12AC > 12DC

Hej NG

Nok et meget dumt spørgsmål, men sidder og bliver itivl...

Når jeg har 12AC og såtter en brokobling på får jeg så 24V DC eller
bliver det kun 12V????

Skal næmlig kun bruge 12V DC til en lille styrring men 230V-12VAC
skulle jo gerne laves om til 12VDC

Hilsen Dan

Re: 12AC > 12DC

12VAC med brokobling og kondensator giver dig 12* (kvadratroden af 2 ) V DC

En tommelfingerregel mht. størrelse på kondensator er 1000 uF pr ampere
belastning..

Bruger du ikke en kondensator får du bare en pulserende DC spænding, som det
ikke er sikkert at din styring kan køre på...

Var det svar nok ?

/peter

Re: 12AC > 12DC

Når man snakker om 12 V AC snakker man vil om RMS værdien. RMS værdien er
den værdi, som AC svarer til ved DC. Altså en ensrettede gennemsnitsværdi og
derfor vil jeg ikke mene at 12V AC.er lig 12V DC.

/Bo

Re: 12AC > 12DC

En ensretterbro med tilhørende ladekondensator leverer topværdien af AC
spændingen. Denne er 1.41 gange RMS værdien.