batterilader (byg selv projekt) - Page 3

Re: batterilader (byg selv projekt) [ mindre lader + XW Hybrid Inverter/Charger ]

Hej Bo

Her er en "lidt" mindre lader:

AUTOMATIC BATTERY CHARGER - P4 SERIES:
http://www.mtitechnologies.com/chargerspecs.htm
Citat: "...Output:...power...From 60W to 25KW..."

Den lader dog ikke til at opfylde nogle ce standarder?

-

En anden retning og kigge i er sol-invertere og ladere - vægten er lav.
Data er som links i den grå bjælke. Jeg har ingen erfaring med Xantrex
men de gange jeg har set på dem har de set interessante ud:

XW Hybrid Inverter/Charger:
http://www.xantrex.com/web/id/246/p/2454/pt/18/product.asp
Citat: "...
It is the foundation for battery- based residential and commercial
applications up to 18 kilowatts (kW). Capable of being grid-interactive
or grid-independent, the XW can operate with generators and renewable
energy sources to provide full time or backup power.
..."

Det er muligt at Xantrex eller andre inverter/charger fabrikanter har
billigere eller bedre design?

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt)
jeg har lige set på en masse links...

Grunden til jeg vil bygge selv er prisen.... fabriksting koster alt for
meget i forhold til hvor tit jeg skal bruge laderen

er der ikke nogen herinde der kan lave diagrammer? jeg kan sagtens selv ud
fra det bygge laderen

evt bare et kredsløb hvor man styre strøm og spænding via en optokobler, så
har jeg en mand der kan lave en microprocessor styring

mvh bo

Re: batterilader (byg selv projekt) [ Altairnano Li-Ion Nano-Titanium-batterier ]

Hej Bo

Skal du engang i fremtiden overveje andre akkumulatorer, så se på disse
som pt. ikke kan fås i dk. De hævdes at kunne lades op på 10 minutter
(80% på ét minut ifølge databladet), kunne holde i mere end 20 år, mere
end 15.000 dybe ladecykler - og lades og aflades ned til -30...-50
grader Celsius og op til 75 grader Celsius:

NanoSafe Battery Datasheet:
http://www.altairnano.com/documents/NanoSafe_Datasheet.pdf
http://www.altairnano.com/documents/NanoSafeBackgrounder060920.pdf

11. feb 2008 Ekspert: Stop snakken om, at batterier til elbiler ikke er
klar:
http://ing.dk/artikel/85470
Citat: "...
Ivan Loncarevic henviser til de såkaldte Altairnano Li-Ion
Nano-Titanium-batterier, der blev udviklet allerede for to år siden af
firmaet Altairnano i Reno, Nevada.
..."

http://www.phoenixmotorcars.com/news/video.html

November 2007 Electric-Car Maker Touts 10-Minute Fill-up:
http://www.spectrum.ieee.org/nov07/5685

What can nanotechnology do for your batteries?:
http://www.altairnano.com/markets_energy_systems.html
Citat: "...
Altair is developing technology that operates in the high power region
previously not served by other technologies
We offer zero-strain materials that change little with ion movement,
enhancing battery calendar and cycle life.
An electrode with our nanomaterials will not form a SEI barrier,
allowing it to safely operate down to -30°C.
..."

Dec. 20, 2007, New Nanowire Battery Holds 10 Times The Charge Of
Existing Ones:
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/12/071219103105.htm

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt) [ Altairnano Li-Ion Nano-Titanium-batterier ]
ja gode batterier, bare en skam at vi altid halter bagefter i dk når det
gælder ny teknik

Re: batterilader (byg selv projekt)
er der evt nogen som kan lede mig til diagram på en switchmode
strømforsyning?

gerne en der kan klare 3 faser ind... ud skal jeg bare have ca 50 V

med sådan en kan jeg lave min batterilader

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

10,5kW switchmode er altså ikkr et "hobbyprojekt".

Brug nu de 4000 på en færdig - det er langt billigere end at bygge selv.

Re: batterilader (byg selv projekt)

det som man tager det...

og vhad bygger du den påstand på?

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
On 7 Maj, 11:15, "Bo Herrmannsen" <bo.herrmann...@tina-og-
Nu er det ikke mig du spF8%rger, men jeg er ogsE5% meget i tvivl om du kan
fE5% stumperne, inkl kasse til en sE5% kraftig switchmode samlet sammen
for 4000.
Den pris du kF8%ber enkeltstumper til er en helt anden end den som
masseproducenterne i Kina eller Japan skal give pr styk nE5%r de kF8%ber
en hel containerfuld. Og lF8%nnen, mijF8%afgifter, etc? Vi taler om
fjernF8%sten....  det er billigt!
Dertil kommer at du har garanti pE5% den fE6%rdigkF8%bte, mens du selv skal
betale for de komponenter du brE6%nder af pE5% den hjemmelavede. Og skulle
den fE6%rdigkF8%bte futte af og sE6%tte ild til noget andet ogsE5% vil
forsikringen betale, det vil de garanteret ikke hvis den hjemmealvede
laver samme stunt. Der er visse ting som det bare ikke kan betale sig
at lave selv.

