Urządzenie odłączające gniazdko zapalniczki samochodowej...

Witam grupowiczów. Używam gniazdka zapalniczki samochodowej do ładowania i zasilania różnych urządzeń począwszy od komórki a skończywszy na notebooku... Problem w tym, że o ile telefony nie są prawie wcale prądożerne, to na wyjściu przetwornicy do kompa jest 20V 6.0A !!! Czasem jest to nawet 8 godzin pracy na kompie... Rzeczą oczywistą jest, że nie będę miał cały czas włączonego silnika, żeby móc później wrócić do domu i stąd mój pomysł na urządzenie odłączające gniazdko zapalniczki w momencie gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej pewnego ustalonego progu... Nie odkryłem oczywiście Ameryki, bo coś takiej bylo kilka lat temu opublikowane w którymś z numerów EP... Jednak nie wiem w którym, więc jeśli ktoś by mi mógł wskazać numer i rok pisma, lub podesłać jakiś gotowy schemacik takiego urządzenia to byłbym bardzo wdzięczny... :)

Reply to
Maciek C

To nie jest gotowe rozwiązanie Twojego problemu, ale układ wymaga niewielu modyfikacji:

Zamiast termistora, dobierz eksperymentalnie wartości napięcia (musisz policzyć odpowieni mostek) żeby układ reagował na zmiany napięcia takie, jakie sobie zażyczysz.

Pozdrawiam i miłej zabawy :-) M.B.

Reply to
M.B.

Wow a cóż to za bydlę że przy 20V ciągnie 6 A ??? A może masz przetwornicę 12 na 220 a później przez zwykły zasilacz sieciowy ?? To lepiej kup/zrób DC step up konwerter 12 na 20 V straty będą sporo mniejsze :) Mnie złożenie takiego cuda do thinkpada 12 na 16 V kosztowało jakieś 30 PLN z czego scalak LT1170 20 PLN :)

Reply to
Marcin Ozdzinski

Powiem szczerze, ze nie wiem jaki rzeczywisty prąd tam płynie, ale takie są parametry wyjściowe zarówno oryginalnego zasilacza notebooka jak i zasilacza samochodowego do tego modelu. Jak będę miał chwilkę czasu i zbliży się czas letnich wyjazdów na odludzie, to muszę to zmierzyć :) Ale szczrze mówiąc wydaje mi się, że jest to chyba górna granica i nie zostaje nigdy przekroczona, powiem więcej, znając życie to jest to jakieś 30-40% tej wartości.

To nowy komp z procem 2,4GHz i TFT 15".

A jak się za to zabrać? :)))

Reply to
Maciek C

Schemaciku w ascii nie narysuję, ale układ jest banalny - jeden tranzystor, jedna dioda Zenera na napięcie 11V, jedna dioda 1N400x, ze trzy rezystory i przekaźnik. Układ się samoczynnie wyłączy, gdy napięcie spadnie poniżej 11.7V