

Jeg ville rigtigt gerne kunne køre fra feks autocad, men kan ikke lige se
løsningen for mig.

Hvad hekser du i?

Mvh
Henrik

Re: CNC styret fræser
Hej

Se her: http://aeropic.free.fr/indexenglish.htm måske I kan bruge noget.

Søren

Re: CNC styret fræser
Hmmm   Minder mig om en konstruktion fra ELEKTOR. Tror nok den hed(der)
noget i retning med Mondian eller lign.

Re: CNC styret fræser

Vi er vist mange der står der! Jeg havde en plan om en embedded styring der
kunne modtage HPGL. Så slap man nemlig for en masse driversjov etc. hver
gang der kommer nyt styresystem. Alternativt laver man en PC-styring, der
modtager et eller andet fornuftigt format...

Mvh.
 Anders (der ikke har set til sin CNC-maskine (med en latterlig/ubrugelig
styring) i ~5år - og frygter den er gået til de evige rustmarker)

Re: CNC styret fræser

styring der
hver
der
Det skulle, efter signe ikke være så svært, at skrive et program til
fræseren, så HPGL kan bruges.
Det der er mit problem er, at det program jeg tegner i, kan ikke
udskrive en borekomando så fræseren kan forstå det.
Så der kommer mit problem ind.
Det med at fræse selve printbanerne, tror jeg ikke bliver et problem.

Ejvind Andersen
Re: CNC styret fræser

HPGL har komandoen "pen down" og "pen up"

Forsøk å beskrive nærmere hva som er problemet, jeg øyner at også jeg får
samme problemet :-)

HM

Re: CNC styret fræser

Har du fundet en specifikation på HPGL?
Jeg havde tidligere kun planer om fræsning i "2½D" hvor jeg kunne nøjes med
at sætte fræsedybder med et pen-nummer. Men hvis man vil mere, kommer man
vist til at mangle en Z-parameter?

Under alle omstændigheder er HPGL stadig det mest lovende, jeg er stødt på
endnu!

Hørt!

Mvh.
 Anders

Re: CNC styret fræser

Ja det har du helt ret i, men i Protel som jeg tegner mine PCB udlæg i,
kan jeg ikke finde den funktion og derfor har jeg et problem med at
"udskrive" en borekomando

Re: CNC styret fræser

Så må du generere en separat borefil, og lave printet i to omgange.
Så er du samtidig ude over problemet med huller i forskellige størrelser,
idet disse får forskellige værktøjsnumre.

/Bo.

Re: CNC styret fræser

i,

Det har jeg også tænkt mig, for jeg tror ikke, at fræseren også kan bore
huller.
Protel kan lave det der hedder NCdrill filer (3 stk.) den ene er en drl
fil den anden er en drr som er en report fil og den tredie er en klar
txt fil. Alle tre kan ses i Notesblok.
Der er helt sikkert en sammenhæng mellem de filer, jeg skal bare finde
ud af hvad og hvordan.
Jeg har også en plan om, at snyde den lidt, men det vil jeg muligvis
komme tilbage med, på et senere tidspunkt.

størrelser,

Jeg vil nu gerne have glæde af huller i forskellige størrelser.

Ejvind Andersen
Re: CNC styret fræser

Her er en bid af en borefil i excellon format:

T6
X02721Y00979
X02854
X053Y009
X054
X055

T7
X075Y016
X076Y017
X075Y018
X077
Y016

T6 betyder: Skift til tool nummer 6 (En borestørrelse)
X02721Y00979 betyder: Gå til denne koordinat.
X02854 betyder: Hold Y-position, flyt til ny X-position.
T7 betyder: Skift til tool nummer 7 (ny borestørrelse).
Du kan fortælle Protel hvordan borefilen skal genereres, om der skal
benyttes absolutte eller relative koordinater, i mill eller mm og meget mere.

Jo-jo! Jeg mente at du netop kan lave forskellige størrelser huller efter
en borefil, hvilket (måske) ikke er muligt med en plotterfil. Du skal jo
kunne specificere toolnummer (eller penfarve/tykkelse) for at lave forskellige
størrelser, og disse er inkluderet i en borefil.

/Bo.

Re: CNC styret fræser

Den tekst kan jeg godt li' for det er det der står i min txt fil.
Så er det bare lige, hvor kommer excellon så ind fra?
Er det et progran, jeg skal ud og købe eller ???
Jeg havde forestillet mig, at der kunne skrives til en pic, i fræseren,
så jeg kunne udskrive direkte fra Protel eller Notesblok.

meget mere.

