wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetli

Pan J.F. napisał:

A nie o to, że sam zegar UARTa chodził na 38400 czy cóś?

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości Pan J.F. napisał:

Przyjecie przerwania, zrzucenie kilku rejestrow na stos, odczyt kolejnego znaku, wpis do UART - tez nie tak duzo. Spokojnie zostanie czas na zrobienie innych rzeczy.

A nie pracowales przez modem ? :-)

Chodzi mi jeszcze jedno po glowie - czy MDA miala jakas synchronizacje dostepu do pamieci przez uP i kontroler video, czy nie miala, wiec komputer czekal z wpisaniem danych na okres powrotow linii/ramki, zeby nie lataly smieci po ekranie ?

Pan J.F. napisał:

Też. W XT praca czasem przypominała łączność modemową. Nawet przewinięcie ekranu w edytorze tekstowym potrafiło trwać zauważalnie długo. Zresztą wiele lat później te same wrażenia miałem przy próbie używania Windows we wczesnych wersjach na ówczesnym sprzęcie. Dziwili mnie ludzie, którzy chcieli się tak katować.

To CGA miało tryb pracy "zimowy" i "letni". Ze śnieżeniem, za to szybciej, albo bez śniegu, wolniej. MDA pracowało znakowo i nic nie śnieżyło. Hercules w trybie graficznym miał dwie strony pamięci -- jedną można było wyświetlać, a na drugiej rysować. I przełączać wyświetlanie błyskawicznie w czasie powrotu plamki.

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Już dokładnie nie pamiętam i nie chcę kłamać, bo nie stykałem się z tym, ale chyba chip RS-a niezbyt chciał się wyrabiać, gdy było szybciej. W każdym razie modem na 2400 chodził OK. A taki C64 to do 2400 max, to też chyba ograniczenie chipa (6522/6526), ale nie mam pewności. A Packet-Radio na tymże C64 siadał przy ok. 1500, ale tu już sterownik był programowy i można było mu co bit zmieniać prędkość (od 64, bo niżej, to się wieszał).

Reply to
ACMM-033

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl... Pan J.F. napisał:

IMO - krotkie teksty Windows na AT obslugiwal sprawnie.

Edycja 500 stron z obrazkami w Wordzie, nawet na wypasionym AT - horror :-)

To nie zawsze jest rozwiazanie. Np trzeba dodac jedna kreske na obrazku, obrazek sie poza tym nie zmienia. I co - przepisywac cala pamiec, czy dodac w obu ?

Użytkownik "Adam Wysocki" snipped-for-privacy@somewhere.invalid napisał w wiadomości news:nhc5hn$gc2$2$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Z pewnością, ale cuś mi pamięć podpowiada, że to sam chip w RS-ie był ślimakiem. Bo normalnie, skoro sprzęt z HDD się komunikował OIDP 0.2MB/s, to nie widzę programowych przeszkód, żeby np. wstawić mu kartę z szybkim chipem i jechać, "aż bajty pogubi". Ale to też mi pamięć podpowiada, jak kiedyś wyczytałem, więc nie mogę wykluczyć, że "uczył Marcin Marcina..." tam gdzie to wyczytałem...

Reply to
ACMM-033

Pan J.F. napisał:

To właśnie zależy od indywidualnej opinii. W mojej sprawność mończyła się na tekstach jednostronicowych.

Nawet bym nie próbował. Dla mnie notatnik już był tragedią. Moje kryteria są proste i łatwe do opisania. Jeśli po zmianie strony (PgUp/PgDn) odświeżenie obrazu trwa dłużej niż sama zmiana treści (w założeniu natychmiastowa), to system jest nieużywalny. Mówiąc inaczej, 60 razy na sekundę komputer musi umieć zmienić wszystko na ekranie. XT miał z tym problem, ale nie było niczego innego. AT rozpaskudził mnie komfortem pracy

-- oczywiście w trybie tekstowym. Windows to byłby dla mnnie regres, ogromny regres. Popatrzyłem i powiedziałem bye. MacOS był wcześniej, nic nie lepszy. Systemy graficzne na pecetach stały się używalne gdzieś na przełomie wieków. X11 nieco wcześniej niż Windows, takie mam wrażenie.

