Wydziarganie własnoręcznie USPa online

Polecam zasilacze SINUSPRO.

Ja mam 2 takie zestawy - jeden większy ( SINUSPRO 3000 + 4 akumulatory

100Ah ) do pompy w studni i drugi mniejszy do pieca gazowego i pompy C.O. właśnie.

Ten mniejszy zestaw to SINUSPRo 1500 + jeden akumulator 100Ah. Miałem akurat taki wolny zasilacz więc go tu dałem, ale 1500W to zdecydowanie za dużo do tego celu.

SINUSPRO 500E spokojnie da radę. Toto kosztuje 370zł z tego co widzę na allegro. Akumulator 100Ah AGM to jakieś 500-600 zł.

I masz temat załatwiony jak należy, bez kombinowania.

Reply to
sundayman

Aha, one nie są ONLINE. Zapomniałem.

Reply to
sundayman

W dniu 16.01.2022 o 01:08, heby pisze:

Nie. Miałem taki i kiedy ustawiłem 13,8V jako graniczne napięcie i akumulator się naładował, to napięcie przed PWM było ok 20V (tyle ma panel) i ładowania już nie było, czyli nie przeładujesz aku. Ograniczeniem prądu ladowania w sumie zajmuje się tutaj trafo, które należy dobrać do akumulatora w sensie napięcia i prądu ale w pracy buforowej, która będzie głównym statusem nie ma jakiegoś przekroczenia prądu ładowania. Przy 100% wyładowanym akumulatorze, całość będzie się zachowywała analogicznie jak podczas ładowania prostownikiem, czyli początkowy prąd będzie duży ale za chwilę spadnie. Nie szkodzi to akumulatorowi, w samochodzie jest podobnie.

Możesz kupić nawet PWM z amperomierzem, żebyś wiedział/widział prąd ładowania albo zainstalować amperomierz/woltomierz przed PWM (ja tak mam) ale z panelem więc wiem co piszę.

Najczęściej opisują to lajkoniki, które nie wiedzą jak dokonać pomiaru :)

Reply to
LordBluzg®

Dnia Sat, 15 Jan 2022 23:06:12 +0100, heby napisał(a):

Z powodów gwarancyjnych, to ja bym wynmienił router z zasilaczem. Nigdy nie spotkałem się z sytuacją, że przełączenie na zasilanie bateryjne resetuje router, a sporo klientów miała proste UPS-y off-line.

Tak z ciekawości - co to za router?

Reply to
Adam

Poprawka. To mediakonwerter ze światłowodu do ethernetu. Niestety nie mam teraz jak sprawdzić producenta, najwczesniej jutro.

Reply to
heby

Te mediakonwertery z wtyczkowymi zasilaczami 5V? Wywal to zanim zacznie się wieszać bez powodu.

Reply to
Mirek

To nie moje. Gdybym mógł, wsadziłbym tam mikrotika ze złaczem optycznym.

Reply to
heby

Nie wiem czy to ten, ale wygląda tak samo na zewnątrz.

W środku, poza cewką w okolicy USB od przetowrnicy 5V, nie ma indukcyjności.

Zakładam więc, że panel jest zwierany przez tranzystory wprost do akumulatora i na tym to "PWM" polega, być może energia z panelu zbierana jest jeszcze w kondensatorze... ale nie widzę.

Mylę się? Gdzie są schematy?

Reply to
heby

Zasilacz wbudowany w router przeznaczony do szafy RACK 19 cali? Jakaś przemysłówka? To w takim razie nadaje się cały do wymiany gwarancyjnej chyba że chcesz poczekać aż padnie całkowicie za miesiąc-dwa ze względu na duża degradację elektrolitów w zasilaczu, dlatego pracuje na granicy stabilności.

Jeżeli zewnętrzny zasilacz, to w takim razie nadaje się do wymiany gwarancyjnej chyba że chcesz poczekać aż padnie całkowicie za miesiąc-dwa ze względu na duża degradację elektrolitów w zasilaczu, dlatego pracuje na granicy stabilności.

Nie bardzo, ponieważ:

- chcesz wydajności na kilka godzin i w dodatku napędzać pompę CO więc potrzebujesz sinusa na wyjściu a nie aproksymacji trapezem, co automagicznie w większości wypadków da w wynikach UPS z akumulatorami 24V

- 24V do więcej jak 12V

- jak znajdziesz 12V to faktycznie masz tam 14,4V więc znowu nie tak

- pomysł wyciągnięcia z szeregowego połączenia aku 24V z jednego 12V oznacza dalej 14,4V

- układ ładowania aku ładuje napięciem tętniącym, akumulator pełni rolę wygładzania napięcia

- no i może się okazać że ciągniesz więcej z tych 12V niż układ ładowania na to pozwoli i nigdy nie doładujesz akumulatora

Zrób jeden zasilacz 230 na 12V.

