Sikkert et dumt spørgsmål...

Hej gruppe

Jeg har købt mig en lysdæmper

der godt nok er beregnet til montering i et hovedprint, men jeg ønsker at anvende den alene, og mit spørgsmål er så:

på hovedprintet bliver indgangen (9-10) styret af en optokobler, og min tanke er at bruge trykkontakter istedet, jeg kan ikke umiddelbart selv se at det skulle skabe problemer af nogen art, men hvad siger i ?

Jeg er opmærksom på risikoen for netspænding på styrebenene, men jeg anvender installationskabel og alm. LK afbrydere ombygget til "ringetryk"

Martin

Reply to
martin bjerre

"martin bjerre" skrev i en meddelelse news:4970b5bf$0$15873$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Martin.

Der findes ikke dumme spm. - kun dumme svar :-).

Du kan efter mit skøn godt anvende en trykknap kontakt til dette formål. Ved ikke om kontaktprel kan være et problem. Prøv at lave en prøveopstilling først og pas på de ledende dele. Optokobleren giver galvanisk adskillelse men til dit formål kan du nok godt undvære den. Der er jo netspænding på. Derfor skal konstruktionen bygges ind i en isolerende kasse.

--
MVH.
Finni

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:4970bde7$0$56786$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hej Finni

den med galvanisk adskillelse, og isolerende kabinet havde jeg luret, helt dum er jeg ikke :-) jeg kunne heller ikke se noget problem i det, men så kom en anelse tvivl, og jeg tænkte..."hellere spørge" Går det helt galt må jeg jo bare lade mine kontakter styre en optokobler, men jeg er tilhænger af at lave det så simpelt som muligt.

Martin

Reply to
martin bjerre

martin bjerre skriver:

Intet problem, så længe du er opmærksom på at der er 230 volt på kredsløbet

Det bør ikke være noget problem. Det eneste problem der kan blive er evt prel i kontakten.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Hej Klaus

Vil evt prel ikke også "gå" igennem en evt optokobler ? Eller har jeg helt misforstået noget ?

synes at kunne huske fra elektronik på ungdomsskolen (for 25 år siden) at for at undgå prel skulle der anvendes en smith-trigger, eller sådan noget

Martin

Reply to
martin bjerre

martin bjerre skriver:

Jo.

Delvist. Schmitt triggeren gør det at den har et stor forskel mellem "høj" og lav (den har hysterese).

Vil man af med prel, sætter man et RC led ind, hvor man bruger en modstand og en kondesator til at "rense" signalet.

Men det kan let tænkes at den kreds der er brugt indeholder "anti-prel".

Der er endnu et lille problem. LK afbrydere er ikke beregnet til at arbejde med ca. 100uA strøm, dvs. at det ikke er sikkert at de ville fungere. Det er i hvert fald ret sandsynlig at de ikke vil fungere pålideligt i længden. Grunden er at afbryderen skal generere signalen ved PIC'ens indgang, som er holdt high over R6. Kontaktmaterialet i en LK afbryder er ikke velegnet til at trække den indgang på 0-niveauet. Spændingen og strømmen er for lille for at "rense" kontakten.

Klaus Bahner

n jeg

k"

r evt

=F8mmen

hvis ellers str=F8mforsyningen ka' levere det sku' det ikke v=E6re noget problem at =E6ndre modstanden s=E5 der l=F8ber lidt mere str=F8m i kontakten.

-Lasse

Reply to
langwadt

Jeg takker for inputs, og prøver om det vil køre, ellers må jeg jo finde på noget.

Martin

Reply to
martin bjerre