Blinkende diode med automatisk start

Jeg ønsker at få en diode til at blinke ligesom i en cykellygte. Problemet med sidstnævnte er at den ikke starter når jeg tilkobler batterierne. Jeg skal trykke på en gummiknap for at starte lygten og det vil jeg gerne udover. Jeg har prøvet at kortslutte kontakten som gummiknappen rammer, men det giver ikke den ønskede virkning.

Hvor finder jeg en simpel dims, som kan få min diode til at blinke så snart jeg sætter strøm til?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

Lars Thomsen Nielsen skriver:

"Hysterisk blinken" af flere dioder som i en cykellygte, eller blot en diode der blinker ?

Tro det eller ej, man kan få blinkdioder som kun kræver fosyning og ikke andet, så blinker de.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeps, men de giver slet ikke lys nok til at de kan bruges som cykkellygte.

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skriver:

Nej.

Men det var vidst heller ikke et krav :-)

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

cykkellygte.

OK, jeg må lige forklare mere detaljeret. Jeg har en cykelvogn, hvor jeg har flere cykellygter sat bag på. Jeg ønsker at montere noget permanent baglys, som jeg kan tænde og slukke via en kontakt. Jeg ønsker en seperat batteriforsyning, som jeg kan klikke af, hvilket jeg har løst. Jeg har en masse dioder fra nogle gamle cykellygter. Dem ville jeg muligvis bruge, hvis jeg altså kan få dem til at blinke. Jeg har målt dem til ca. 1600 mV, hvis det ellers giver nogen mening og hvis jeg husker enheden korrekt.

PS. Den blinkende diode, hvad kræver den i spændning for at kunne lyse? Kan man klare sig med 1,5 V (1 stk AA batteri)? PS. Det gælder et andet projekt.

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

Hej

Hvis jeg var dig ( :-) ) ville jeg

1: Købe en LED række beregnet til bagruden på en bil til bag på vognen. 2: Brugen en 555 til at styrer et relæ der tænder og slukker forsyningen rækken

hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Lars Thomsen Nielsen skriver:

Batteripakke: spænding og strømformåen ?

Hvorfor skal det absolut blinke ?

Nej, de plejer at skal have noget mere, se evt:

vognen.

Det kunne være en mulighed. THansen har sikkert nogle jeg kunne bruge, men tror du ikke de kører på 12 V, dvs ret mange batterier?

forsyningen

Her står jeg helt af. Jeg er totalt elektronik novice. Hvad er

555 og hvor finder jeg et passende relæ?

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

Du kunne bruge et fra en golfvogn eller scooter, så skal du ikke lade særligt tit, og de er 12 volt.

Relæet kommer an på hvor mange amp den trækker (ved 12v skull én til 1 amp er rigeligt (du kunne også bruge en transistor, den har bare ikke den seje klik lyd)).

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

ikke lade

Udemærket idé.

r.htm

én til 1

bare ikke

Øh, klik lyd? Fint nok med denne 555, men jeg tror ikke jeg skal ud i noget med indsætte modstande mellem nogle af de mange ben på den viste chip. Kan man ikke bare få en færdig udgave, der kan sættes direkte på ledningen mellem strømforsyningen og dioderne og som gør at de blinker?

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

kunne

Jeg kan ikke få vist denne side. Min browser går ned hele tiden.

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

Lars Thomsen Nielsen skriver:

Kan din browser ikke lide pdf dokumenter ?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Lars Thomsen Nielsen" skrev i en meddelelse news:43707885$0$41151$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Nej, de skal normalt have en noget højere spænding. Ofte 12V som f.eks. denne her

Som sagt er lysudbyttet lige så ringe som de aller billigste standard lysdioder, så de kan ikke bruges som lygter, kun som indikatorer. De lysdioder, der sidder i en cykkellygte er af "high-bright typen".

Reply to
Allan Soerensen

Hej Lars

Jeg har da købt blinkende baglygter til cykler der tændes med en skydeafbryder, de vil starte med at bilnke når de får tilført strøm hvis skydeafbryderen står korrekt.

Hvor har du købt dem?

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

Hej Lars

Jeg ved det lyder tosset, men jeg tror faktisk at jeg har købt dem hos en cykelhandler, men når jeg kommer hjem skal jeg kikke om jeg har flere af dem, så kan jeg måske lure fabrikat.

Hej Lars

Jeg har en model liggende med en skydeomskifter der vælger melle fast lys og blink, det er en Basta til montage på bagagebægeren hvor den erstatter det røde katteøje. Og den er helt sikker købt hos cykelhandleren.

Men hvorfor ikke bare tage de almindelige blinkende lygter og sætte et stort batteri til dem og så erstatte tænd/sluk kontakten med et fælles ringetryk.

Jo, normalt er der ingen problemer, men her låste den. Hjemme var der ingen problemer.

Tak for linket

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

Fordi jeg synes at tænd-knappen på de billige lygter er svære at tænde/slukke og derfor ville jeg gerne sætte en kontakt direkte mellem strømforsyningen og dioderne. Derfor leder jeg efter en blinkende model med en ordenlig kontakt, måske en som Basta's - jeg tror godt jeg kender den.

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen

Jeg fandt et samlesæt hos en elektronikforhandler. Sættet kunne få to dioder til at blinke i valgfri hastighed og det var rimelig simpelt at lodde sammen med den lille forklaring der fulgte med.

Lars

Reply to
Lars Thomsen Nielsen