skarva hörlurkabel

Nu får Torbjörn Ekström ta och förklara detta för mig för jag förstår inte: jag hade glapp i volymkontrollen till mina hörlurar och tänkte att jag bara klipper borta själva volymkontrollen och skarvar ihop sladdarna. Se illustrativ meningslös bild:

Försökte först löda ihop sladden igen men tror att min lödkolv har för låg effekt, men det borde väl räcka med att tvinna ihop sladdarna? Ändå hörs det ingenting - varför? Jag har ju skarvat högtalarkablar förut utan problem. Pratar vi så väldigt låga utsignaler just när det gäller hörlurar (jämfört med högtalare) att minsta lilla dåliga kontakt på kabeln förstör allt?

Tack!

Reply to
Andreas P

kan det vara s=E5 att kablarna har n=E5gon form av isolering som m=E5ste skrapas/v=E4rmas bort?

Andreas P skrev:

f=F6rst=E5r

att

har f=F6r

=C4nd=E5

rut

=E4ller

t p=E5

Reply to
lalleplutt

Sådana hörlurssladdar har litztråd i sig (dvs varje kardel är individuellt isolerad), så du måste få bort isoleringen innan du kan skarva dem. Oftast så går det att smälta bort isoleringen när du löder dem, men du får ta mer tid på dig att värma. Ett trick som brukar funka är att smälta tenn till en droppe på lödkovens spets (kräver en inte allt för smal mejselspets) och doppa tråden i den för att förtenna den. Sen går det bra att löda som vanligt.

/Anders

--
 -- Of course I'm crazy, but that doesn't mean I'm wrong.
Anders Hammarquist                                  | iko@cd.chalmers.se
G|teborg, Sweden.           RADIO: SM6XMM and N2JGL | Mob: +46 707 27 86 87
Reply to
Anders Hammarquist

hm. hmm...

koppartrådarna har olika färg enligt bilden och det luktar litz-liknande tråd (vilket föredras om ledningen skall transportera hög frekvens som tex. diskant) dvs varje kopparkardel är lackad och isolerad mellan varandra i samma tråd. sådan tråd går inte att vira ihop och tro att det blir kontakt...

denna lack är inte helt enkel att få bort, och även om den är genomlödningsbar så krävs det riktigt ordentligt med värme och lödtenn med riklig mängd flussmedel som mjukar upp som kryper in under lacken och drar med sig tennet i hettan. börja värm i klippändan med frisk koppar så kryper lödtennet upp på tråden _om_ det är ordentlig värme på lödpennan.

troligen behöver du flera försök innan det blir acceptabel resultat...

--
Andra alternativ är att sandpappra upp ändan - tråd för tråd, kanske med
en avbränning med en tändsticka/tändare före för att få bort lacken -

lycka till

[...]

Mange takk allihop! Ni är alla inne på samma spår och det låter vettigt. Min lödkolv är bara på 15 W så jag vette tusan om resultatet kommer bli bra. Det blir nog att handla nya hörlurar men jag är ändå glad att jag fick svar när jag inte själv förstod varför 'inte koppar leder längre'.

Reply to
Andreas P