Blinkende diode med automatisk start

Jeg ønsker at få en diode til at blinke ligesom i en cykellygte.
Problemet med sidstnævnte er at den ikke starter når jeg
tilkobler batterierne. Jeg skal trykke på en gummiknap for at
starte lygten og det vil jeg gerne udover. Jeg har prøvet at
kortslutte kontakten som gummiknappen rammer, men det giver ikke
den ønskede virkning.

Hvor finder jeg en simpel dims, som kan få min diode til at
blinke så snart jeg sætter strøm til?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Re: Blinkende diode med automatisk start

"Hysterisk blinken" af flere dioder som i en cykellygte, eller blot en
diode der blinker ?

Tro det eller ej, man kan få blinkdioder som kun kræver fosyning og ikke
andet, så blinker de.

Re: Blinkende diode med automatisk start

Jeps, men de giver slet ikke lys nok til at de kan bruges som cykkellygte.

Re: Blinkende diode med automatisk start

Nej.

Men det var vidst heller ikke et krav :-)

Re: Blinkende diode med automatisk start
cykkellygte.

OK, jeg må lige forklare mere detaljeret. Jeg har en cykelvogn,
hvor jeg har flere cykellygter sat bag på. Jeg ønsker at montere
noget permanent baglys, som jeg kan tænde og slukke via en
kontakt. Jeg ønsker en seperat batteriforsyning, som jeg kan
klikke af, hvilket jeg har løst. Jeg har en masse dioder fra
nogle gamle cykellygter. Dem ville jeg muligvis bruge, hvis jeg
altså kan få dem til at blinke. Jeg har målt dem til ca. 1600 mV,
hvis det ellers giver nogen mening og hvis jeg husker enheden
korrekt.

PS. Den blinkende diode, hvad kræver den i spændning for at kunne
lyse? Kan man klare sig med 1,5 V (1 stk AA batteri)? PS. Det
gælder et andet projekt.

Lars

Re: Blinkende diode med automatisk start

Hvis jeg var dig ( :-) ) ville jeg
1: Købe en LED række beregnet til bagruden på en bil til bag på vognen.
2: Brugen en 555 til at styrer et relæ der tænder og slukker forsyningen
rækken

hilsen Mikkel

Re: Blinkende diode med automatisk start
vognen.

Det kunne være en mulighed. THansen har sikkert nogle jeg kunne
bruge, men tror du ikke de kører på 12 V, dvs ret mange
batterier?

forsyningen

Her står jeg helt af. Jeg er totalt elektronik novice. Hvad er
555 og hvor finder jeg et passende relæ?

Lars

Re: Blinkende diode med automatisk start

Du kunne bruge et fra en golfvogn eller scooter, så skal du ikke lade
særligt tit, og de er 12 volt.

http://www.electronics-lab.com/articles/basics/components/555timer.htm
Relæet kommer an på hvor mange amp den trækker (ved 12v skull én til 1
amp er rigeligt (du kunne også  bruge en transistor, den har bare ikke
den seje klik lyd)).

Mikkel

Re: Blinkende diode med automatisk start
ikke lade

Udemærket idé.

http://www.electronics-lab.com/articles/basics/components/555time
r.htm
én til 1
bare ikke

Øh, klik lyd? Fint nok med denne 555, men jeg tror ikke jeg skal
ud i noget med indsætte modstande mellem nogle af de mange ben på
den viste chip. Kan man ikke bare få en færdig udgave, der kan
sættes direkte på ledningen mellem strømforsyningen og dioderne
og som gør at de blinker?

Lars

Re: Blinkende diode med automatisk start
Hej Lars

Jeg har da købt blinkende baglygter til cykler der tændes
med en skydeafbryder, de vil starte med at bilnke når de
får tilført strøm hvis skydeafbryderen står korrekt.

Mvh Max

Re: Blinkende diode med automatisk start

Hvor har du købt dem?

Lars

Re: Blinkende diode med automatisk start
Hej Lars

Jeg ved det lyder tosset, men jeg tror faktisk at
jeg har købt dem hos en cykelhandler, men når jeg
kommer hjem skal jeg kikke om jeg har flere af
dem, så kan jeg måske lure fabrikat.

Mvh Max

Re: Blinkende diode med automatisk start
Hej Lars

Jeg har en model liggende med en skydeomskifter der vælger melle
fast lys og blink, det er en Basta til montage på bagagebægeren
hvor den erstatter det røde katteøje. Og den er helt sikker købt
hos cykelhandleren.

Men hvorfor ikke bare tage de almindelige blinkende lygter
og sætte et stort batteri til dem og så erstatte tænd/sluk
kontakten med et fælles ringetryk.

Mvh Max

Re: Blinkende diode med automatisk start

Fordi jeg synes at tænd-knappen på de billige lygter er svære at
tænde/slukke og derfor ville jeg gerne sætte en kontakt direkte mellem
strømforsyningen og dioderne. Derfor leder jeg efter en blinkende model med
en ordenlig kontakt, måske en som Basta's - jeg tror godt jeg kender den.

Lars

Re: Blinkende diode med automatisk start

Det er jo også derfor du skal sætte et ringetryk tværs over startknappen, så
den kun får en puls når du trykker
--
*** Calle ***

Re: Blinkende diode med automatisk start

Batteripakke: spænding og strømformåen ?

Hvorfor skal det absolut blinke ?

Nej, de plejer at skal have noget mere, se evt:
<http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/173452-da-01-en-Blink-LED_3mm_L-616BSRD-B.pdf

Re: Blinkende diode med automatisk start
kunne
<http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/1
73452-da-01-en-Blink-LED_3mm_L-616BSRD-B.pdf>

Jeg kan ikke få vist denne side. Min browser går ned hele tiden.

Lars

Re: Blinkende diode med automatisk start

Kan din browser ikke lide pdf dokumenter ?

Re: Blinkende diode med automatisk start

Jo, normalt er der ingen problemer, men her låste den. Hjemme var der ingen
problemer.

Tak for linket

Lars

Re: Blinkende diode med automatisk start

Nej, de skal normalt have en noget højere spænding.
Ofte 12V som f.eks. denne her
http://www.disconetto.dk/shop/default.asp?ProductID02%0520

Som sagt er lysudbyttet lige så ringe som de aller billigste standard
lysdioder, så de kan ikke bruges som lygter, kun som indikatorer.
De lysdioder, der sidder i en cykkellygte er af "high-bright typen".

Site Timeline