Przepisać -- 32kB to nie jest dużo. Z tym że to rozwiązanie bardziej pomaga w sytuacjach, kiedy trzeba dorysować pięć kresek. Nie widać jak się po kolei wolno rysują, wszystkie pojawiają się jednocześnie.

8250 IMO slimakiem nie byl i te 115200 obslugiwal. Problemem mogl byc bufor odbiorczy - 2 bajty o ile pamietam, i koniecznosc odczytu danych zanim sie przepelni. W ~180us, to juz blisko 800 cykli, a wiec kupa czasu :-)

HDD w XT to juz nie pamietam - korzystal z DMA, czy nie korzystal. Dyskow i kontrolerow bylo troche, to jedne mogly korzystac, inne nie. Ale DMA (8237) to byl slimak. W pozniejszym AT, przynajmniej w klonach, DMA przyspieszyli znacznie ... ale HDD juz ich nie uzywal. Blokowe IN/OUT procesora bylo szybsze. W czasach 386 DMA na plycie znow zwolnilo, ale przestalo byc potrzebne - modne stalo sie "bus master", czyli DMA na sterowniku. Zreszta taki dluzszy transfer mogl przyblokowac procesor.

Byly takie ambitne karty, wieloportowe, z wlasnym procesorem i buforem, ale je to juz raczej w AT lub 386 wkladali.

Tak nawiasem mowiac - ciekawostka jeszcze z czasow 8080 - trzeba obsluzyc 16 RS, nawet niezbyt szybko, cos 9600. Analiza podpowiada, ze nie wyrobia - jak zaczna zglaszac przerwania, w przerwaniu trzeba bedzie sprawdzic wszyskie porty, ktory tam przerwanie zglosil, to czasu zabraknie. Rozwiazanie - przerwanie zegarowe 2kHz, w nim odczyt wszystkich portow. Narzut na przyjecie przerwania jeden, na sprawdzenie portow tez jeden.

Rozwiazaniem byloby tez wektorowanie przerwan, ale 16 przekraczalo mozliwosci 8080.

Podeślij oba :) gof (znaczek) chmurka.net

Taka mało popularna, pochodna MIDI. Mam gdzieś plik w tym formacie, który bardzo ładnie grał, ale nie mam czym odtworzyć...

Reply to
Adam Wysocki

Pan Adam Wysocki napisał:

Na domowym dysku znalazłem pliki z takim rozszerzeniem w katalogu należącym do programu FL Studio. Więc pewnie odtworzyłoby ono.

w troche szybszych maszynach (jakieś 386sx) mozna było już robić cuda na PC speakerze. Modulacja sigma-delta dawała zaskakujące dobre efekty. Było sporo gier grających MOD-y (np

) Był tez sterownik emulujący sound blastera na PC - speakerze. Sam podłączałem się przez transformator głośnikowy w celu separacji i wygładzenia 'sinusoidy' do wmzacniacza. Grało to nawet lepiej od COVOX-a wykonanego z drabinki rezystorów.

to jeszcze były czasy, kiedy cięzko było człowiekowi wydać całą wypłatę ka nartę dźwiękową....

c.

Reply to
Cezar

Pan Cezar napisał:

Ten program na trochę szybszych maszynach potrafił rzęzić, piszczeć lub w ogóle zawiesić komputer. PC speaker jest przetwornikiem jednobitowym, nieprostokątny przebieg da się uzyskać tylko realizująć PWM. Szerokość impulsów zadawana może być sprzętowo, z tym sobie radzi nawet XP, i to przy znacznych częstotliwościach próbkowania. Szybszy komputer nie mógł więc dawać lepszych efektów dźwiękowych -- najwyżej lepiej sobie radził z preparowaniem treści na bieżąco.

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości Pan J.F. napisał:

nawet nie zauwazysz. Spokojnie wystarczy 0.1s ...