Reply to
Irokez

Ale wywal ten zasilacz. Mi padał już 3 razy. Wsadzałem swój od routera starego Asusa aby tylko napięcie się zgadzało i prąd był minimum taki jak trzeba. Po zgłoszeniu awarii monter, a potem kurier przywoził nowy i sam sobie wymieniałem (jak kurier to monter tylko wpadał po stary po tygodniu). Nikt nie zaglądał nawet co tam jest w skrzynce. Za trzecim razem dostałem z większy zasilacz (prądowo) bo te oryginalne zdychały im za często i zmienili.

Reply to
Irokez

Ale on jest nowy.

spali. Tam sa ogromne tolerancje. System kamer 12V zasilam z 15, aby

Reply to
heby

W dniu 16.01.2022 o 17:25, heby pisze:

A więc jak sam budujesz i w sumie masz już koncepcję, no to odpowiadając na pytania pierwotne

- aku kwasowe nie mają wbudowanej jakiejkolwiek elektroniki zabezpieczającej przed rozładowaniem poniżej określonego progu. Musisz coś spłodzić (albo będzie w zasilaczu buforowym).

- przetwornice zgrabne to takie samochodowe 12V na 230V, praca ciągła... hmm.. odpada tania chińszczyzna, nigdy nie potrzebowałem więc nie podpowiem.

- potrzebujesz zasilacz buforowy o odpowiedniej wydajności

zdrówko

Reply to
Irokez

W dniu 16.01.2022 o 16:24, heby pisze:

I być nie musi :) Przetwornica o której wspominasz występuje w sterownikach MPPT z uwagi na inne działanie od strony pierwotnej.

Mylisz się. Jest tam generator, który otwiera i zamyka MOSFET w cyklach (ok 100-400Hz) i jest tam automatyczna regulacja szerokości impulsu, w sensie, że nie jest to realizowane jako układ typu on/off, że "on" zwiera to równolegle z panelem _na stałe_, dokąd ładuje. To standard dla PWM. Indukcyjność w tym przypadku nie jest potrzebna bo niby po co?

Realizowanie stabilizacji na zasadzie ograniczenia prądowego byłoby mocno upierdliwe i generuje duże straty w cieple. Stąd PWM, który w przypadku akumulatora nawet pomaga, bo rozbija kryształy co ma wpływ na mniejsze zasiarczenie akumulatora.

cokolwiek.

W ogóle pojmowanie PWM vs panel to zupełnie inna problematyka. Polega ona na tym, że jeśli panel ma parametry 40V/8A to podłączenie sterownika PWM obniża napięcie panelu do wartości akumulatora i mamy 13V/8A...i wtedy panel nie odda nam całej mocy jaką mógłby oddać, kiedy będzie pracował przy 40V. Policz w obu przypadkach V x A. Dlatego stosuje się MPPT, które pracują inaczej z przetwornicą i nie zaniżają napięcia panelu do wartości akumulatora co w tym przypadku ma wpływ na zysk średnio o 30% większy niż przy PWM.

W przypadku podłączenia transformatora/zasilacza o napięciu MAX 14,5V taki PWM radzi sobie doskonale z ładowaniem akumulatora i nie ma żadnych strat.

Reply to
LordBluzg®

Dlategi pytam o jakiś "BMS" do akku. LordBluzg twierdzi, że to coś z allegro może być BMSem. Na razie jestem sceptyczny co do niektórych funkcji tego urządzenia, ale to sprawdzę.

Kamperowcy mają sporo obcykanych, u nich to bangla cała dobę.

Są co prawda rózne detale, np. niektóre przetowrnice potrafią bez obciążenie konsumować 50W na nie-wiadomo-co, ale znowu, do ogarnięcia przegladając recenzje i pomiary kamperówców, którzy liczą każdy wat.

Ba, mogę sam taki wydziargać z gotowego zasilacza 12V, powiedzmy, że będzie podkręcony do 14.ileś V (wiekszośc ma regulacje i sięgnie) i prąd ograniczony do ile tam chce ładować i pobierać. To powinno dać prawidłwe prady łądowania i działać jak zasilacz buforowy. Liczyłem na to, że są takie od razu z ochroną akku przed rozładowaniem. Skoro jest tego na pęczki do solarów, to może trafiłby się choć jeden do 230V.

Znaczy sa, ale nie na takie prądy...

Reply to
heby

Czyli jednak nie brednia, że zapinają panel na któtko pod akku.

Skoro jest tam zwieranie panelu do baterii 400 razy na sekundę, to znaczy że jest zwieranie panelu do baterii ;)

Tak jak myślałem, to prymitywny sterownik który liczy na to że napięcie na klemach samo się wyreguluje z rezystancji akku, rezystancji paneli i generowanego napiecia.

Jak bym tam wstawił zasilacz 15V o bardzo małej rezystancji wewnętrznej, to wygazuje mi akku.

Liczyłem na impulsowe, ale z magazynowaniem w cewce.

