Wzmacniacz operacyjny - szukam

Witam

Poszukuję wzmacniacza operacyjnego o wydajności prądowej około 100mA. Może ktoś z Szanownych grupowiczów mógłby polecić jakąś kostkę. Póki co dokopałem się do OPA547, ale jest nieco zbyt drogi (TME).

Reply to
ivaldir

Rzeczywiście nie podalem, biję się w pierś :) i już nadrabiam zaległości. Zasilanie +-15V, wydajność pr. 100mA, wzmacniacz będzie pracował w układzie z regulacją wzmocnienia na sprzężeniu zwrotnym - regulacja w zakresie od 0,5 do 5 ku. Tak więc TDA2030 niestety odpada, wymaga minimalnego wzmocnienia 24dB. Dalej szukam w czeluściach inetu, jednak w zatrzęsieniu opków ciężko wychwycić coś przydatnego.

Reply to
ivaldir

Użytkownik "ivaldir" snipped-for-privacy@w.stopce.pl> napisał w wiadomości news:d2sn45$741$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

a może pierwszy lepszy i 2 tranzystory na wyjściu ?

Reply to
SP9LWH

Na wyściu? Nieeee... Zdecydowanie lepiej sterować zewnętrznymi tranzystorami poprzez odnóża zasilania opampa. Poważnie.

Też już nad tym myślałem, mam "zbedny" AD797. Jak mocno taki układ (tranzystory + diody na bazach, żeby podciągnąć do klasy AB) wpłynie na zniekształcenia? Zależy mi na możliwie najmniejszych, gdyż wzmacniacz będzie częścią "systemu" (skromnego, stąd "") pomiarowego.

Reply to
ivaldir

From: "ivaldir" snipped-for-privacy@w.stopce.pl>

To: snipped-for-privacy@newsgate.pl

Obejmij sprzężeniem zwrotnym też tranzystory. I żadnych diód. Układ przeciwsobny z rezystorem pomiędzy bazami a emiterami.

Władysław

---------------------------------------------------------------------- Znajdz sobie auto na wiosne! >>>

Władysław Skoczylas

Tak zamierzałem zrobić.

Wiem, że robi się i z rezystorem, jak i diodami (rozsunięcie punktów pracu tranzystorów). Jakie są różnice między zastosowaniem diód, a rezystora? Ma to jakiś konkretny wpływ na parametry całego układu?

Reply to
ivaldir

można i tak, i tak. Można dać w zasilanie oporniki i do tego bazy, ale można dać dwa tranzystory przeciwsobne na wyjściu, ale dodatkowo potrzebny jest dość mały opornik między bazy a emitery tranzystorów. Dobrać trzeba z oscyloskopem, by przełączanie między wyjściem IC a tranzystorami, które w przedziale [-0.6 0.6] nie przewodzą było w miarę płynne. Tak zrobiłem kiedyś na projekcie na uczelni i zaliczyli.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Na ile? Bo ja dałby 2+ według starej skali ;-P Oszczędziłeś 2 (4 dla klasy AB) rezystory i uzyskałeś układ o wyjątkowo niesympatycznym zachowaniu w okolicach przejścia przez zero...

zachowanie było bardzo sympatyczne. Właśnie opornikiem wyrównawczym między B i E można dopasować tak, że masz przyzwote przejście w okolicach zera. Zresztą cały projekt to transmisja sygnału 20Hz do

20kHz łączem podczerwonym na odległość 50cm z max. 3dB nierówności wzmocnienia w paśmie przenoszenia. Ocena prawidłowa, tylko w Niemczech oznacza to ocenę dobrą z plusem.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

From: "ivaldir" snipped-for-privacy@w.stopce.pl>

To: snipped-for-privacy@newsgate.pl Sent: Tuesday, April 05, 2005 8:47 PM Subject: Re: Wzmacniacz operacyjny - szukam

Trochę przesadziłem. najprostszy układ będzie z tranzystorami sterowanymi z zasilania operacyjnego (bez diód), Układ z wtornikami na wyjściu (i z diodami) będzie najbardziej skomplikowany. Najprostszy byłby układ z rezystorem pomiędzy wtórnikami, ale ma on największą nieliniowość z tych wymienionych układów. Sprzężenie zwrotne dużo wyeliminuje, ale ma być to układ do pomiarów....

Władysław

----------------------------------------------------------------- Halo! 0708-108-107 - cena: 35 gr/min miedzymiastowa i zagranica w jednej cenie! Sprawdz:

Władysław Skoczylas

Wygrzebałem schemat układu z diodami ("Wzmacniacze elektroakustyczne" M. Feszczuka, s.166), moge podesłać na priv, w celu oceny przydatności tego układu.

Reply to
ivaldir

From: "ivaldir" snipped-for-privacy@w.stopce.pl>

To: snipped-for-privacy@newsgate.pl