Det er nu ikke helt så nemt i min gamle udgave (Protel for Windows 1,5)
som jeg er meget glad for.
Jeg kan under menuen "file" vælge "NCdrill" her har jeg kun den
mulighed, at give filerne et navn og ikke noget andet. ;-(
Jeg har derimod den mulighed, at når jeg tegner, så kan jeg bestemme, om
jeg vil tegne i mm. eller i mill.

efter
jo
forskellige

Ja! toolnummerne, de kommer helt af sig selv, når der er defineret flere
forskellige hulstørrelser i printudlæget.

Mine store spørgsmål er:
???
Hvad er det lige en plotter gør?? Den tegner den printbane og loddeø du
"skal" bruge.

Og ???
Hvad er det lige fræseren skal?? Den skulle gerne "fjerne" det kobber du
"ikke" skal bruge.

Det vil sige, at fræseren skal fræse rundt om dine prinpbaner og
loddeøer.
???
Hvilken fil(e) skal Protel så generer for, at lave dette lille nummer.
Jeg syntes godt nok det ser svært ud.

Ejvind Andersen
Re: CNC styret fræser

Nej, nej, bare rolig. Excellon er et boremaskinefabrikat, og en excellon-
fil er bare skrevet i deres "sprog", lige som HPGL er HP's "sprog".

Det må være noget med at generere en fil, og derefter sende den til
CNC-maskinen der dekoder kommandoerne til mekaniske bevægelser.

Er der ikke noget opsætning? F.eks. kan man i gerbergeneratoren vælge
hvilken aperturtabel der skal anvendes.

Det svære i øvelsen er netop dette med at fræse konturen.
Prøv at kigge hos http://www.bundgard.de /
De har en plotter der kan, og en PC der kan oversætte.

/Bo.

Re: CNC styret fræser

Det er vist http://www.bungard.de/ ;o)

Og nej, det er ikke nogen fra familien.

Jeg mener Eagle CAD http://www.cadsoft.de /
har et ULP-script der kan generere en bortfræsningsfil
fra et Eagle-layout.

Re: CNC styret fræser

nyhedsmeddelelse:ZiLmd.2272$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Det er nok bedst på http://www.bungard.com/seiten/p-ccd_atc.htm

Ejvind Andersen
Re: CNC styret fræser

Bo Braendstrup skrev i en
nyhedsmeddelelse:

Det er ikke usandsynligt, at det kan lade sig gøre, jeg er bare ikke
sikker på hvordan.

Min opfattelse af en aperturtabel er, at den fortæller hvor stor og
hvilken form en loddeø er og jeg tror også at den definerer hvor brede
mine printbaner er, så her er nok noget af forklaringen, jeg tror nok
snart det hænger sammen.

Med hensyn til formatet er jeg i tvivl, der kan vælges mellem 2:3, 2:4
eller 2:5 og det kan jeg ikke finde ud af.

Du mener nok  www.bungard.com for den anden er noget med golf.
Jo! den kender jeg godt en CCD med ATC ville være så ringe, der er bare
ingen fiduser, at hente.
Der er også lidt, at savle over på http://www.lpkf.de /
http://cstep.luberth.com
Her skulle også være lidt inspiration til hjemmebyg, jeg er bare ikke så
god, når de ikke sætter bogstaverne i den rigtige rækkefølge.

Ejvind Andersen
Re: CNC styret fræser
Hej Bo

Har sådan en stående, en rar ting, men langsommelig
og det koster en formue i værktøj.

Mvh Max

Re: CNC styret fræser

Værktøj? Så er det ikke:
http://www.lpkf.de/produkte/rapid_pcb_prototyping/fraesbohrplotter/protolaser100/protolaser100.htm
;-)

/A

Re: CNC styret fræser

Nå er jeg ikke overbevist om at du skal bruke et plotteprogram for å bore
hull. Jeg reiner med at protell produserer såkalt borefiler. Det er en liste
som viser alle koordinater som hver enkelt bor skal bore.

Litt avhengig av hvordan du ordner mekanikken, men boresekvensen bør være:
gå til koordinat, senk boren med styrt hastighet til bun, løft boren til
topp, neste.

Siden borefilene er en ren tekstfile, er det mulig å redigere filene ved å
sette inn en borekomando i slutten av hvær linje eller som ny linje.

Jeg tror ikke at du kan bruke bare "HPGL", fordi du ønsker å kombinere to
maskine i ett, både en fresemaskin og en boremaskin.

Forsøk å skriv ut alle de filene som f.eks. ELPRINT eller OMLIX krever for å
produsere ferdige print, og se på filene. Slik jeg har tenkt meg løsningen
ser jeg ikke de store problemene, men så bruker jeg EAGLE :-)

HM

Site Timeline