Zabezpieczenie twardziela w PC przed spaleniem po awarii zasilacza

Witam!

Guglalem, ale nie wyguglalem, wiec oto pytanie:

Poszukuje jakiegos rozwiazania do zabezpieczenia twardego dysku w pececie przed spaleniem po awarii pecetowego zasilacza. Bardzo czesto sie zdarza, ze gdy padnie zasilacz w kompie, pali sie wiekszosc bebechow

- plyta, grafika, pamiec, napedy. To wszystko mozna sobie odkupic, ale danych na twardzielu - nie. Stad pragnienie posiadania jakiegos filtra/bezpiecznika, ktory pozwolilby ocalic HD. Nie wiem czy powinien byc w kablu zasilajacym dysk, czy tez moze lepiej to dodatkowe, wlasne zabezpieczenie posadzic na wyjsciu zasilacza... - spekuluje. Ale przydatnosc takiego urzadzenia oceniam na spora :) Czy ktos ma, uzywa, slyszal, ma pomysl albo jakis patent na cos takiego?

Oczywiscie NIE chodzi mi o "rozwiazania" typu uzywanie UPSa, listwy zasilajacej z filtrami wszelakimi, "markowego" zasilacza i obudowy czy tez cogodzinnych backupow zawartosci dysku ;-)

Pozdrawiam serdecznie, L.

----------------- Odpowiadajac na priv POPRAW ADRES!!! Usun "NOSPAM". Dziekuje!

Lookie

Mam taki zasilacz w swoim pececie (AT ma z 8 lat) Wystarczy zaiskrzyc kolo niego (ja zrobilem to odkurzaczem) i komputer ulegl wylaczeniu. Wystarczylo pstryknac wylacznik i pecet odpalil normalnie. A teraz jak to zrealizowac: po pierwsze sa w sprzedazy zasilacze komputerowe zabezpieczone przed niekontrolowanym wzrostem napiecia na wyjsciu. Mozna tez cos takiego zrobic. Typowo w takim przypadku daje sie tyrystor (10A min) który zwiera zasilanie do masy w przypadku przepiecia (dioda zenera w bramce). Mozna to jeszcze uzupelnic o bezpiecznik, ale czesto zasilacze impulsowe zmniejszaja moc przy zwarciu na wyjsciu.

Wladyslaw

Reply to
W³adys³aw Skoczylas

Uzytkownik "Lookie" <the snipped-for-privacy@medianet.NOSPAM.pl> napisal w wiadomosci news:bubesa$9rc$ snipped-for-privacy@SunSITE.icm.edu.pl...

Moze transile ?

Reply to
Ed

kiedyś widziałem <LOL> (ale wersję mocarna 3 fazowa) zasilaczo-izolatora (nie wiem w zasadzie jak to się nazywa) zasada prosta: silnik, kolosalne koło zamachowe, prądnica; to wszystko po 3 fazy z przodu i z tyłu, oczywiście dużo się energii traci ale bezwładność koła zabezpiecza na kilkanaście sekund przez spadkami/przepięciami, może by coś takiego w skali mikroskopowej zrealizować?? :D

Reply to
baton-beton

Bezpiecznik+tyrystor z malutkim ukladem, ktory go wlacza przy przekroczeniu zadanego napiecia. Jesli eliminujesz mozliwosc uszkodzenia sterowania przetwornicy to mozesz to zrobic prosciej wykorzystujac wejscie blokowania na scalaku przetwornicy. Problem w tym, ze szkoda zachodu. Dobre zasilacze juz maja stosowne zabezpieczenia. Przerobka zasilacza za 70 zl jest zupelnie nieoplacalna, lepiej od razu zainwestowac te pareset zl wiecej.

Reply to
T.M.F.

Zasilacze dobrej jakosci maja to wbodowane - ale nawet one potrafia narobic bigosu (niema czegos takiego jak 100% zabezpieczenie) - dlatego najlepszym sposobem jest regularne robienie backupu GRG

Reply to
Grzegorz Domagala

zasilacza ATX padaja glownie z powodu uszkodzenia przetworniczki STBY, gdzie jej wysycha kond. elektrolityczny na przyklad... Wtedy nap na jej wyjsciu wzrasta z kilkuanstu na ponad 50 V usmazajac TL494 wtedy on ostatnim tchnieniem daja pelne wysterowanie na przetwornice glowna... i zamaist 5 mamy 10V zamiast 12...20V zabezpieczenie jest proste - wystarczy dac Zenerke ok 20V na wyjscie zasilacza STBY (zasilanie TL494), tuz za dioda prostownicza- wtedy jak padnie zasialcz dioda spali sie zwierajac jego wyjscie. Jedyna rzecz jaka padnie wtedy, bedzie 1 tranzystor i kilka groszowych elementow... Pozdr Greg

Reply to
Greg