Tektronix 453 problem

Jag köpte nyss ett Tektronix 453 oscilloskop för 50 kr. Det visar inget på skärmen, bara ett svagt grönt ljus om man sitter med dämpad rumsbelysning och vrider upp intensitetskontrollen till max. Med långsamt svep syns svaga breda vertikala fält röra sig från vänster till höger.

Plötsligt (efter 10-20 minuter) kan det hoppa igång och fungerar då som det ska. När jag stänger av och slår på strömmen är felet där igen. Inga kontroller på panelen kan väcka scopet till liv då och inte heller knytnäven hjälper.

Jag har justerat lågspänningarna på regulatorkortet och högspänningstestpunkten 1960 volt mäter OK. Var ska jag leta efter felet? Servicemanual har jag som pdf-fil.

Lennart

Reply to
Lennart

"Lennart" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@hetposten.com...

Hej Om Du trycker på "trace finder" och vrider på "position"- knapparna, går det inte att få fram svepet då? Ja det finns ju två svep! Men det var ju också lite så som det oscilloskopet betedde sig! Fast det har väl blivit mycket sämre med åldern? Det sitter väl Nuvistorer i det "skåpet", och det är ju elektronrör med begränsad livslängd. Jag har inte servat såna "skåp" ,så mycket längre än så här kan jag nog inte hjälpa till. Stig.

Reply to
Stig Danielsson