230V til 110V?

Jeg er på udkig efter en omformer fra 230V til 110V så man kan bruge
US-elting. Den skal minimum kunne klare 300W og jeg har fundet flere
forskellige, men jeg undrer mig over forskellen på disse omformere.

Nogle fylder det samme som en skoæske og vejer 10-15 kilo og nogle
fylder ikke mere end en alm. dansk transformer til en pc eller
telefonsvarer. Der ser ikke ud til at være sammenhæng med
Watt-kapaciteten. Jeg har eksempelvis fundet en i Tyskland som kan klare
1600W og ligner et tændslukur i størrelse og med 110 volt udtag på
ydersiden.

Så er der mange andre som kan klare 300W, 1000W, 1500W eller 2000W og
skal stå på gulvet og måler nok 30x30x30 cm!

Hvorfor den store forskel? Kan der være et sikkerhedproblem med de små
'tændsluk-ure-agtige' eller?? Den lille koster i øvrigt omkring 150
kroner og de store 3-4 gange så meget.

På forhånd tak.

Mvh, Michael Petersen

Re: 230V til 110V?

Kan du sende et link til den lille? De eneste jeg kender til er de
"store" med en stor trafo inden i, og der er absolut sammenhæng med
antal Watt... :) Har én på 3kW og den er tung som et ondt år...

Med venlig hilsen Preben

Re: 230V til 110V?

Eksempelvis denne:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category50%588&item57%3278
6609&rd=1

eller denne

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item57%33136185&fromMakeTra
ck=true

Re: 230V til 110V?

OK, det er vist begge "bare" en kraftig diode, der ensretter signalet,
således at man får en "klippet" version af sinussen. Om du kan bruge dét
eller ej, afhænger af hvad det skal drive (varmelegemer vil sikkert
virke fint, måske også visse motorer).

Med venlig hilsen Preben

Re: 230V til 110V?

uHA, så skal man ikke sætte noget på, der indeholder en transformer.

Bo //

Re: 230V til 110V?

Findes der egentlig nogen son reelt ændrer frekvensen til 60hz?

Re: 230V til 110V?

Jeg har aldrig set det. Hvad skal du drive med den ?

Bo //

Re: 230V til 110V?

Det var påtænkt til en CED afspiller hvor pladens omdrejningshastighed
styres ud fra net-frekvensen.

Re: 230V til 110V?

Så skal du have en frekvensomformer......

Re: 230V til 110V?

Det skal drive en røremaskine! I ved - en af de der dyre 'Kitchen Aid'
som koster en formue herhjemme (dem med de mange farver). Vi har fået en
fra USA, men der er jo lige strømproblemet.

Den er på 300W. Vil det mon kunne du' med sådan en af de små omformere??
Hvilke produkter kan man koble på og hvilke ikke. Jeg forstår stadig
ikke helt forskellen - hvad er en 'klippet version af sinussen' og
hvordan har det indflydelse på mulighederne for at koble forskellige
elektriske ting på?

Mvh, Michael

Re: 230V til 110V?

Det er et godt spørgsmål, jeg tror ikke at det kan svares på generelt.
Umiddelbart vil jeg gætte på at det vil virke, men hvis jeg havde
spenderet X mange kroner på en dims, så ville jeg nok købe en omformer
med trafo i; her kan man kun gå galt af frekvensen, og det kan vel næppe
betyde så meget i en røremaskine...

Generelt kan du bruge produkter der ikke afhænger (meget) af frekvensen
eller formen på vekselspændingen. :-) Det siger ikke så meget, men det
er desværre svært at sige præcis hvilke produkter der vil virke, og
hvilke der ikke vil. En røremaskine indeholder jo en motor, og denne
_kan_ være afhængig af frekvens/form (men om det er sandsynligt ved jeg
ikke).

Med venlig hilsen Preben

Re: 230V til 110V?

Ok - hvad risikoen? At omformeren brænder af, at røremaskinen brænder af
eller at det bare ikke virker??

Mvh, Michael

Re: 230V til 110V?

Så vidt jeg husker med Kitchen Aid maskinerne vil det blot betyde
reduceret omdrejningstal.

De er yderst simpelt opbygget.

Re: 230V til 110V?

En diode giver jo jævnspænding fra sig. Hvis det er en universalmotor skulle
det vel virke. Skulle dioden brænde af vil den som oftest kortslutte, og så
kan dev være maskinen følger diodens eksempel.

Bo //

Re: 230V til 110V?

Ja, men husk lige at hvis det bare er en enkelt diode i serie med fasen vil
du bare få en pulserende jævnspænding..

Jeg ville umiddelbart tro at køkkenmaskinen kan køre på det, men er sku ikke
sikker nok til at anbefale det..

/peter

Re: 230V til 110V?

Tja - nu har jeg bestilt sådan en fætter og så må vi se - jeg skal nok
poste resultatet hvis det hele går op i røg ;-)

Mvh, Michael

Re: 230V til 110V?

Størrelsen har meget at gøre med om der er galvanisk adskillelse eller det
blot er en autotransformer

Site Timeline