Teoria - pomocy!

Na wstepie chcialbym napisac, ze nie mam zielonego pojecia o elektronice. Jestem studentem informatyki, ale na polibudzie, wiec chcac nie chcac - mam taki przedmiot co zwie sie "Podstawy elektroniki i miernictwa", z ktorego caly rok bez wyjatku nic nie czai. Obecnie na laborkach nasza grupa ma do oddania ostatnie sprawozdanie z cwiczenia pt. "Poprawianie wspolczynnika mocy" i na ten temat nic nie ma w necie. Cwiczenia polegalo na zmierzeniu rezystancji wewnetrznej zrodla i odbiornika (12.83 Ohm, 12.94 Ohm), zmierzeniu napiecia na odbiorniku (13.9 V), zmierzeniu pradu plynacego ze zrodla do odbiornika (106.5 mA) i na dolaczaniu rownolegle kolejnych kondensator 4.7 mikroF i mierzeniu pradu (wyniki ponizej):

(1)-liczba do³±czonych kondensatorów, (2)-zmierzony pr±d [mA]

|(1)| (2) | |---|-----| | 0 |106,5| | 1 | 90 | | 2 | 76 | | 3 | 65 | | 4 | 58 | | 5 |57,7 | (minimum) | 6 | 64 | | 7 | 76 |

Cwiczeniu wskazalo, ze wartosc skuteczna pradu osiaga minimum przy podpieciu 5 kondensatorow. To wiem, bo zmierzylismy. Czesc obliczeniowa sprawozdania z tego cwiczenia (z ktora wlasnie jest problem) sklada sie z nastepujacych polecen:

  1. Obliczyc reaktancje odbiornika wykorzystujac wyniki odpowiednich pomiarow. (tutaj dowiedzialem sie tylko, ze omega = 50Hz - prad sieciowy, i ze odbiornik ma charakter indukcyjny; nic mi to nie mowi - pisze to co uslyszalem dzisiaj)
  2. Obliczyc cos(phi) odbiornika. (zupelna magia)
  3. Obliczyæ warto¶ci cos(phi) dla kolejno dolaczanych kondensatorow. Zastosowac dwie metody: a) z wykorzystaniem zmierzonych wartosci skutecznych pradow, b) z wykorzystaniem odczytanych na elemnetach wartosci pojemnosci.
  4. Obliczyc moc czynna tracona w zrodle dla odbiornika nieskompensowanego i skompensowanego.
  5. Obliczyc o ile (procentowo) maleja straty mocy w zrodle w wyniku kompensacji.

Jesli ktos ma jakas wiedze teoretyczna z tej dziedziny i moze mi pokrotce wyjasnic o co w tym wszystkim chodzi to bede naprawde bardzo wdzieczny. Nawet w sumie tlumaczenie mi niepotrzebne, bo zapewne nic nie skumam, ale przy tych danych, ktore podalem potrzebne mi sa odpowiednie wzory, dzieki ktorym dokonam tych obliczyc. Z gory OGROMNE thx za pomoc!

Reply to
Butcher

Dnia 2005-01-17 20:10, U¿ytkownik Butcher napisa³:

Trochê dziwne, ¿e kompensacja mocy biernej wchodzi w zakres laborek z elektroniki i to na informatyce - to jest akurat dzia³ka elektryków a nie elektroników. Dlatego te¿ wskazówek jak sobie poradziæ z zadaniem szukaj w podrêcznikach do elektrotechniki.

--
Pozdrawiam   Bad Worm  badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066

Dnia Tue, 18 Jan 2005 00:01:00 +0100, badworm napisał(a):

Ja nawet nie wiem co to znaczy ta kompensacja i nawet nie chce wiedziec... Potrzebne mi tylko wzory na obliczenie tego calego badziewia...

Reply to
Butcher

(...)

to olej te studia skoro nie chesz wiedziec .... jaki z ciebie przyszly informatyk skoro czemus takiemu nie potrafisz dac rady!?

a wzor na moc uwzgledniajacy cosinus fi kojarzysz ? tylko nie mow ze nie bylo?!

a moze skoro studiujesz informatyke to napisz programik :-) liczacy to to ?

TB

Reply to
Tomasz Bednarz

Dnia Wed, 19 Jan 2005 10:23:40 +0100, SP9LWH napisa³(a):

To trochê rozja¶nia. Nadal nie wiem jak obliczyæ reaktancjê odbiornika (bo to chyba nie to samo co reaktancja ca³ego obwodu) i jak pó¼niej liczyæ te kosinusy, bo nie mam przecie¿ mocy... Chyba jutro pope³niê trochê samobójczy akt i pójdê do go¶cia od laborek zapytaæ o te obliczenia...

Reply to
Butcher

Dnia Thu, 20 Jan 2005 17:32:30 +0100, SP9LWH napisał(a):

Dobra, olac juz ta reaktancje odbiornika. Napisz ta reaktacje obwodu i jak cos to nie skumalem. Teraz problemem nr 1 jest wyliczenie tych kosinusow, gdy nie mam danej mocy. Jakby mial moc to zadne problem bo P=UI*Cos(phi), ale nie mam mocy. Jak wiec porachowac ten kosinus? Zrobie tylko te kosinusy i daruje sobie dalej te obliczenia...

Reply to
Butcher
[...]

Z = sqrt(R^2 + X^2)

Czytam wszystko bez wątkowania...

Nie, dziękuję - zawsze się rąbnę o jakieś zero albo podzielę zamiast pomnożyć :-(

Dnia Thu, 20 Jan 2005 22:06:13 +0100, SP9LWH napisał(a):

Pomiary sa na bank kompletne. Zreszta robilem wszystko zgodnie z instrukcjami w skrypcie. Poza tym zassaj sobie skrypt do naszych laborek:

sie nazywa LabElektron_041212.pdf . Jest to ćwiczenie nr 9. Tam jest napisane, jakie pomiary robić (zresztą prowadzący ćwiczenia nas jeszcze instruuje w międzyczasie) i jest zmierzone wszystko co (wedlug tego durnego skryptu) powinno byc.

Reply to
Butcher

Dnia Fri, 21 Jan 2005 14:22:54 +0100, SP9LWH napisał(a):

Faktycznie czepia sie o jakies hasla. Podaje wiec bezposredni adres do dokumentu, bo okazuje, ze mozna ssac go bezposrednio:

Butcher