HIlsen Kim

Re: batterilader (byg selv projekt)

Nej, det er gravalvorligt.

Erfaringer med komponenter i kW klassen og priser heraf.

Re: batterilader (byg selv projekt)

Hvis ikke du er erfaren i elektronik, så glem alt om at bygge en
primærswitcher på 10kW.

Bo //

Re: batterilader (byg selv projekt)

nej jeg glemmer ikke så nemt

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt) [ leje? ]

Hej Bo

Kunne du ikke leje sådan en lader et eller andet sted? Med udførlig
vejledning selvfølgelig.

Prøv at spørge Cityel om de vil være behjælpelig?

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt) [ hurtig el-stationer? FDM? ]

Hej Bo

Hvad med at slå sig sammen med andre elbils ejere og få nogen til at
hjælpe med hurtig el-stationer på strategiske steder i landet de dage
hvor i kører til og fra træf? Så skal der anvendes færre ladere?

En eller anden FDM-lignende forening? Eller måske netop FDM?:

http://www.fdm.dk/public/medlemsfordele /
Citat: "...
FDM kan i maj måned tilbyde rabat på havemøbler fra Mandalay, rabat på
briller m.m. hos Thiele og rabat hos hvidevarekæden Skousen Net med det
nye FDM MasterCard...
..."

Så kan de vel også sponsere/udleje lidt eludstyr til elbils medlemmer
med elmotorer?

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt) [ hurtig el-stationer? FDM? ]
det med forening er der ingen elbil ejer der gider... det diskutere vi hvert
år til træf,

men vil ikke betale til noget som helst...

men ellers god ide.... vi har dog et lille netværk af ladestik på
http://vismig.nu/ladestik

en ide kunne så være sådan en hurtiglade tavle de rigtige steder i landet

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt) [ Dong, danskelbilkomite.dk, EV2008 ]

Hej Bo

Dong kunne få lidt reklame ud af og sponsere/udleje hurtig el-stationer?
Måske Dong klistermærker på siden...:
"Jeg kører på Dong strøm" osv. Reklamen skal selvfølgelig slukke hvis
man løber tør for strøm.

Eller hvad med - sitenavnet siger vist alt?:
http://www.danskelbilkomite.dk /

http://www.danskelbilkomite.dk/medlemskab.htm
Citat: "...
Rundt omkring på Internettet findes forskellige hjemmesider og
diskussionsgrupper, hvor folk, som kører et bestemt mærke udveksler
erfaringer. Alle disse er meget optaget af tekniske problemer med den
enkelte køretøjstype. Der er ingen som tager sig af at tale elkøretøjets
sag, på nær Dansk Elbil Komité.
..."

Det er måske dette du deltager i?

EV2008 - på tur med batterikjøretøy:
http://www.evguide.nu/ev2008.html

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt) [ Dong, danskelbilkomite.dk, EV2008 ]

dog ikke....

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt) [ leje? ]

snakker jævnligt med importøren og blankt nej derfra

og så kan man sige at når de ikke anbefaler så burde jeg ikke...

men jeg vil stadig gerne

importøren har nogen 12A ladere som jeg kan få billigere i harald
skrammel... men så er vi oppe i mindst 4 ladere og gange med 8 for at nå op
på 100 A.. cirka 33 skotøjæske store kasser....

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
vi begynder nu at spille ping-pong med personlige meninger om jeg skal bygge
selv

det var slet ikke meningen med denne tråd

meningen var at jeg kunne få et diagram eller vejledning til hvordan jeg når
målet

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

Jeg har forsøgt at fortælle at det IKKE er et selvbyggerprojekt, alene
på grund af sikkerheden. Jeg har i mange år arbejdet med switchede
systemer netop i 100-200Amp klassen, så jeg ved hvad jeg udtaler mig om.

Og du har ikke opdaget, at du ikke får udleveret tegninger og styklister
til en 10kW switcher her?

Jeg kan henvise dig til en mulig løsning, som løser din opgave. Den
koster i omegnen af 15.000kr uden moms. Jeg har tidligere brugt 3kW
moduler fra samme firma, og har gode erfaringer.

http://www.power-one.com/resources/power_plants/magnum120.pdf

Ellers find en brugt lader til en gaffeltruck

EOD

Bo //

Re: batterilader (byg selv projekt)

jo det er sku næsten som at få løftet pegefinger... fy fy det må du ikke så
vi gider ikke hjælpe

du sender bare en check så skal jeg nok købe den

ja fornærmet kan man altid blive

/bo