Begrænse effekt til blæser

Jeg har monteret et oliefyr i min bil. Når fyret starter starter bilens
blæser også.
For at spare lidt på strømmen vil jeg gerne have blæseren til at køre på
trin "½"

Som det er idag stiller jeg blæserknappen på trin 1.
Bruger trin 1 ligesåmeget effekt som trin 3 ? Jeg tænker på om effekten bare
afsættes i en formodstand eller bruges det ikke mere ?

Hvis jeg begrænser strømmen til max 2 amp vil blæseren så køre lige hurtigt
på trin 1 og 3 ?? ( forudsat at der ikke er formodstande)

Hvordan gør jeg det smartest (dog ikke smartere end jeg selv kan "følge
med")

Jeg har selvfølgeligt søgt på google men syntes ikke rigtigt jeg finder
noget. Hvad hedder det jeg mangler ?? Med de rigtige søgeord finder jeg
måske noget :-)

PFT.
Anders

Re: Begrænse effekt til blæser

Smart nok :-)

Ja

Nej

Når du sætter en formodstand ind bliver modstanden i den samlede kreds
højere og der trækkes derved mindre strøm.

Ja

Ved at lade den køre på trin 1. Dernæst kan du sklippe ledningen over
til trin 1 og indsætte en yderligere modstand, så den kører endnu
langsommere. Denne modstand kortslutter du med en
omskifter/trykkna/whatever.

Re: Begrænse effekt til blæser

Nu ved jeg jo ikke helt nøjagtigt hvilken model dieselfyret i din bil er,
men ofte så starter blæseren ikke før end kølevandet har nået en bestemt
temperatur.

Ud over det i sig selv kan være sjovt nok at lave den slags modifikationer
så har jeg lidt svært ved at se hvad formålet er. Du skriver noget om at
spare på strømmen, men forudsat din bil er i orden og at du kører
tilstrækkeligt langt til at få ladet akkumulatoren op mellem anvendelsen af
fyret så behøver du ikke at bekymre dig om det.

Jeg har selv et Webasto benzinfyr monteret i min Golf III og den lille 44Ah
akkumulator, som i øvrigt er 8½ år gammel, klarer opgaven fint. Normalt er
15-20 min varmetid rigeligt til at kølevandet bliver ca. 70 grader og
kabinen bliver meget varm. Blæseren i min bil har 4 trin og den kører på
trin 2 under opvarmning. Selv efter 30 min varmetid er der stadig rigeligt
strøm til både at betjene centrallås og starte motoren uden problemer.

I øvrig vil jeg tro at dit dieselfyr akkurat som mit benzinfyr slukker hvis
akkumulatorens spænding kommer under en bestemt spænding (kan ikke huske om
det er 11,2V eler 10,8V) og på den måde burde du ikke kunne ødelægge
akkumulatoren eller køre den helt flad.

Mvh
Claus

Site Timeline