Trznzystor przełączający małej mocy

No to nie powinienes miec problemu z nasyceniem.

A po co trzy ?

Dwa tworzą dzielnik 'statyczny', polaryzujący odpowiednio tranzystor w pewnych sytuacjach a trzeci (100 om) ogranicza prąd 'dynamiczny' - podczas przełączania.

Nie chce pisać szczegółowo, bo układ jest... dziwny. Ale rodził się w bólach dość długo i _może_ być naprawdę dobry. A, że nie lubię eksperymentów 'na pałę' i zbyt często zdarza mi się coś podzielić zamiast pomnożyć (lub na odwrót) ;-), to wolę go najpierw pomęczyć na papierze. Zapewniam: dam znać co z tego wyszło w praktyce - bez względu na wynik.

Teraz coraz czesciej meczy sie w spice'ie ..

Witam,

Proszę nie denerwować grupowicza RoMana ;) znanego z awersji do udogodnień :) A tak na serio to bardzo polecam!, nie trzeba nawet malować schematu. Można sobie napisać cir'a z węzełkami. Program jest darmowy Biblioteki mosów irf dostępne. Jakby co mogę pomóc moimi materiałami.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Spice sam z siebie nic nie wymyśli... A tu jest wybór koncepcji i pilnowanie kosztów - nie ma sensu sterownik, którego podzespoły będą kosztowały więcej niż kilkadziesiąt... groszy. Bo wtedy lepiej użyć scalaka. A teraz doszedł kolejny kłopocik - impulsy sterujące do tego. Niby narzuca się sam z siebie 555, ale z jego czasami... Na dokładkę przydałby się OC. Do testów zapewne wykorzystam generator szpilek (potrzebuję szpilki 100 ns z regulowaną częstotliwością powtarzania od kilkudziesięciu do kilkuset kHz) na starym 74121 i tranzystorze ale do układu końcowego nie mam pomysłu.

Uprzedzając - 'szpilki' 100 ns jedynie pobudzają układ - dodatnie sprzężenie zwrotne 'zatrzaskuje' go. Ale długość szpilek implikuje czas martwy.

Delikatnie przestrzegam. Potrzebowalem kiedys 90ns, niby dla 123 [3!] podaja nawet krotsze czasy, ale przezornie wlutowalem podstawke.

No i na garsc 123 znalazlem dwie przy ktorych calosc dziala, jedna ktora przestaje dzialac dopiero po podgrzaniu lutownica, jedna ktora dziala przez chwile po wlaczeniu lub dostawieniu radiatora. NA reszcie calosc nie dziala .. a ciekawe, bo na oscylu przebieg jest identyczny .

To byly cemi, moze jakies LS sa lepsze. H, F czy S chyba nie robia.

Ale 123 to nie 121. Są mocno różne. 121 generuje bezboleśnie od 40 ns, teoretycznie od 30 ns (za: Kuehn, Schmied, Handbuch Itegrierte Schaltkreise, VEB Verlag Technik Berlin, 1978, a Pieńkos, Turczyński potwierdza to na wykresach). 123 katalogowo od 45 ns a seria L nawet od 90 ns.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

100ns prostokątnej szpilki to jest wyzwanie. Wierz mi, że będziesz miał kłopoty Każdy cm ścieżki i każdy pikofarad będzie to psuł. Odniesiesz ogromny sukces mając trójkąty o podstawie 100ns i amplitudzie 4V.
Reply to
SP9LWH

100n? Ile z tego mozna poswiecic na zbocza, aby mozna jeszcze bylo powiedziec prostokatnej?

Nie jest az tak zle. Faktycznie dodanie pojemnosci do linii powoduje dzwonienia, ale 100n to jeszcze _kupa_ czasu.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ale to byl zwykly. I generowal. I zapas jak widac jest. Tylko jakos slabo mu to wychodzilo

Musi trafiłeś na wadliwa serię i tyle. Nie miałem problemów ze 121 - jak był dobry to po prostu działał. A 100 ns na pewno wyrabia, bo jak robiłem interfejs dla Spectrumny do drukarki to się rąbnąłem w obliczeniach (jak zwykle) i dałem za małą pojemność kondensatora. I zamiast impulsu strobującego 0.5 us był ok. 50 ns. Nawet sonda logiczna miała kłopot z wyłapaniem a na oscyloskopie był śliczny.

Zapodalem 121-ke w testy.... oscyl zglosil co nastepuje:

- szerokosc impulsu 20ns

- narost 14.5ns

- opad 4.8ns

- przebieg stabilny i powtarzalny.

Po czasach widac ze nie ma to wiele wspolnego z prostokatem, ale i czasy calkiem niezle. Uklad standardowy, Cemi, opornik wbudowany, kondensatora brak :-) nie sa wiec takie zle. Tak przy okazji, kiedys szukalem 121-k w handlu i mialem z tym problem, chyba tylko Cemi-owskie zostaly na placu boju - a moze sie juz zmienilo?.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

:-)

Bardzo ładnie.

To jest o rząd wielkości lepsze od 555...

Nie zmieniło się - nadal o nie trudno. Ale w interfejsie do Spectrumny (mam go do dzisiaj!) mam w podstawce 121 :-)

ELFA ma po kilkanaście PLN za sztukę, Mouser melduje $2.44 za sztukę. W obu przypadkach NTE74121.

Tia... Przekonalem sie kiedys, iz trzymanie sie starych i sprawdzonych sposobow nie zawsze wychodzi czlowiekowi na dobre.... ;-)

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

A nie da sie go robic "odwrotnie", tzn. generowac przebieg, ktory _po_ przejsciu przez ukald stanie sie prostokatem? :-) Jak sie kiedys dokladniej przygladalem GTL+, to tam na kazdym wyjsciu siedzial IIRC 4-bitowy DAC. :-)

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Użytkownik "Piotr Wyderski" snipped-for-privacy@ii.uni.wroc.pl> napisał w wiadomości news:caqs0p$vtm$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

Zapewne, ale RoManowi aż tak bardzo to nie jest potrzebne. Skoro, to co ma mu wystarczy po co komplikować.

Reply to
SP9LWH

Z ostrymi zboczami jest klopot. I choc teoretycznie mozliwe, to w praktyce sie okaze ze musisz miec do dyspozyzji 100V i sterowac z dokladnoscia do 1 ns. No i trzeba miec odpowiednio sprawny uklad wyjsciowy zeby to zapewnic. Po czym sie okaze ze nasz uklad wytrzymuje tylko 20V na wejsciu :-)

A co to za cudo ?

Jarku - mnożysz byty nad potrzebę. Szpilki nie muszą być przesadnie szybkie. To są tylko impulsy wyzwalające.

Szyna komunikacyjna o duzej przepustowosci opracowana przez Xerox w 1961 r.; po drobnym liftingu w oparciu o nia zbudowano m.in. magistrale "zewnetrzna" uzyta w Pentium 2 i 3.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski