gnäll från video

Hej vad kan jag göra åt en Panasonic NV HD 610 EC video som efter
ca: 2 tiummar börjar gny som en hundvalp alternativt låta som en
geting som försöker ta sig ut genom glaset i fönstret en sommardag,
förstår ni vad jag menar? det låter inte hela tiden, kanske var 20:e
sekund. Nån tryckrulle eller nått som behöver bytas? Videokassetten är
väldigt varm då förresten.
Tacksam för svar.
--
/ Kjelle

Re: gnäll från video
Hej Kjelle,

Om det E4%r den mekanik jag har fF6%r mig (g) sE5% kan du testa fF6%ljande.

Ta bort bottenplE5%ten , dE4%r sitter en filter-broms pE5% svE4%nghjulet
till capstan-motorn.
Den blir med E5%ren smutsig och behF6%ver bytas eller ta bort den helt
eftersom
videon fungerar utmE4%rkt utan denna.

Mvh
Per-Olof Ahl
ServicePunkten
http://www.servicepunkten.com/forum -- KF6%p/SE4%lj forum inom elektronik.

Re: gnäll från video

Tack för tipset, Per-Olof.
Damm, damm, damn,
hmm, ska prova...

Re: gnäll från video

hm.. själv använder jag inte video längre för inspelning, utan använder
videocapturekort med programvara  för inspelning av de få TV-program som
är värt mödan idag....

SVHS-videon jag har fungera numera enbart som CVBS -> S-video
konverterare numera då den gör jobbet mycket bättre (med kamfilter) än
alla standard billiga färgkretsar i vanliga video/TV/capturekort - man
slipper färgrullningar i täta mönster med en mer avancerad färgdekodning.

ni som tänker skaffa boxer/satellit - se till att er dekoder har S-video
uttag om ni tänker spela in på dator med bästa möjliga kvalitet (förutom
att spela in mpeg2-strömmen direkt - dom få som kan)

CVBS dvs 'vanlig video' (gul RCA-kontakt) ger betydlig sämre kvalitet än
motsvarande S-video med separat S/V och färg även med nog så avancerad
färgdekoderkretsar.

Re: gnäll från video

 Inte på dessa.Det var G40 mekaniken som hade det.
Syftet med denna var att få en stabil stillbild.Låg inte an vid play.
Här är det capstanlagret som börjat skära.
/Rune
http://kabelpiraten.se/catalog/index.php?language=SE

Site Timeline