Wyłądowania ESD

Zrobiłem urządzenie z avr-ka, którego podłączam do portu USB. AVR to ATmega, obsługe USB zrobiłem programowo (IgorPlug). Po długich bojach w końcu PC zaczął "widzieć" moje urządzenie. W czasie testów jeden układ poszedł z dymem, sądze, że to właśnie przez wyładowanie ESD. W jaki sposób zabezpieczyć linie danych USB i zasilanie przed wyładowaniami? Czy jest jakiś sposób, żeby sprawdzić czy urządzenie jest na to odporne? Urządzenie nie ma własnego zasilania.

mix

Reply to
mix

Powitanko,

Zwykle daje sie diode (pewnie szybka) zaporowo z D+ do zasilania i druga do masy. To samo dla D-. Na zasilaniu daje sie jeszcze zennerke. Sa kostki, ktore takie 4+1 diody zawieraja. Np:

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Gdzie takie można kupić ?

mix

Reply to
mix

Pawel "O'Pajak" pisze:

  • w szereg z reguły rezystorek.

Rogher

Reply to
Rogher

Albo ESDA6V1L

Mister

Reply to
Mister

Dzieki za odpowiedź. Przyszło mi do głowy, że być może jest tak, że wtyki USB są tak zrobione, że chronią już przed ESD, czy ktoś wie coś na ten temat? Ja łączyłem na pająka i może dlatego... W jaki spsób celowo "wyemulować" takie wyładowanie ?

mix

Reply to
mix

Powitanko,

Zapalniczka piezo? Nie wiem jakie tam napiecia, iskra leci na jakies

5mm, to w zaleznosci od wilgotnosci i jonizacji powietrza moze byc od circa about, mniej wiecej, tak gdzies bedzie ok. 2000 do jak Bog da 5000v. Swoim sweterkiem w zimie krzesalem iskry ok. 5cm. BTW ktos ma pomysl jak to zmierzyc? Naladowac jakas mala pojemnosc przez dzielnik? Tylko taka pojemnosc sie rozladuje nawet przez 100 MOhm miernika... Jak to sie robi profesjonalnie?

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

jak się to robi w warunkach laboratoryjnych możesz zobaczyć przeglądając tego pdf-a zapodanego powyżej.

Reply to
krychu (musk

A no są: styki +U i GND są dłuższe niż styki D+/-, co daje oczywisty skutek przy wkładaniu wtyczki do gniazda.

Reply to
krychu (musk

Tego nie widziałem, ale w TME mają na przykład to:

Konop

Takie to nie wiem, ale w TME mają coś takiego:

detalu za 8zł netto sztuka, zabezpiecza jednocześnie 14 linii, może się nada?? :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop