Wyjście napięciowe - obciążenie

Witam,

Mam takie wyjście napięciowe:

Układ sterowany z DAC 0-2V, wyjście x5 -> 0-10V

Przy dociążeniu przez 100R na wyjściu pojawia się ~9.5V czyli dosyć mocno siada to napięcie.

Da się to jakoś podciągnąć, żeby wyjście pracowało w pełnym zakresie?

Pozdrawiam,

Reply to
sword

Dnia Mon, 15 Feb 2016 22:28:16 +0100, sword napisał(a):

IMHO to juz jest podciagniete i nie powinno siadac.

Zmierz napecia w ukladzie przy obciazeniu, albo zacznij od:

-kolektor z emiterem nie zamieniony ?

-napiecie +24V obecne ?

-opamp z jakiego napiecia zasilany ? 24V czy 12V ?

-a moze przy obciazeniu napiecie zasilania DAC siada ?

Dobry tam radiator ? Bo to juz z 1.5W trzeba liczyc.

Chyba znalazłem winowajcę, to wpięty w szereg amperomierz odkładał to napięcie. Dodatkowo mam jeszcze czujnik prądu w obwodzie 1R. Wyrzuciłem to wszystko i jest teraz ok, maksymalna zmiana to 40-50mV i w tym obwodzie do przyjęcia. Czujnik prądu zrobię na 0.1R, to powinno wystarczyć.

Reszta napięć ok, zasilanie 23.7V, opamp zasilany tym samym napięciem, a od dołu -4.5V, DAC 2V.

Na radiator nie ma niestety miejsca, zrobiłem tylko placek miedzi na PCB i musi wystarczyć - taka obudowa, że jest gęsto.

Reply to
sword

Mozesz przepiac tak, zeby byl objety petla sprzezenia i nie powodowal spadkow. Chocby w kolektor tranzystora.

Na moj gust - troche za duza. Ten uklad powinien naprawde dobrze stabilizowac.

Użytkownik "sword" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:n9tlo3$eig$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Wg NXP jeśli miedzi na kolektorze jest 6cm2 to max moc jest 1,35W (pod warunkiem, że temperatura (wewnątrz obudowy ma nie więcej jak 25stC), a Ty dajesz mu 1,4W. Skoro jest gęsto to pewnie nie masz tam 6cm2 - pewnie bliżej 1cm2 dla którego jest 125K/W czyli dla 1,4W Tj=Ta+175K, a dopuszczalna Tj jest

150stC. Jak często tam będzie te 10V na wyjściu to szybko wysiądzie. P.G.
Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:18ptfq3jcb28j.wvdqqx2xzw4q$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Pod warunkiem, że coś się nie wzbudza (wtórnik potrafi mieć podobno ujemną rezystancję bazy). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2016-02-16 o 11:04, Piotr Gałka pisze:

Liczyć to nie liczyłem (i nie mam na to ochoty), ale dołączenie tranzystora (w taki czy inny sposób) może spowodować niestabilność układu objętego sprzężeniem. W końcu kompensacja jest zrobiona do czegoś innego i może trzeba coś dodać.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Placek jest niestety tylko ~1.2cm2 ale te warunki są całkowicie ekstremalne w tym układzie. Można powiedzieć, że praktycznie nigdy nie wystąpią w dłuższym przedziale czasu. Wyjście będzie pracowało w warunkach całkowicie optymalnych (max 10% z tych założeń). Ostatecznie jest jeszcze szansa na przyklejenie czegoś małego na górze obudowy.

Reply to
sword

No to jeszcze pytanie, czy nie możesz zdjąć trochę z tych 24V? Największa moc wydziela się akurat przy połowie zasilania. Tobie wystarczyłoby jakieś 12V na kolektorze (nie wiem ile musiałby dostać opamp, mogłoby mu odrobinę nie starczyć), co dałoby max 0.36W w tranzystorze. Spora różnica. Ewentualnie można dodać coś koło 50-70 omów w kolektorze, to też zmniejszy moc na tranzystorze (i też skomplikuje sprawy stabilności, choć niekoniecznie cokolwiek albo odczuwalnie pogorszy).

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Czyli mniej więcej 1cm2 więc można przyjąć te 125K/W. Pytanie jaki przedział czasowy wystarczy tranzystorowi aby się zepsuć jeśli temperatura struktury osiągnie 25+175=200, gdy dopuszczalna jest 150. Przypuszczam, że to są sekundy. Poza tym w takiej sytuacji bardzo szybko nagrzeje się wnętrze obudowy i już po chwili nie będzie można przyjmować, że temperatura otoczenia płytki wynosi 25 więc i temperatura struktury odpowiednio wzrośnie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Chętnie bym zdjął coś z tego napięcia ale nie ma na niego żadnego wpływu. Urządzenie jest podłączane do zewnętrznego napięcia, które jest w okolicy 24V.

Spróbuję patent z tym rezystorem, w sumie zawsze parę V mniej na tranzystorze.

Reply to
sword

Przetestowałem wczoraj czy się nie wyjara ten tranzystor ale dosyć dobrze to znosi o dziwo. Pchałem tam ~100mA przez 15 minut i nie odparował :) Fakt, że testuję bez obudowy, a nie są to jedyne grzejniki w tym układzie.

Reply to
sword