:)

Wiesz, ja wiem co to PWM. Mnie tylko martwi skrajny prymitywizm metody, która liczy że panel nie będzie za dobry. Bo jak będzie za dobry to napiecie na nim może nie spaść tak nisko, jak lubi akumulator. Jak połącze kilka równolegle, to prawdopodobnie ten sterownik przestanie się nadawać.

Czyli dokładnie jak pisałem. Panel zwierany jest na sztywno do akku. To, że 400x na sekundę, nic nie zmienia w koncepcie ładowania. To po prostu prymitywna technologia.

Zaryzykuję, że wtedy PWM nie jest potrzebny :P

Pozostaje liczyc, że urządzenie przynajmniej działa jako BMS ograniczając rozładowanie baterii odcinając zasilanie. Od strony zasilania, nic mi nie pomoże i tak muszę mieć tam idealne napięcie aby nie uszkodzić akku.

Reply to
heby

Na krótko ale szerokość impulsu jest ograniczeniem prądowym w tym przypadku w sensie, że akumulator może bez problemu dostać w piku więcej A bo mu to nie szkodzi.

Nie. Siedzi tam komparator, który reguluje szerokość impulsu w miarę wzrostu napięcia (zmniejsza). Po przekroczeniu napięcia (możliwość ustawień w zależności od typu akumulatora i jeszcze ręcznie) odcina ładowanie i nie przeładujesz akumulatora, kiedy osiągnie on stan naładowania.

Bez sensu. W ogóle ładowanie akumulatora _stałym_ nie impulsowym napięciem, zasiarcza go.

To się nawet dzieje, co pisałem wcześniej. Skoro PWM są produkowane w zależności od mocy, dobiera się taką moc, jaką lubi akumulator i więcej nie będzie :) Jesli nawet podłączysz tam panel 500W to prąd zsumowany w czasie nie zostanie przekroczony i nie popsujesz takiego akumulatora.

Generalnie nie kombinuje się w ten sposób i dobiera się panel stosownie do pojemności akumulatora.

Obecnie jedna z najlepszych w przypadku ładowania akumulatora. Jeszcze raz, nie ładujemy już akumulatorów nieimpulsowo :)

Jest. PWM rozłączy akumulator przy napięciu 10,5-11,8 w zależności jak sobie to ustawisz i nie pozwoli na głębokie rozładowanie akumulatora a o to Tobie przecież chodzi :)

Wystarczy 14,5V.

Już Ci pisałem, że uszkodzenie akumulatora będzie wtedy, jeśli przekroczysz prąd ładowania i to znacznie w długości czasu, np 30min i przekroczenie 2-3krotne. W samochodzie masz na przykład to, że pojawia się <+30A w momencie po rozruchu dla akumulatora ale trwa to chwilę, i kiedy napięcie się podniesie do wartości 13,8V to prąd spada. Taki akumulator w samochodzie który znamionowo ma 10A podczas ładowania według Twojej teorii nie powinien tego przeżyć :)

Reply to
LordBluzg®

Tylko że moja teoria jest obawą nie o prąd ładowana, a o za wysokie napięcie na wejściu tego PWM. Przy odpowiednio dużej mocy zasilacza, pod koniec ładowania na klemach może się pojawić za duże napiecie i PWM nic z tym nie może zrobić.

Nic to, poczytam, obejrzę, może kupie, to nie są wielkie pieniądze a i akumualtora w sumie nie szkoda.

Reply to
heby

W dniu 16.01.2022 o 18:44, heby pisze:

Nie. Sam mam panel, który ma 40V i miałem tam PWM. Kiedy akumulator osiągnął 13,8V i był naładowany to nagle napięcie na panelu wzrosło do

40V a akumulator się nie ładował i prąd nie płynął z panelu. Komparator ładnie to odcina.

Dodam tylko, że te PWM jak zauważyłeś, różnią się ilością MOSFET. Każdy z tych tranzystorów jest zarazem ogranicznikiem prądowym i nie puści więcej niż jest wysterowany. Wniosek jest taki, że jeśli go nakarmisz zbyt dużym napięciem i wydajnym prądowo zasilaczem, to ten stopień to właśnie ogranicza a komparator wyłączy MOSFET, kiedy napięcie będzie za duże.

Reply to
LordBluzg®

Zaraz zaraz, to nie takie proste ;)

Panel po obciązeniu na napięcie niższe niż w stanie jałowym i *mógłby* ładować akku.

Sterownik PWM nie może obcinać napięcia tylko dlatego, że w stanie jałowym jest za wysokie. Przeciez nie ma jak zgadnąc, jakie będzie po obciązeniu [1].

To się kupy nie trzyma ;)

[1] Ma jak zgadnąć, ale to raczej nie w tak prymitywnych urządzeniach.
Reply to
heby

W dniu 16.01.2022 o 18:01, heby pisze:

Zależy ile chcesz ciągnąć, na przykład: