triak ? przkaznik ?

Witam!

Pewno bylo juz walkowane 1000 razy, potrzebuje wysterowac urzadzeniami zewnetrznymi (220V~) z portu mikrokontrolera (at89s8252). Sterowane urzadzenia nie beda mialy wiekszej mocy niz 500W, ale sa to lampy metahalogenowe (HQI) ktore z tego co wiem podczas startu pobieraja bardzo duzy prad...

Jak moge sterowac takimi urzadzeniami z uP ? Co moge zastosowac poza triakiem i przekaznikiem ? jaki triak zastosowac ?

Dodatkowo chcialbym zapytac czy moge wykorzystac do tego celu port0 (chyba zaraz pod vcc, prawy gorny rog ;) ) tegoz mikrokontrolera, oczywiscie z zastosowaniem pull-up`ow ?

pozdr. LB

Reply to
drozdu

drozdu napisał(a):

a jaki to prad?? najlepiej to triak (np BT138 lub BT 136) do tego optotriak z przejsciem przez zero i optotriakiem steruj z portu (obojetnie jakiego) przez tranzystor... ot tyle:)

Reply to
"Przemcio Ż."

bo ja wiem ? chyba nie wiem... wiem tyle: np: moc 75W 220V~ 50Hz podczas zaplonu pobiera 4.5kV

;(

pozdr. LB

Reply to
drozdu

Użytkownik drozdu napisał:

To jest NAPIĘCIE. Prąd raczej nie będzie większy niż napisali (wyliczywszy z mocy - max 0.4 A)

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

Moze tyratron?

W poprzednim poście Użytkownik drozdu napisał (między innymi):

z czego ja zacytowałem

W nastepnym poscie Użytkownik drozdu napisał:

i wyciął z kontekstu to co napisałem :J

4.5 kV to NAPIĘCIE zapłonu.

Rozumie Pan ? :) Zapłon następuje przy minimalnym prądzie pobieranym przez lampę. Dopiero potem lampa jest praktycznie zwarciem (40 - 50 _V_ w porównaniu z 4.5 _kV_) i jedynym ograniczeniem prądu i mocy jest sam starter.

Takie trudne ? :)

No offense, oczywiście :)

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

u mnie przy 150ce ledwo cieply. pracuje przez 10godz dziennie.

zawracam uwage ze obecnie w sieci leci 230V !!

500W triak z radiatorkiem powinien przetrzymac bez stresu ... Przy ciaglej pracy z taka moca lepiej wymusic obieg powietrza bo zapewne bedzie to zamkniete w obudowie. Pamietaj tez ze HQI to obciazenie indukcyjne !!

tu masz sprawdzony schemat u mnie smiga jak zloto:

jak cos podziele sie dokumentacja w protelu.

BTW: udało Ci się uruchomić tamten układ?

Po co te pull`upy do tego scalaka ?

marcin

Reply to
Marcin

do ustalania adresu?

Możesz odpalić samą przetwornicę bez PFC...