Fra US 110v stik til Dansk 230v stik

Hej NG

Jeg købte for nylig en Weller loddestation i USA. Jeg skal bruge den i DK. Jeg skal vel have fat i en transformater? Kan man få en adaptor med et hun (indgang) til US stikket og han til DK stikket? Eller hvordan laver jeg det nemmest, bedst og billigst. Et billede af stikket kan ses her:

Tak! :)

--
Mvh
Kenneth Østergaard

Ved direkte svar fjernes ns fra mailadressen
Reply to
Kenneth Oestergaard

Hvis du havde fotograferet typeskiltet i stedet for stikket havde vi sikker kunnet hjælpe dig lidt videre :-)

Hvis du vil fra DK 230V ned til US 110V med en hel del effekt, bliver det sikkert billigere at købe en ny loddestation, men prøv lige med typeskiltet først så vi kan se spænding og strøm.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Er det et specielt stor problem at lave en anordning så den kan køre i DK?

Reply to
Kenneth Oestergaard

DK.

hun

det

Eller skifte trafoen!

/Anders

Reply to
Anders F

Hej

Nej, det koster bare lidt, du skal have fat i en 230 V til 110 V adaptor der kan klare 60 W.

Man kan sætte en kondensator på 4 uF i serie med netledningen, forudsat at effekten er 60 watt.

Kondensatoren skal kunne klare netspændingen på 230 volt og være beregnet til AC. En såkaldt MP-kondensator er velegnet.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Aage Andersen skriver:

Det er den ikke hele tiden. Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Nej, hvis der er variabel belastning går det ikke. Se venligst bort fra mit forslag.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Jeg købte for nylig en Weller loddestation i USA. Jeg skal bruge den i DK.

[snip, noget om stik]

Hejsa!

Et opslag i Vejle RC Elektronik´s katalog viser flg.

Varenr. 3456, Omsætter F220>110 V, 70VA, (kr. 118 v. 1 stk) Så det er vel ikke så galt mht. til prisen, du skal så lige have banket den i en kasse, lavet lidt stik osv.

Jeg går ud fra at den er lige velegnet til 110V->220V, det er vel bare et spørgsmål om, hvad man døber til at være primær-siden. Her kan nogle af gruppens kloge hoveder evt. råbe vagt i gevær, hvis det er helt galt.

/Morten

Reply to
Elwarth

Hej Morten

den

Ser ikke ud til at være på deres on-line katalog, der er der derimod en der hedder PS85 til 148 kr. +moms. Den er på 85Watt og er 110230V så den klare begge veje, og er forøvrigt indbygget i en sort plastkasse.

Det lyder interessant. Så har jeg jo også mulighed for at bruge stationen i US når jeg engang tager tilbage. Er det en god løsning at gøre det på denne måde?

--
Mvh
Kenneth Østergaard

Ved direkte svar fjernes ns fra mailadressen
Reply to
Kenneth Oestergaard

Hej Kenneth

denne

Ja det er den rigtige løsning, spørg når du bestiller en om den kan transformere begge veje, alså fra 110 til 230 og fra 230 til 110 Volt, så kan du jo tage den med til US og bruge EU udstyr der.

der

Jamen det er også meget bedre Max, den overså jeg lige. Den anden er bare en "rå" trafo, hvor man selv skal stå for indbygning, stik osv.

/Morten

Reply to
Elwarth

Hej Morten

en

Jeg overså så tilgengæld at der faktisk var en autotrafo i on-line kataloget, og den kan også løse opgaven, men den skal som du nævner indbygges. Forøvrigt har du ret i at den også kan bruges begge veje.

Fantastisk. Så kan jeg også få lidt liv i stationen herhjemme, samtidig med at jeg bevarer garantien i US. Tak for hjælpen!

--
Mvh
Kenneth Østergaard

Ved direkte svar fjernes ns fra mailadressen
Reply to
Kenneth Oestergaard

med

Jeg ville nu nok lige kigge ind i den om ikke man evt. er heldig at der reelt er to parallelle 110V viklinger på primærsiden ;-)

Men ellers er det jo en hurtig og billig løsning med en ekstern indbygget trafo =)

/A

Reply to
Anders F

Hej Anders

Den løsning er ifølge Weller ikke muligt, trafoen til US og EU modellen har hvert sit reservedelsnummer.