Audio-religion eller??? - Page 4

Re: Audio-religion eller???
On Sat, 11 Feb 2006 01:25:45 +0100, "Thomas Thorsen"

Ganske som du.

Ja.

Om du læser mine, og andres, indlæg helt eller halvt ved jeg ikke, men
du svarer i hvert tilfælde ikke på direkte spørgsmål, men gerne på
noget helt andet.

Du blandede dig i diskussionen i
43ea271d$0$15790$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

hvor 43e9c3b9$0$148$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk blev diskuteret, og
her indgik netop indflydelse på den lokale PLL. At du så bagefter
siger at "det har jeg aldrig sagt" - det er en udtalelse der er en
politiker værdig. Du går ind i en diskussion med et partsindlæg, og
påstår bagefter at det er uden relevans til diskussionen?

Og efterfølgende nægter du at forholde dig til hvorvidt denne "støj"
har betydning eller ej

Re: Audio-religion eller???

Så siger vi det.

Men du vil ikke skrive hvad du finder forkert i nogen af mine indlæg.

Jeg er ikke oplysningen. Jeg bidrager til diskussionen med nogle fakta som
jeg har viden om - i dette tilfælde støttede jeg Ulrik i hans diskussionen
med Christian P. om flankernes betydning, fordi jeg finder det forkert at
påstå at flankernes stejlhed er irrelevante for en schmitt-triggers evne til
nøjagtigt at bestemme skiftetidspunktet, ved tilstedeværelsen af støj. Hvis
der er noget af de jeg har skrevet du mener der er forkert er du velkommen
til direkte at skrive hvad du mener der er forkert (ligesom jeg gjorde til
Christian P.'s indlæg da jeg mente at hans udtalelse om schmitt-triggere og
flankestejlhed var forkert). Hvis du har spørgsmål derudover så må du også
gerne stille dem, men du kan ikke forvente at jeg skal besvare dem, hvis jeg
ikke har den fornødne viden og derfor ikke vil udtale mig om det. Hvis man
gerne vil have ufunderede holdninger kan man bare surfe lidt på diverse
internetsider om emnet, der er nok folk der spekulerer i stedet for at
analysere.

Jeg benægter ikke at støjen har indflydelse på en schmitt-trigger. Det er
netop det jeg regner på i mit indlæg. Det jeg ikke vil tage stilling til er
i hvor stor en grad der slår igennem en PLL, og derefter hvor meget det
betyder for lyden (det du kalder "betydningen"). Det vil i alle tilfælde
være ren spekulation, da jeg ikke har nogen konkret PLL at forholde mig til,
eller nogen psychoakustisk måling der kan kvantisficere "betydningen" af den
jitter der kommer igennem PLL'en. Jeg har sagt det før og jeg skal gerne
sige det igen - jeg hverken kan eller vil bevæge mig ind i spekulationer om
hvad diverse elektriske parametre betyder for lytteoplevelsen, hvis ikke jeg
har en psykoakustisk måling at referere til, eller i situationer der er
åbenlyse. 100dB SNR er bedre end 20dB SNR, kan jeg vist godt sige uden at
brænde fingrene, men jeg vil ikke (kan ikke) med min nuværende viden vurdere
forskellen i lytteoplevelsen ved tilstedeværelsen af 120ps jitter og 240ps
jitter. Det må da være rimeligt.

Re: Audio-religion eller???
On Sat, 11 Feb 2006 12:44:13 +0100, "Thomas Thorsen"

Hvilket også er korrekt, det kan vi næppe blive uenige om. Men da
diskussionen omhandlede hvorvidt kabler påvirkede o.s.v. ligger det
også implicit at det er slutresultatet vi diskuterer.

Det står dig frit for.

Igen fuldstændig enig.

Jeg må sige at din debatteknik er alternativ. Du forholder dig
overhovedet ikke til det jeg skriver.Jeg har f. eks. aldrig påstået at
du har benægtet at støjen har indflydelse på schmitt-triggeren.

Læs evt. også linierne højere oppe, der er links til indlæggene.

Re: Audio-religion eller???

