Wylączać światło?

Wow, gratuluje pomiaru .. przypadkiem trafiles w ten punkt czy zbudowales jakis uklad do synchronizacji ?

No i mam troche watpliwosci. Zarowka samochodowa 55W 12W - powinna miec 2.5-3 ohm. Omomierz na zimno pokazuje 0.2 .. a przeciez jeszcze styki i przewody dochodza. IMHO - ten prad to z 10x powinien skoczyc, a Tobie wyszlo

5x .. trafo siadlo czy bocznik ograniczal ? Co prawda napiecie zmierzone przynajmniej 16V, wiec tak mocno nie siadlo :-)

Jakie duze bylo trafo - bo tu mamy ciekawy dowod w temacie "moc trafa" - ta sztuka ze 430W w szczycie dala, co sie na 215W mocy sredniej przelicza ..

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com

Strzelałem parę razy, aż trafiłem :-)

Robiłem to dosyć dawno, więc nie pamiętam szczegółów. Bocznik to była jakaś wiązanka jednoomowych oporków. Ale ile? Łacznie 0.1ohm czy mniej? Skleroza. W każdym razie spadek na boczniku mógł trochę zafałszować, ale chyba nie za bardzo. Natomiast trafo... ;-) Rodem z jakiegoś CAMACa. Coś ok. 800W na rdzeniach zwijanych. Uzwojenia

12.2V o nominalnej obciążalności 25A nawinięte płaskownikiem tak na oko 3x5. Raczej nie przysiadło :-)
Reply to
Marek Dzwonnik

Tak, ale ze względu na szybsze zużycie żarówek.

Reply to
Plumpi

Waldemar Krzok napisał(a):

Może. Normy dotyczące spadków napięć w sieci wyraźnie mówią o pomiarach z prędkością 100/sek.

Reply to
PeJot

co ma piernik do Zetora? Nie chodziło tu przecież o wahania napięcia w sieci, tylko o impuls prądu załączenia, czyli po nowopolsku rush-in current. Tego impulsu też nie widzisz, przy 10ms można by nawet gołym okiem bez gaci to zauważyć. W każdym razie dla zabawy i z nudów zmierzyłem w zeszłym roku prąd lampy 100W/12V i wyniósł on 150A w pierwszych kilku mikrosekundach po załączeniu (źródło: akumulator żelowy z kondensatorem na wyjściu). Nudziłem się, bo czekałem na oficyali na odbiór naszego ustrojstwa na ISS. Takie próby musiałem przeprowadzić dla naszego kompka.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

I dlatego żarówki przepalają si.ę prawie zawsze właśnie w momencie włączania.

Reply to
A.Grodecki

Waldemar Krzok napisał(a):

To jeszcze mi wyjaśnij, co ma wspólnego prąd rozruchu żarówki zasilanej z normalnej sieci, do prądu rozruchu w opisanym przez Ciebie przypadku.

Reply to
PeJot

100/s czy 100/okres ?

bo 100/s to przy zasilaniu 50Hz nie ma sensu - bez synchronizacji to mozesz zmierzyc same zera zamiast maksimow, przebiegow znieksztalconych w ogole nie zmierzysz ..

stosunkowo łatwo: ponieważ zasilane prądem stałym wykazało, że impuls startowy jest rzędu mikrosekund. 20ms sieci jest w porównaniu z tym czasem wieczność. Masz stan quasistacjonarny.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

hm .. o ile oczywiscie zgadzam sie ze w sieci tez beda numery .. to jakos nie chce mi sie wierzyc w te mikrosekundy. W koncu to jest masywne wlokno na 8A. Zobacz co Markowi zarejestrowal oscyloskop - tam prad opadal powoli, po 10ms byl nadal spory.

Nawiasem mowiac w te az 150A to tak wierze na styk - imho troche mniej powinno byc, chociaz trudno zmierzyc opor takiej zarowki na zimno bez odpowiedniego miernika :-) Moze to byla indukcyjnosc rezystora pomiarowego ?

A Twoim zdanie włączenie żarówki w normalnej sieci następuje zawsze w zerze?

żarówka była podłączona bezpośrednio. Oczywiście kable też miały indukcyjność, ale jej nie mierzyłem. Pomiar prądu był sondą hallotronową właśnie do takowych pomiarów przeznaczonej.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Oj, kleszczowe mierniki/czujniki prądu miewają niezły 'przerzut' - to jest robione metodą kompensacyjną dla DC i do pomiarów szybkich zmian prądu nadają się dość nieszczególnie :-(

Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

Pojedyncze mikrosekundy w takim układzie to były efekty drugiego rzędu. Do pominięcia. Ważne to co po ustabilizowaniu. Zmierz opór zimnego włókna omomierzem i bez oscyloskopu wyjdzie Ci prąd rozruchu własciwy.

Reply to
A.Grodecki

no to wezmę z ciekawości żarówkę do pracy, mam miliomomierz Agilenta mierzący niskim prądem, to się zmierzy dość dokładnie i prawie na zimno.

A sonda była akurat specjalna do pomiarów impulsów prądowych z prędkością <

100ns, więc raczej adekwatna do tego celu.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Waldemar Krzok napisał(a):

No i co z tego ? Nie licytuj się o szybkość aparatury ( jak Chińczycy z ich 500 W PMPO ), tylko o impedancję własną źródła. A jeżeli już mierzyłeś przy prądzie stałym, to przeniesienie tego na AC też nie jest miarodajne.

Reply to
PeJot

"J.F." napisał(a):

^^^^^^^, OIDP.

Zera ? Przy pomarze p-p może, ale nie rms.

Reply to
PeJot

A to wszystko jasne. Pomiar jest czestszy, ale wynik "usredniany RMS" za polokres. 1.6A wyglada sensownie ... ale teraz wyciagnij miernik, zmierz rezystancje na zimno, policz prad.

Siegam po zarowke 100W ... 37.4 Ohma ... jak trafisz przypadkiem na szczytowe napiecie to poplynie 8.5A. Jak zaczniesz od przescia przez zero - bedzie mniej. Jak zaczniesz od niezerowego ale miernik poczeka do najblizszego zera i dopiero zacznie pomiar - to jeszcze mniej.

J.

P.S. Zaczynam wierzyc w te 150A .. ale zeby przez mikrosekundy ?

"J.F." napisał(a):

Żarówka 100 W ma 37.4 oma, => prąd 6.15 A.

J.w, moje pomiary są praktycznie identyczne.

Ja nie. Nie mam pod ręką halogena 1kW. Może ktoś ma, niech poda rezystancję na zimno.

Jak ktoś jest w stanie pomierzyć 100 k/sek, to może i 100 A w szczycie zobaczy pod warunkiem, że zasili urządzenie ze źródła o małej impedancji własnej ( np. naładowany aku ). Z tym że to się ma nijak do rzeczywistej sieci.

Reply to
PeJot

ale napiecie chwilowe w sieci siega 325V

Mam 60W, ale nie mam miliomomierza :-) Natomiast mysle ze stosunek oporow zimny/goracy bedzie zachowany. Wydawalo mi sie ze to ok 1:10, a tu mamy 37:530 = 1:14 ..

No i zobaczy. Tylko IMHO wlokno sie tak szybko nie nagrzewa zeby to mikrosedundy byly ..

Alez ma.