No coz, w Twojej nomenkulaturze to raczej by wygladalo tak, ze najpierw dlugo, dlugo nie dzieje sie nic, a potem pojawia wszystko gotowe. To jest niedopuszczalne :-) To ja juz wole widziec jak sie te kreski po kolei rysuja.

Przy czym kilka kresek, to system powinien narysowac w ulamku sekundy, wiec moze spelnic twoja definicje - w 1/60 sekundy, nawet jesli zajmie dwie ramki, to trudno zobaczyc co bylo wczesniej.

Ale ... te dwie strony grafiki na Herculesie o ile pamietam to byly na jednym banku pamieci. Wiec sniezenia musieli jakos inaczej unikac.

P.S. jeszcze jedna ciekawostke pamietam - jakas karta Hercules+EGA, czy ulepszony Hercules - to bydle potrafilo wyswietlic 8 czy nawet 16 poziomow szarosci (brazowosci) na zwyklym monitorze Hercules. Co jest o tyle ciekawe, ze monitor (jak w MDA) mial poziom kodowany na dwoch bitach TTL. A ze jeden z nich to byl "Highlite", to nawet te 4 poziomy byly problematyczne.

Nie wiem jak to zrobili.

Pan J.F. napisał:

Nie, nie wystarczy.

Ot, na przykład napisałem kiedyś zegar, który pokazywał się na ekranie komputera. Na karcie Hercules właśnie. Co sekundę wskazówka cykała. Właśnie przez przełączanie na zmianę wyświetlanych stron. Sekunda na narysowanie zegara starczała, ale z nie takim znowu dużym zapasem.

Na szybszym komputerze sporo można narysować w 1/60 sekundy, więc da się uzyskać płyny ruch.

Nie chodziło o śnieżenie, lecz o przewidywalność tego, co na ekranie.

Doszło, dzięki! :)

Tak, to ten modplay. Na dosboxie chodzi z wyjściem PC Speaker - ustawiony na soundblastera piszczy.

Swoją drogą znalazłem jego autora w sieci, pracuje teraz dla Red Hata:

Adam Wysocki

A jego pierwsze 4 bajty to CTMF?

W sumie znalazłem jakiś swój stary program (grę), który to odtwarzał, właściwie to chyba uczyłem się wtedy obsługi AdLiba (tzn. SB miał zarówno syntezatory, jak DSP, i ten program łączył ze sobą jedno z drugim). Nie wiem z którego to roku (daty w plikach ustawiły się na 2005 przy którymś kopiowaniu), ale sądząc po stylu (zarówno kodu, jak gameplay) obstawiam

1998-1999 :)

O i nawet się uruchamia na dosboxie.

Jednak snake z 2002 chyba był lepszy (tu z kolei muzyka przez DSP, skomponowana w FT2, a efekty dźwiękowe przez AdLib).

Adam Wysocki

Pan Adam Wysocki napisał:

Nie, na początku jest "CHROME". Pliki też zresztą z datą z 2005 roku.

Pan Adam Wysocki napisał:

Tym eliptycznym głośnikiem popsuli wierność odtwarzania. Ignoranci.

Pan J.F. napisał:

Karta MDA miała wyjście TTL, to jedyna rzecz pewna. Monitor mógł mieć wejście z liniowym wzmacniaczem. I najprawdopodobniej miał, jak widać.

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup Pan J.F. napisał:

Wejscie w monitorze faktycznie moglo sie sprowadzac do dwoch opornikow.

Ale zauwaz, ze nawet EGA miala w owym czasie "wyjscie TTL".

6 bit, po 2 na kolor.

Jakos nie lubili DAC na karcie. Mialby producent wymyslac cos ambitnego, co moze nie dzialac z wieloma monitorami ? O ile pamietam to nawet reklamowali te ilosc - czyli powinno dzialac ze wszystkimi.

Podejrzewam PWM. Taki na jeden bit to niezbyt duze wyzwanie.

google sugeruje, ze moglo to byc na chipie CT-819S ( 8195 ?), ale jego znalezc nie potrafie.