Det er så der vi er gået skævt af hinanden. Som jeg redegør for nedenfor med
uddybet begrundelse mener jeg ikke jeg er i stand til at vurdere det du
refererer til som "slutresultatet", men det mener jeg omvendt ikke skal
afholde mig fra at komme med min faglige vurdering af et delemne, i dette
tilfælde støjens indvirkning på en schmitt-trigger når flankerne ikke er
stejle, som var det der blev diskuteret i den del af indlægget jeg svarede
på. I mine øjne var der falske påstande på bordet hvad angår dette emne, og
derfor følte jeg at det var på sin plads at komme med fagligt input der
støtter den part jeg er enig med ud fra en rent objektiv og faglig vurdering
funderet i ren matematik.

Så håber jeg at du forstår hvorfor jeg afholder mig fra at forholde mig til
visse emner.

Nu er vi ude i "påstået" og "modpåstået" i tredje eller fjerde potens. Jeg
foreslår vi begraver øksen og lader det ligge og fortsætter diskussionen
on-topic. Jeg vil stadig gerne have udpeget de dele af min beregning du
mener er forkerte.

Re: Audio-religion eller???
On Sat, 11 Feb 2006 23:26:27 +0100, "Thomas Thorsen"

Ja.

Det har du åbenbart ikke interesse i.

Gerne. Jeg vil gerne have svar på det jeg spørger dig om. Men du
kan/vil åbenbart ikke.

Re: Audio-religion eller???

Ja, man kan jo altid række en arm ud og få den bidt af.

Det er vel rimeligt at jeg udbeder en forklaring, når du udokumenteret
påstår at jeg regner forkert. Du vil bare ikke skrive hvad (du mener) der er
forkert. Det er vel også rimeligt at jeg ikke vil svare på dine spørgsmål
der handler om emner jeg ikke har påstået at jeg har den fornødne viden til
at svare på. Jeg kunne vel også gætte på et svar på dine spørgsmål, men hvad
får du (og andre) ud af det?

Re: Audio-religion eller???

Hvordan er det nu lige, at man bygger sådan en ind i et coaxkabel?:-)

Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???
  > Det drejer sig om jitter. Nuller og et-taller bliver ikke
fejlfortolket, men

Jeg vil meget gerne have dette af- eller bekræftet, så hvis der er nogen
der kan komme med en dybere forklaring vil jeg blive meget glad.

Jeg har hørt noget med at man kan forbedre CD-afspillere ved at udskifte
standard oscillatoren med en bedre oscillator, men dette har vel noget
at gøre med læsning af skiven.
Jeg mener også at korrekt timing i forstærkerens D/A konverter har noget
at sige, men hvorom alt er kan jeg ikke se hvorledes kablet skulle
spille ind.
Hvis der er forsinkelse i kablet burde alle bytes jo bare være
forsinkede ens... (De kan jo ikke overhale hinanden).

Jeg syntes at det her lyder som noget sludder... Kunne forstærkerens
indgang ikke betragtes som en digital optager, som afspiller lyden via
en DAC... Eller hvad er det du prøver at sige... Det er ikke godt nok at
ryste nogen udtryk af sig uden at have belæg for dem... Det er det som
adskiller audioholikere og elektronikfolk.

Så hvis der er noget om snakken, vil jeg gerne have det uddybet og meget
gerne skåret i pap.

Mvh
Søren

Re: Audio-religion eller???

Når flankerne er runde bliver tidspunktet hvor digitalindgangen skifter
mellem 0 og 1 lidt mere usikkert. Denne usikkerhed forplanter sig til
clockens faselås og får den til at svinge med en lidt mindre stabil
frekvens.

Forskellen er at D/A'en skal synkroniserer til den indkommende datastrøm. I
en optager der afspiller går synkroniseringen den anden vej, hvis den bruger
indbygget D/A. Timingsfejl fra under optagelsen vil forsvinde ved afspilning
fordi timingen resynkroniseres til en fast clock uden faselås. Problemet i
D/A'en kan mindskes ved at give den en RAM-buffer (FIFO register) som
optager nogle sekunder, så behøver den faselåste clock ikke at kunne
regulere frekvens ret hurtigt, og jitteret kan dæmpes med en længere
tidskonstant i faselåsen.
Prøv at læse "Tecnical Papers" her:
http://www.dcsltd.co.uk/index2.html
Specielt denne:
http://www.dcsltd.co.uk/technical_papers/jitter.pdf
Det er nogle hardcore nørder der både er audioholikere og elektronikfolk,
samtidig.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audio-religion eller???

Tro mig, der er s.... få tilbage  :-(

mvh
Orla, som mener at det vil være passende med en musikuddannelse _før_ at man
får adgang til at designe audioudstyr......

Re: Audio-religion eller???
On Wed, 8 Feb 2006 20:32:17 +0100, "Orla Pedersen"

Meget naturligt.

Ja, så ville jeg falde igennem.

Re: Audio-religion eller???

Hvorfor egentlig ?

man

Det er jeg ikke i tvivl om ;-)

Tankevækkende..... Vi fik digital lyd, hvor dynamik og niveauer er nær
perfekte, og dog er det her øret er mindst følsomt..... Digital lyd hvor
timingen er den mest kritiske/besværlige part, og netop her er øret mest
kritisk, stortset alle mennesker er i stand til at stemme oktaver med langt
under 1 Hz nøjagtighed.  :-/

mvh
Orla

Re: Audio-religion eller???
On Thu, 9 Feb 2006 22:26:38 +0100, "Orla Pedersen"

Fordi du kan få noget der lyder bedre end en kassetteskralde fra
80erne for det samme som en pose chips.

Og det er rigeligt for de fleste.
Nåhja - digital lyd gengiver forkerte frekvenser (?!)

Re: Audio-religion eller???

Så vil foreslå at skoda genoptager produktionen af 120'eren, det er nemlig
nok til de fleste, og de fleste vil alligevel ikke kunne mærke forskel  ;-)

Frekvensmodulering om ikke andet... (afledt af upræcis clock ved D/A)

Men nok næppe et problem med nyt udstyr, der typisk "resampler"
datastrømmen. Det giver så andre problemer at forholde sig til som musiker
:-(

mvh
Orla, som er glad for sin digitale mixer og ADAT flersporsmaskine, men helt
uden lydmæssige problemer er det nu ikke  :-|

Re: Audio-religion eller???

Ja Orla, hvis digital-oholikere kendte hvad instrumenter danner af
grund- sub og overtoner analogt..

og samtidig har indblik i, at der tilmed ved sammenspil (med flere
instrumenter... flere toner) tilføjes tonerne (kurverne) utallige faser..

og hvor meget af dette, der fordufter ifm. digital syntese..

og hvor meget af dette frekvensvirvar,  (digital-oholikere) overhovedet
evner at udskilles som menneske..

så vil det meste af Dr. Drolles mirakel kram for godtfolk hurtigt
fordufte fra hylderne..

Venlig hilsen
Finn

--
Lærdom er en streng herre og mest historisk,
men erkendelse er visdommens juvel ;-))

Re: Audio-religion eller???

Det kan dæleme ikke imponere mig.

Jeg må indrømme at jeg troede at du var sværere at imponere.

Re: Audio-religion eller???

Well, jeg synes da det de skriver teknisk set lyder ganske seriøst og
korrekt (og ikke så religiøst endda). Om det så har den betydning for
lytteindtrykket de giver udtryk for, vil jeg ikke rode mig ud i.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audio-religion eller???

OK!
Jeg er så knap så imponeret.

Heh.

Re: Audio-religion eller???

Hm, ved såmænd heller ikke om jeg ligefrem er imponeret, men det lød det
måske bare som om, fordi jeg kaldte dem hardcore nørder? Eller hvor
imponeret er jeg?  ;-)  Men fornuftig snak, efter min mening.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audio-religion eller???

hmm... prøv lige at læs det her for dig selv ulrik... når oscillatoren er
faselåst betyder det jo NETOP at den låser på det indkomne signals fase...
derfor vil den altid køre i takt med det signal der kommer fra kablet - også
selv om det er blevet faseforskudt i forhold til hvad det oprindeligt var -
og i teorien er det jo også ligegyldigt da CD afspiller og forstærker ikke
er synkroniserede... Som skrevet længere nede "overhaler" bittene jo ikke
hinanden og faseforskydningen for enden af kablet vil jo være ens for et 0
og et 1 tal...

hvis du kan høre noget der varer 1000 picosekunder så må du have verdens
"hurtigste" ører...

mvh
Rasmus

Site Timeline